עזות מצח וחוצפה - אין ביטוי מתאים מזה להגדיר את המכתב המדהים שמאה משפחות שכולות שלחו לשר הביטחון אביגדור ליברמן. המשפחות המזוהות עם הימין הקיצוני ומונחות על ידי תנועת "אם תרצו", כתבו אתמול לליברמן מכתב שבו הן דורשות ממנו לא למנות את האלוף יאיר גולן לרמטכ"ל. בעבר היו כבר פניות של משפחות שכולות נגד קידום מפקד זה או אחר בשל החלטות שגויות או פעולות שגויות שהסתיימו בתקלות מבצעיות או בתאונות שהביאו למות יקיריהן, אך כדבר הזה עוד לא היה - דרישה לא לקדם קצין בכיר ומוערך בשל התבטאות.



אפשר להתווכח עם הדברים שנשא האלוף גולן בערב הזיכרון ליום השואה ולא להסכים עמם. ההשוואה שעשה בין דמדומי רפובליקת ויימאר בגרמניה, שהובילו לעליית הנאצים, למצב בישראל, היא לא קלה לעיכול. אפשר שניסוחו לא היה מוצלח במיוחד. הוא התכוון להתריע מפני תהליכים מעוררי דאגה שעוברים על החברה הישראלית. המכתב של המשפחות הוא רק עוד דוגמה מה הייתה כוונתו. בכל מקרה, דברים דומים לאלה של גולן נשמעו גם מפי אחרים.



טוב עשה שר הביטחון ליברמן כשהגיב היום בתקיפות למכתב המשפחות, הגדירו הכפשה של קצין מוערך, עתיר זכויות. כי עם כל הכבוד וההערכה להן ולמחיר הכבד ששילמו, אל להן להתערב בנעשה בצה"ל, בנושא שאינו קשור לשכול ולאובדן שלהן. ואם הן מביעות את דעתן, הרי שהיא לא בעלת ערך יותר מכל דעה של אזרח ישראלי אחר.



בכל מקרה, גם בלי הדברים שאמר האלוף גולן, סיכוייו להתמנות לרמטכ"ל, על פי הרמזים שיוצאים מצה"ל וממשרד הביטחון, אינם גבוהים. הוא אחד מארבעה מועמדים שכוללים את סגן הרמטכ"ל וראש אמ"ן לשעבר, אלוף אביב כוכבי, אלוף ניצן אלון, הפרויקטור המיוחד למאבק באיראן שליברמן מאוד מחבב, ומפקד פיקוד דרום עד לאחרונה, אלוף אייל זמיר.



עצם שיגור המכתב צריך להדליק נורות אדומות בחברה הישראלית. זהו עוד ניסיון של משפחות שכולות, שמעמדן בחברה הישראלית מקבל בולטות, להתערב במדיניות. אבל הפעם הניסיון הוא בוטה מתמיד ומבקש לחבר בין רגש של שכול להשקפת עולם פוליטית, כדי להכתיב לדרג המדיני את מי למנות לאחד התפקידים החשובים והרגישים ביותר בישראל. המכתב לא ישפיע, אבל עצם התעוזה לכתוב אותו מעידה על הידרדרות הערכים וטשטוש הגבולות בחברה הישראלית.