קבוצה של פעילי זכויות אדם פנתה אתמול לנשיא המדינה ראובן ריבלין וקראה לו שלא לארח את נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה במהלך ביקורו המתוכנן בארץ בתחילת ספטמבר. דוטרטה צפוי לנחות בישראל ב־3 בספטמבר, והוא ישהה בארץ כשלושה ימים. במהלך ביקורו הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא, כמו גם עם הקהילה הפיליפינית הגדולה המונה כ־30 אלף בני אדם השוהים בישראל כעובדים זרים.

בפנייתם מציינים הפעילים: “אין זה ראוי שמדינת ישראל תהיה התחנה הראשונה של דוטרטה בביקורו במדינות המערב, בוודאי שאין מקום שרוצח המונים ומי שתומך באונס, בירי באיבר המין של נשים ובהפצצת בתי ספר, ייפגש עם נשיא המדינה”. הפונים מזכירים לנשיא ריבלין כי במהלך קמפיין הבחירות של דוטרטה הוא הבטיח כי אם ייבחר יהרוג כ־100 אלף איש החשודים במעורבות בפשיעה כבר בששת החודשים הראשונים לכהונתו.

דוטרטה טען בפני קהל של תומכים כי היה רוצה להשתתף באונס של נזירה אוסטרלית שנאנסה באונס קבוצתי ונרצחה בבית כלא בדבאו בעת שכיהן שם כראש עיר. הוא גם התגאה שזרק אדם ממסוק ואמר שישמח לעשות זאת שוב. עוד כותבים הפעילים לנשיא כי על פי עדויות ודיווחים שונים, במהלך כהונתו כראש העיר דבאו הפעיל דוטרטה חוליות מוות שעינו ורצחו חשודים במעורבות בפשיעה, יריבים פוליטיים ועסקיים וחברי קבוצות מיעוטים דתיים. הוא אף הודה כי הרג שלושה מהם במו ידיו.

במכתב מציינים עוד הפעילים כי מאז שדוטרטה נכנס לתפקידו כנשיא הפיליפינים ביוני 2016 חיסלה המשטרה הפיליפינית ללא משפט כ־4,000 איש בהשראתו. בגין מעשים אלה, הודיעה בפברואר התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי היא פתחה בבדיקה ראשונית כדי לברר אם בוצעו פשעים נגד האנושות במסגרת המלחמה שמנהל דוטרטה נגד סוחרי הסמים. “דוטרטה אינו מהווה רק סכנה לאזרחי ואזרחיות הפיליפינים, אלא לשלום העולם כולו”, טוענים הפעילים.

הם מציינים עוד כי הפרוטוקול הדיפלומטי של חטיבת הטקס במשרד החוץ קובע כי כל בכיר ממדינה זרה המבקר בישראל יחויב לבקר בבית הנשיא, ולכן “נוצר מצב שבו גורמים המעורבים בפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות והפרות חמורות של זכויות אדם ברחבי העולם, מבקרים במסגרת ביקורם הרשמי גם בבית הנשיא”.

“בנסיבות אלה ולאור הפשעים החמורים שלהם אחראי דוטרטה, אנו סבורים כי ביקורו בבית הנשיא יבייש את הנשיא ראובן ריבלין ואת מוסד הנשיאות בישראל וכי אין מקום לקיימו. זאת אף אם הביקור נועד לקדם עסקאות נשק והצבעות באו”ם”, נאמר עוד בפנייה לנשיא.

את המכתב שלח עורך הדין איתי מק בשם קבוצה של פעילות ופעילי זכויות אדם בישראל, בהם פרופ' נורית פלד אלחנן, פרופ' אבנר גלעדי, ד”ר חנן ספרן, אמנון לוטה, ד”ר ניב גורדון ואחרים.

מבית הנשיא לא נמסרה תגובה לפנייה. ממשרד החוץ לא התקבלה תגובה למכתב, אך גורמים במשרד מסרו ל”מעריב־השבוע” כי הם מכירים את המכתב ולוקחים את הטענות לתשומת לבם.