"יש לנו כמה קבוצות וואטסאפ של חברים, ושם התחיל שיח מעניין על העומס ברכבות. אנשים התחילו לתזמן, להודיע מה קורה עכשיו ברכבת, לצלם את עצמם בתוך העומס. היו גם כאלה שניצלו מהעומס, כי קראו המלצה של חבר לנסוע בשאטלים של הנתיב ולא להתקרב לרכבות", מספרת אפרת פרנס־כהן מלוד, שנוסעת כל יום ברכבת לעבודתה בתל אביב.



בשל עבודות תשתית שמבצעת רכבת ישראל לקראת הפעלת הקו המהיר בין תל אביב לירושלים, הנסיעה ברכבות במהלך השבוע בחלק מהקווים הפכה למסורבלת ומאלצת גם החלפת קווים. כמו כן, בתחילת החודש תנועת הרכבות במקטע שבין מודיעין לנתב"ג הופסקה זמנית לשלושה ימים, גם כחלק מעבודות התשתית. שני המקרים האחרונים הם כמובן לא היחידים. לאורך השנים נוסעי הרכבת הקבועים מתמודדים לא אחת עם שיבושים ואיחורים שנובעים מעבודות תחזוקה במקטעים שונים של הרכבת, ועם עומס בלתי סביר בקווים השונים.



הנסיעה של פרנס־כהן, העוסקת בתחום הדוברות בארגון "אמונה", לוקחת בדרך כלל 15־18 דקות. "בתקופה האחרונה, בגלל עבודות התשתית, הרכבת שיוצאת בדרך כלל כל רבע שעה יוצאת פעם בחצי שעה", היא מספרת."זה גורם לכך שהנוסעים נדחסים ועומדים בקרונות ובכל המעברים וממש נצמדים אחד לשני. נכים לא יכולים להעלות עגלות, אנשים מבוגרים עומדים בנסיעה, וגם זמן הנסיעה מתארך. שלשום, למשל, נסיעה של רבע שעה לקחה לי בסביבות 40 דקות מהעבודה הביתה. אני עולה חזרה הביתה מתחנת השלום, ואילו בעלי חוזר הביתה מתחנת האוניברסיטה. שלשום, הנסיעה שלו ארכה שעתיים בגלל כל העצירות, מעברי הרכבות והעומס שהיה. במקרה הוא גם לקח את הבת הקטנה שלנו לעבודה, והיה צריך להחזיק אותה בידיים כל הדרך".


איך מסיימים נסיעה כזו בלי עצבים?



"זה מאוד מעצבן אותי, אבל מצד שני אני חושבת שבסופו של דבר הם צריכים לעשות את עבודות התשתית האלה. הרבה אנשים שאני מכירה פשוט נוסעים עכשיו לחניון שפירים, ואז משתמשים בשאטלים לתל אביב. אבל השאטלים לא מגיעים לכל מקום. המצב כפי שהוא כיום נורא מעצבן, וזה קשה לי במיוחד כשאחרי העבודה אני צריכה להביא את הבנות מהמעון ואני מאחרת. זה משבש את שגרת החיים, על אף שאני כן מבינה שצריך לעשות את העבודות האלה".



"אוגוסט הוא חודש חלש". עומסים ברכבת. צילום: נעמה פרינס



הבעיה הבאה: ירושלים

"לדעתי אין מנוס מהעבודות והשיבושים, כמו בכל מקרה שפותחים קו חדש או משדרגים קו קיים, אבל אם היו עובדים בשבת - העומס היה פוחת", אומר רענן חסידוף, מהנדס תחבורה ויועץ תחבורה ציבורית לרשויות מקומיות. "ראי לדוגמה את השדרוג של הקו מלוד לבאר שבע, שבוצע בזמנו בעיקר בסופי שבוע, כך שהפגיעה הייתה רק למשתמשים בשישי ובשבת. כיום הממשלה אוסרת על עבודה בשבת, אז אין בעצם ברירה כי חייבים לשדרג".



לדברי חסידוף, סיבה נוספת לכך שאנו מרגישים ביתר שאת את השיבושים היא העובדה ש"בעולם יש בדרך כלל ארבע מסילות בקווים ראשיים, ואז אפשר להשבית שתיים והעומס פחות מורגש. בישראל יש רק שתי מסילות במקרה הטוב, ולכן אם רוצים לשדרג ולא עובדים בשבת - אז צריך להשבית באמצע השבוע. אגב, חוץ מהשיבושים שקורים בגלל התקנת החשמול של הרכבת לירושלים - אני מצטרף למחאה של תושבי כרמיאל בצפון על השבתת הקו לבאר שבע. השבוע החלו השיבושים, ומ־1 בספטמבר הקו יושבת לחלוטין. לדעתי, יכולים לגרוע את הקרונות החסרים מקווים במרכז הארץ ולא לפגוע בשירות היחיד מהגליל למרכז הארץ, וזאת אחרי שהשקיעו מיליארדים בהקמת שתי המסילות".



חסידוף מסביר שדווקא חודש אוגוסט נבחר לביצוע העבודות, שלא במפתיע. "המועד הזה מתאים, כי לפי הסקרים שמבצעים בין הנוסעים, אוגוסט הוא חודש חלש במיוחד לנוסעים לצורכי עבודה", הוא מסביר. "זה נכון שיש חופשות ואנשים רוצים לטייל, אבל אני חושב שמה שהביאו פה בחשבון זה למזער את הפגיעה באנשים שנוסעים לעבודה. אגב, כיום שלוש מסילות רכבות פעילות בנתיבי איילון - שתי מסילות ראשיות לצפון ולדרום ומסילה אחת להוד השרון - ואני חושש שכשיתחיל הקו לירושלים, ייווצר פקק על הקטע של נתיבי איילון, כי הרי חסרה מסילה רביעית, ואז יהיה אפשר להזיז כמובן פחות רכבות. אחרי שיסיימו את חשמול הרכבת לירושלים, זו תהיה לדעתי בעיה יותר אקוטית ממה שקורה היום".



"מדי בוקר אני עולה לרכבת בשעה 07:40 ואמור להגיע ב־8:25 לתל אביב", אומר גלעד גנץ, יועץ תקשורת ממושב כפר פינס שעובד במתחם הבורסה ברמת גן. "שלשום עליתי כרגיל לרכבת, וכבר כשהגעתי לתחנה הראו עיכוב של שש דקות, שזה עוד סביר לחלוטין. אבל העניין הוא שבתחנה לאחר מכן חיכינו עוד כמה דקות, ואילו בחדרה הרכבת כבר הייתה מלאה לגמרי, כנראה בגלל העיכוב, ובבית יהושע הרבה אנשים כבר לא יכלו לעלות בשל העומס. בסופו של דבר הגעתי למשרד באיחור של כ־45 דקות. בדרך חזרה הביתה לקח לי 40 דקות יותר מהרגיל".



איך אתה מתמודד עם המצב?
"כדי להימנע מעצבים, אתמול כבר ביקשתי מהבוס שלי להגיע לעבודה כמה שיותר מוקדם כדי להימנע מהעומס. יצאתי ברכבת של שש בבוקר, ואני כנראה גם אצא יותר מוקדם כדי לנסות להימנע מהטירוף הזה. זה סופר־מעצבן, למרות שיש בי גם מקום חומל ואני מבין את הסיטואציה שצריך לשפץ ולשדרג. אני חושב שלעשות את זה דווקא באוגוסט זו כן החלטה נבונה, כי הרבה אנשים בחופש. עדיף לעשות זאת עכשיו מאשר בתקופה שבה מיליוני אנשים עובדים. אך בכל זאת, כאדם שהרכבת היא עורק התחבורה היחיד שלו להגיע למקום העבודה - זה משבש מאוד את סדר היום. אגב, גם אתמול כשיצאתי בשש בבוקר אנשים עמדו, כי לא היה כבר מקום בתחנות הקרובות לתל אביב. עוד אנשים אימצו את הפטנט שלי ויצאו מוקדם".



"במדינה שלנו אין לאנשים סבלנות". עומסים ברכבת. צילום: אבשלום ששוני



"המדינה לא נערכה"


"השקיעו מיליארדים בקו לירושלים, קו ראשון שיהיה מחושמל. זה משהו חריג ושונה ממה שהיה לנו עד עכשיו, וסוף־סוף אנחנו מתחילים להיות דומים לאירופה", אומרת דינה רשף, מומחית בתחום תחבורה מהאגודה הישראלית למחקר תחבורה. "אי אפשר לעשות את זה עם רחפנים ולבצע את העבודה הזו בלי להפריע למהלך התקין של הקווים. זה משהו שנדרש, וקוראים לזה ירידה לצורך עלייה, וגם התזמון של התקופה הזאת, שבה המון אנשים נמצאים בחופשה, הוא מתאים, למעט השירות לנתב"ג שאכן הושבת".



מה היית ממליצה לנוסעים שמתלוננים?
"אנשים צריכים להתאזר בסבלנות, אבל במדינה שלנו לאנשים אין סבלנות. באף מקום בעולם לא עובדים אחרת. בפרויקט הזה של החשמול מעורבים גם מומחים מחו"ל, ופשוט צריך סבלנות. לרכבת יש תוכנית אסטרגטגית, הם עושים את כל המאמץ כדי למזער את הנזקים, ובסופו של דבר זה יהיה לטובת הציבור. הם רוצים להגיע למצב שבו בסוכות ייפתח הקו החדש לירושלים, שייקח חצי שעה להגיע מתל אביב לירושלים, וזה משהו אדיר".



"בחודשים האחרונים אנחנו מקבלים המון דיווחים למוקד על שיבושים קשים בשירותי הרכבת", אומר גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות", ארגון צרכני תחבורה ציבורית. "השיבושים האלה נובעים להבנתנו מחוסר היערכות של משרד התחבורה ושל רכבת ישראל לקווים החדשים של הרכבת, ולחוסר ההיערכות לבעיה הידועה מראש של מחסור בקרונות ופקק של רכבות בתל אביב ובאיילון. חסרה לפחות מסילה אחת באיילון - מה שהיה ידוע כבר שנים - והמדינה לא נערכה לכך. הבעיה היא שלא נערכו מראש לכמויות האלה של העבודות והשדרוגים במקביל, וגם לא נערכו לעלייה בשימוש ברכבת כאמצעי פופולרי ונדרש. הניסיון בעולם מוכיח שככל שמוסיפים שירות, יש יותר דרישה ויותר ביקוש, וצריך להיערך גם לכך".



"בעולם ישנן מדינות שיש בהן תוכנית עבודת תחזוקה לפעמים אפילו חודשים ושנים מראש", אומר פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול להנדסה וניהול מערכות תשתית במכללת אפקה להנדסה. "כלומר, ידוע כבר מראש איזה עבודות תחזוקה הולכות להתבצע ומתי, ונמסר מידע לציבור לגבי תחבורה חלופית שתעמוד לרשותו. כשיודעים מראש ונערכים מראש, זה קל יותר. כמו כן, בחו"ל משתדלים גם לקבוע את העבודות האלה בתקופות שהן פחות מתנגשות עם אירועים או תקופות עומס, ועבודות התחזוקה נעשות בעיקר בימי ראשון - שזה סוף השבוע אצלם, כשיש פחות עומס ברכבות".



לדעתך, אוגוסט הוא מועד מתאים לביצוע עבודות?
"כל השנה עמוס אצלנו, אבל אוגוסט הוא באמת חודש פחות עמוס בנוסעים. אני טוען שאם מודיעים לציבור כמה חודשים מראש ואפשר להיערך לזה, אז יופי, והציבור יכול להכין את עצמו. אבל אם מודיעים יומיים מראש, זה כבר לא משנה הרבה. אני לא רואה שבארץ יש תוכנית עבודה מוסדרת מראש שמפורסמת לציבור - וזה בכלל בלי קשר לעבודות בשבת. אני חושב שתוכנית כזאת הייתה יכולה לעזור לציבור להיערך מראש ופחות להיות מופתע מהשיבושים".



מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל ממשיכה בתנופת הפיתוח ונערכת לדור הבא, במטרה להסיע יותר נוסעים, אל יותר תחנות, בהרבה יותר רכבות ותוך שמירה על בטיחות מרבית של כלל משתמשי הדרך, לצד הטמעת טכנולוגיות חדשות ומתקדמות והסבת רשת המסילות להנעה חשמלית, זולה וירוקה. במסגרת התקדמות העבודה לפתיחת הקו המהיר לירושלים, אשר יהיה הקו החשמלי הראשון בישראל, מבצעת רכבת ישראל עבודת תשתית להרכבת מערכות החשמול במקטעי המסילות שבין תל אביב לנתב"ג".



"בימי העבודות, השירות לכל התחנות יישאר פעיל והתנועה הרכבתית לא תופסק באף תחנה", מסרו. "בחלק מהקווים תידרש החלפת רכבות, ובחלק מהקווים תצטמצם התדירות. לנוסעי הרכבת בימים אלה מומלץ להתעדכן בפרטים המלאים באתר רכבת ישראל, באפליקציה ובפייסבוק. אנו מתנצלים בפני נוסעינו על אי־הנוחות הזמנית, ומודים על ההבנה והסבלנות".