העיתונאי היהודי אמריקאי פיטר ביינרט עוכב אתמול בנתב"ג כשהופרד מבני משפחתו בבואו לישראל, והובא לתחקור של שעה. לדבריו, הוא נשאל אם הוא קשור לארגונים המסכנים את הדמוקרטיה במדינת ישראל. בכיר השב"כ לשעבר, ליאור אקרמן, אמר הבוקר (שלישי) בתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM כי השב"כ חקר לאורך השנים פעילים מימין ומשמאל על "חתרנות נגד שלטון המדינה".

"המדיניות של שב"כ נגזרת מהייעוד שלו, הייעוד של שב"כ הוא לטפל אך ורק באיומים של טרור, ריגול או חתרנות מדינית. במקרים של אזרחים שמעורבים בפעילות של חתרנות נגד שלטון המדינה או מסייעים לארגונים שכאלה, אלו אנשים שנמצאים תחת חקירה", הסביר אקרמן. "אינני יודע על רמת פעילותו של האיש שתוחקר ואינני יודע על מה הוא נשאל, אך כנראה שהוא לא היה אמור להיות מתוחקר כלל. מהיכרותי את הנושא, לאנשים שנחקרו לאורך השנים היו קשרים עם ארגונים שעסקו בחתרנות גם מימין וגם משמאל. נטיות פוליטיות כשלעצמן בוודאי לא מצדיקות תחקור".
 
מוקדם יותר דיברה בתוכנית יער פתיר, מנהלת ארגון השמאל ג'יי סטריט ישראל. "הסיפור שלו פיטר ביינרט היא דוגמא טובה להתנהלות הממשלה שלנו. פיטר נעצר בפומבי בשדה התעופה לתשאול כמו במקרים רבים שהתרחשו בחודשים האחרונים סביב אנשים ביקורתיים נגד מדינת ישראל", אמרה פתיר. "במקרה הזה נעצר אדם עם רמת פרופיל מאוד גבוהה בקרב יהדות ארצות הברית והתקשורת האמריקאית בכללה". 
 


על התנצלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבהיר שמעצרו של ביינרט היה טעות, הבהירה: "זו אכן הייתה טעות לעצור את פיטר כי הוא אדם שיודע לכתוב ולפרסם את הדברים שקרו לו. זה הפך לדבר שמדינת ישראל לא כל כך גאה בו כעת כי הם לא הגיעו לרמת פרסום שכזו עד כה בנושא. זו המדיניות של הממשלה הזו ואני מקווה שזו תהיה התקרית האחרונה".

"נושא התשאול בנתב"ג עולה שוב ושוב בשעריה של מדינת ישראל. לפני שבועיים רב ידוע שתורם רבות למדינת ישראל נעצר לתשאול כי בתיקו היה ספר על פלסטין", הוסיפה. "זו פרשה שהתפרסמה ברמת סיקור נמוכה יותר אך גרמה לו אי נעימות. אני מזהה מדיניות כלפי אנשים שמזוהים עם השמאל ושיש להם עמדה ביקורתית כלפי הממשלה".

ליאור אקרמן
ליאור אקרמן