האם המדינה תוכל להחזיר מסתננים מאריתריאה לארצם? בפסק דין שניתן אתמול על ידי בית הדין לעררים בירושלים, דחה הדיין מנחם פשיטיצקי ערעור של מסתנן מאריתריאה נגד עמדת רשות האוכלוסין שקובעת כי אין להכיר בעריקה משירות צבאי כעילה לפליטות. פסק הדין נחשף לראשונה בתכנית "קלמן-ליברמן" ברשת ב'.
 
בפסק הדין המנומק המחזיק 50 עמודים, הדיין הרחיב את היריעה מעבר למקרה הפרטני שננדון בפניו והוסיף והמליץ לממשלה, לאור פסק הדין של בית הדין הפדרלי בשווייץ והסכם הפיוס בין אריתריאה ואתיופיה, לבטל את מדיניות אי ההרחקה לאריתריאה ולהורות על הרחקתם הישירה למדינת מוצאם, "ללא קשר לעמדתם הפוליטית כתומכי או מתנגדי המשטר".
 
פשטיציקי כתב כי "​​ערכאת הערעור של בית המשפט הפדרלי בשוויץ קבעה כי ניתן להרחיק מסתננים אריתריאים שאין להם עילה לקבלת מקלט, גם אם פירוש הדבר כי ישובו לשרת בצבא", פשטיצקי התייחס גם לדיווחים מהחודש שעבר אודות הסכם השלום שנחתם בין אתיופיה לאריתריאה ועל ביטול חובת השירות ללא הגבלה שבאה בעקבותיו. "בכך נפתחה הדלת ובשלה השעה לשינוי מדיניותה של מ​​משלת ישראל שלא להרחיק מסתננים מאריתריאה ותחת זאת יש להורות על הרחקת האריתריאים למדינתם, ככל שבקשת המקלט שהגישו, נבחנה פרטנית ונדחתה" כתב פשטיצקי. 
 
אך בכך לא תמו דברי הביקורת על מדיניות ההגירה של ישראל, והוא הוסיף לשתף את התרשמותו כדיין ב8 השנים האחרונות:"יכול להעיד כי כך הם פני הדברים שהרי מאות האנשים שהובאו לדיון בפניי אשר מוצאם מאריתריאה סיפרו כי נכנסו לישראל דרך גבול מצרים על מנת לשפר את מצבם הכלכלי, הא ותו לא". פשטיצקי הביא הוכחה לטענתו מכך "שישראל הייתה התחנה הסופית של מסעם, הגם שלפני ההגעה לכאן, עברו במדינות נוספות בהן לא רצו להישאר, משיקוליהם".
 
הדיין קבע כי במאות תיקים שעברו תחת ידיו ב-8 שנות כהונתו, המסתננים מאריתריאה טענו שבאו לשפר את מצבם הכלכלי ורק לאחר שזכו בייצוג משפטי החלו לטעון כי נרדפו בארצם.
 
 
ביקורת ישירה על בג"ץ

בנוסף, הדיין ביקר את מערכת המשפט שמעדיפה את חירותם של המסתננים המעורבים בפלילים על פני ביטחון הציבור ואת המערכת שנמצאת על סף קריסה ואיננה מסוגלת להתמודד עם אלפי בקשות המקלט שאין להן כל הצדקה. הדיין אף תקף חזיתית את בית המשפט העליון וכתב "נראה כי כל חקיקה עתידית שתבקש להרחיק את המסתננים, תיתקל בחומה הבצורה של בית המשפט העליון שלא תאפשר למדינה לממש את מדיניותה בעניין הזרים, אלא אם כן תחוקק פסקת התגברות, לכל הפחות בהקשר זה".


בית הדין חתם את דבריו בקביעה כי הגיעה העת לשנות את מדיניות ההגירה של ישראל בעניין המסתננים שבאו מאריתריאה "ולקבוע כי אין כל מניעה להחזירם בבטחה למדינת מוצאם, היא אריתריאה". 
 
יש לציין שבית הדין לעררים הינו ערכאת שיפוט על החלטות רשות האוכלוסין וההגירה בענייני הסדרת מעמד ושהייה בישראל. מעמדו של בית הדין מקביל לבית משפט שלום. ערעור על פסקי בית הדין לעררים מגיע לבתי המשפט המחוזיים.
יונתן יעקובוביץ', מנהל הפעילות במרכז למדיניות הגירה ישראלית, אמר בתגובה לפסק הדין, כי "מדובר בפסק דין חשוב שמאשש את אשר ידוע לנו במשך שנים, אין הצדקה למדיניות אי הרחקה גורפת לאריתריאה ומרבית המסתננים יכולים לשוב לארצם. בנוסף, הדיין שובר שתיקה על כשלי מערכת המשפט בהתמודדות עם סוגיית המסתננים ויש לקוות כי פסק הדין יחזיר את השכל הישר למערכת המקלט של ישראל".

שפי פז: "עכשיו תור נתניהו לאזור אומץ"
פעילים בשכונות בדרום תל אביב הדורשים להוציא את המסתננים, הגיבו בסיפוק על ההחלטה התקדימית והביעו תקווה שהיא תהווה מפנה במאבקם. שפי פז, ממובילות מטההמאבק של תושבי דרום תל אביב, אמרה כי "כ"כ הרבה שנים אנחנו אומרים בדיוק את המילים האלה. תבטלו את מדיניות אי ההרחקה ותחזירו אותם הביתה. במקום כל המניפולציות והתרגילים העקומים, במקום כל העתירות וההתרפסות בפני בג"ץ, במקום לוותר על הריבונות בדרום תל אביב, במקום להפקיר אוכלוסיה חפה מפשע לאלימות ולייאוש - כל מה שצריך זה עסקה עסקה עם שליט אריתריאה אפוורקי ולהחזיר את כל האריתראים למולדתם האהובה". 
 
הדיין מנחם פשטיצקי הוא בעיני הילד שהעז לצאת נגד השקרים והתקינות הפוליטית ולהגיד שהמלך הוא עירום. עכשיו תורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאזור אומץ ולהחליט שהוא לא נכנע יותר לטירוף הזה, שבו חבורה של גנבי גבול מקרן אפריקה ובגיבוי השמאל הרדיקלי ומתנגדי הציונות שמכתיבה למדינה ריבונית את מדיניות ההגירה שלה". 
 
לדברי פז, "ב-30 באוגוסט, בדיוק ביום השנה להבטחות נתן ראש הממשלה לתושבי דרום תל אביב, נקיים הפגנה גדולה בצומת הרחובות לוינסקי ולבנדה ונקרא לנתניהו להקשיב לקול ההיגיון, להפסיק ללכת סחור סחור, ולהוכיח לנו שחוק הלאום הוא לא אות מתה אלא מדיניות אמיתית". 
ארגוני הסיוע לפליטים: "הדיין פורש את משנתו הפוליטית"

ארגוני זכויות האדם (המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם, א.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל והמרכז לקידום פליטים אפריקאים ARDC) מסרו בתגובה לפסק הדין של בית הדין לעררים: "מדובר בפסק דין חריג, בו בחר הדיין לפרוש את משנתו הפוליטית ולצאת במתקפה חסרת תקדים נגד פסיקות בית המשפט העליון והממשלה".

"החלטותיו והמלצותיו של הדיין מבוססות על דיווחים כוזבים והשערות שטרם אומתו: המשטר באריתריאה טרם התייחס לפרסום על קיצור השירות, גיוס בכפייה ובכוח עדיין מתרחש באריתריאה, וכפי שהבהירה שגרירות שווייץ בישראל - בניגוד לפרסומים, שווייץ איננה מגרשת אריתראים למולדתם. כפי שהבהירו בכנסת נציגי משרד החוץ והמשפטים וכן המועצה לביטחון לאומי - אין לישראל כל אפשרות לגרש אריתראים למולדתם מחשש לביטחונם ולחייהם". 
 
"עם זאת, אנחנו מצטרפים לקריאתו  של הדיין הפורש להעניק הגנה אמיתית ומעמד לכל מבקשי המקלט שאינם ברי גירוש ובכך להעניק להם זכויות סוציאליות וכלכליות בסיסיות המגיעות לכל אדם. כמוהו, אנחנו חושבים שהניסיון להעביר בני אדם למדינות שלישיות אחרות אינו ראוי ואינו מוסרי. כפי שנכתב בפסק הדין, הגיעה העת להכרעה ברורה ונחרצת בסוגיית מבקשי המקלט".