ארבע שנים לאחר מבצע צוק איתן, הפרקליט הצבאי הראשי הודיע היום (רביעי) כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד המעורבים בקרבות "יום שישי השחור" ברפיח, שבמהלכם נחטף סגן הדר גולדין. בקרבות שהחלו בעקבות החטיפה, לפחות 42 פעילים צבאיים של ארגוני הטרור הפלסטינים. בנוסף, מבחינה של כלל הטענות שהועלו, אפשר שנהרגו באופן לא מכוון עד כ- 70 אזרחים כתוצאה מתקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים. 

האירוע ברפיח התרחש לאחר שהפסקת אש בין ישראל לחמאס נכנסה לתוקפה. כוח הסיירת המשיך בסריקות לחיפוש מנהרה בעומק השטח, תוך כדי כך שהוא אינו פועל באש למקומות חשודים, כפי שהיה נהוג לבצע כתרגולת לפני הפסקת האש וגם כשהכוחות הבחינו בדמויות חשודות באזור נמנעו מפתוח באש. למעשה המחבלים פתחו באש לעבר הכוחות, לאחר שלפחות חלקם יצאו מפיר של מנהרה שהיה מוסלק ופתחו באש לעבר כוחות צה"ל וחטפו את גולדין ז"ל. 
 
בצה"ל ניסו לעצור את החטיפה והפעילו זמן קצר לאחר האירוע אש רבה למרחב הפעולה על מנסות לעצור את החטיפה. הפצ"ר מוסיף כי הנחת המוצא של הכוחות היתה שהדר גולדין עדיין בין החיים ולכן פעלו הכוחות בניסיון לעצור את המחבלים. עוד סיכם הפצ"ר כי לא נמצא ביסוס להפעלת כוח לא מידית או בלתי מרוסנת בהפעלת האש בגזרה.

הפצצותי ברפיח במהלך צוק איתן. צילום: רויטרס


הדר גולדין ז"ל
בהודעת צה"ל נמסר כי "הממצאים מלמדים באופן ברור, כי כוחות צה"ל פעלו במטרה לעצור את החטיפה של סגן הדר גולדין ז"ל ולפגוע בארגוני הטרור במרחב, באמצעות תקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים. באותה עת ההערכה בקרב כוחות צה"ל היתה כי סגן גולדין ז"ל עודנו בין החיים".

"הלחימה הקרקעית והפעלת האש במהלך הקרב נעשתה על בסיס שיקולים מבצעיים, תוך ניסיון להימנע ככל הניתן מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים. לא נמצא כל ביסוס לטענות כי תכלית פעולות צה"ל הייתה נקמה על חטיפתו של סגן גולדין ז"ל. כמו כן, לא נמצא בסיס עובדתי לטענות לפיהן הפעלת הוראת "חניבעל" לחילוץ חייל חטוף (שהוחלפה בינתיים בהוראה חדשה) הובילה להפעלת כח בלתי מידתית או בלתי מרוסנת".