אחותי בת ה־65 דומעת ללא הפסקה כבר במשך שנה. רופא עיניים שבדק אותה אמר שהכל בסדר, והסיבה לדמעות היא ככל הנראה מזג האוויר. האם זה האוויר או הגיל? והאם שטיפת עיניים יכולה לסייע?


“ייתכן שאחותך פיתחה אלרגיה או שפשוט יש לה עיניים יבשות. גם רגישות לקרם פנים שהיא שמה, שמפו שהיא חופפת איתו את השיער, איפור וכד' יכולים לגרום לדמעת. ואולם סביר מאוד שלגיל יש כאן תפקיד, שכן בגיל מבוגר העפעף התחתון נופל מעט קדימה, ואז הפתח של צינור הדמעות יוצא החוצה ולא נשאר בתוך העין. כשהצינור יוצא החוצה, הדמעות לא נספגות. בשטיפת עיניים הרופא מכניס מחט עדינה לפתח צינור הדמעות, מזריק נוזל ובודק אם מרגישים את הטעם בפה. אם כן, זה אומר שמרזב הניקוז פתוח. אם לא, יכול להיות שהצינור אומנם פתוח, אבל הפתח נוטה קצת קדימה. כאן כבר כדאי להתייעץ עם רופא אוקולופלסטי - רופא עפעפיים”.



אני בת 74 ובמצב בריאותי תקין. האם לדעתך יש אמת בפרסומים האחרונים, שמדגישים את הצורך בנטילת מגנזיום בעקבות התפלת המים בישראל?


“המגנזיום הוא מינרל שחשוב מאוד עבור הרבה תהליכים בגופנו. בתקופה האחרונה המים בישראל אכן עוברים ביתר שאת תהליך התפלה, ובמים מותפלים אין מגנזיום. זאת ועוד, חסר בהם גם יוד ומרכיבים אחרים. יש סימנים למחסור במגנזיום: בחילות, הקאות, חוסר תיאבון, עייפות מוגברת, לחץ דם גבוה, ולעתים גם הפרעות בקצב הלב. כדי להתמודד עם החוסר במגנזיום במים, אפשר להעשיר את התזונה במקורות נוספים של מגנזיום. כך, לדוגמה, תוסיפו לתפריט שלכם בננות, קטניות למיניהן, אבוקדו, קישואים ובמיה. תבלו את אלה באגוזים ובגרעינים - כל המזונות שלעיל מכילים כמות רבה של מגנזיום. אם עדיין יש צורך, אפשר ליטול כדור אחד של מגנזיום. זה לא מזיק. להפך, זה יכול רק לעזור”.



אני בת 76, ולפני כמה חודשים סיימתי תהליך ממושך של השתלת שיניים. כתוצאה מכך, אני סובלת מטעם בלתי נסבל בפה. האם הבעיה קשורה להשתלה?
“עושה רושם שהבעיה שאת מתארת אינה קשורה להשתלה שעברת. יכול מאוד להיות שהיא קשורה לבעיות בחניכיים, כיס המרה או אף־אוזן־גרון. המלצתי היא לפנות לרופא ולקבל ייעוץ בנושא”.



נכדי נולד פג. כיום הוא בן 10 חודשים ולא אוכל בצורה מספקת. לדעתי, הוא אף נמצא בתת־משקל. הוא שוקל שישה קילו, הגובה שלו הוא 65 סנטימטר, והוא נמצא בתחתית עקומות הגדילה. רופא הילדים הציע שיצרוך מזון תינוקות מועשר, המתאים למצבו, אבל מחירו גבוה מאוד, וקופת החולים לא מעניקה החזר מלא למזון זה. מה אפשר לעשות כדי לשפר את תזונת התינוק?
“יש התייחסות אחרת לעקומות ההתפתחות של ילד שנולד בזמן ושל ילד שנולד פג. יש היום רופאים גסטרואנטרולוגים המומחים לתזונת תינוקות ויכולים למצוא תחליף מתאים עבורו. בנוסף, בדקו אם לילד יש רגישות כלשהי. אולי הוא רגיש לגלוטן או ללקטוז. עליכם גם לבדוק שהילד לא סובל מבעיות ספיגה”.



האם לדעתך דיקור סיני יכול לסייע בירידה במשקל?
“אני עוסק בדיקור סיני כבר שנים רבות, למדתי את הנושא בסין וגיליתי ששם הסינים אינם משתמשים בדיקור לצורך הורדה במשקל. הדיקור הוא חלק מטיפול התנהגותי, וכדי שהוא ישפיע על ירידה במשקל, חשוב לבצע אותו תוך כדי שינוי תזונתי ודיאטה”.



אני בת 64. בשנה האחרונה התחלתי לסבול מכאבי בטן חריפים שממש משתקים אותי. הכאב מתחיל באופן מעומעם בשעות אחר הצהריים מאזור הטבור עד לבטן התחתונה. לעתים אני אפילו מגיעה למצב שבו אני צריכה להקיא. כיצד לדעתך אפשר לסייע לי?
“לפי מה שאת מתארת, הכאב קשור ככל הנראה למזון שלך. כדי להבין את הנושא לעומק יש לבצע בדיקת רגישות למזון. מעבר לזה, יכול מאוד להיות שעלייך לפנות לדיאטנית בקופת החולים ולבקש לבצע ‘דיאטת אלימינציה’ - מדובר בשיטה שבה מורידים מהתפריט היומי מאכלים שעלולים להזיק, ובכך מבינים אם המצב משתפר או נשאר כשהיה. הדיאטנית תבקש ממך לאכול במשך יומיים רק אורז לבן, ובכל כמה ימים להוסיף לתפריט משהו נוסף, דוגמת ירקות או עוף מכובס. לאחר כמה ימים תוכלי לדעת בדיוק מה גורם לך לכאבי הבטן”.