בית משפט העליון החליט היום (ראשון) ברוב דעות להחמיר ולהכפיל את עונשו של לוחם מג"ב בן דרי, שהורשע בגרימת מוות ברשלנות של פלסטיני במהלך הפרות סדר ביום הנכבה בשנת 2014. על דרי הושתו 18 חודשי מאסר, במקום תשעה חודשי מאסר שגזר עליו המחוזי. דרי היה אמור להשתחרר בעוד כשבוע אם העליון לא היה מכפיל את עונשו.



דרי הורשע בבית משפט המחוזי במסגרת הסדר טיעון בעבירות פציעה בנסיבות מחמירות וגרימת מוות ברשלנות באירוע בו שירת כמפקד כיתה במשמר הגבול. כחלק מן ההערכות ל"יום הנכּבה" הוצבו דרי ועמו מספר שוטרים נוספים על מרפסת הצופה לעבר ציר מרכזי בביתוניא, במטרה להדוף ולמנוע כניסת מפגינים לכיוון מחסום ביתוניא.



על פי כתב האישום הוא היה חמוש בכדורי גומי ובמחסניות תחמיש שבהן תרמילים "חסרי קליע". דרי לא וידא שמחסניות התחמיש שהחזיק ברשותו מכילות תרמילים "חסרי קליע" בלבד, על אף שהיה עליו לעשות כן.



בשלב מסוים הגיעו למקום מפרי-סדר, והתפרעו במרחק של כ-80-60 מטרים מהמרפסת וידו אבנים אל עבר השוטרים. דרי קיבל הוראה לירו במידת הצורך כדורי גומי לעבר מפרי הסדר. בהמשך ידה צעיר כבן 17 אבנים לעבר הכוח שהוצב על המרפסת.



יידוי האבנים פסק כמה דקות לאחר מכן. בשלב זה החליט דרי לפגוע במיידה האבנים, שצעד במרחק של עשרות מטרים מכוח מג"ב, באמצעות ירי גומי. חרף העובדה שלא נשקפה סכנה לכוח מג"ב, ובניגוד לנהלים, כיוון דרי את נשקו לעבר מרכז גופו וירה בו בכוונה לגרום לפציעתו. אולם דרי לא ידע כי המחסנית מכילה "קליע חי", וזה חדר לחזהו של הצעיר שהתמוטט במקום ומת בבית החולים.



בית משפט המחוזי גזר 9 חודשי מאסר על דרי, והפרקליטות ערערה על העונש שאיננו מרתיע מספיק לטענתה. שופטי העליון נחלקו אם לקבל את הערעור. השופט נועם סולברג כתב בחוות דעתו כי יש להכפיל את עונשו ולהשית עליו 18 חודשי מאסר. סולברג כתב כי העונש של בית משפט המחוזי "לא נתן ביטוי הולם דיו לערך חיי האדם שנגדעו על-ידי דרי, וגם לא לשיקולים שבבסיסם חובת ההקפדה על עקרון טוהר הנשק, הרשלנות הכפולה של דרי בכך שלא וידא שהמחסנית מכילה תרמילים "חסרי קליע", ושלא טען את נשקו בכדור גומי היא חמורה; אך חמורה ממנה היא כוונתו של דרי לפצוע את המנוח כשלא נשקפה ממנו סכנה לכוח; והתוצאה – מוות". מינץ הצטרף לחוות דעתו של סולברג.



השופט יוסף אלרון כתב בדעת המיעוט כי יש לדחות את הערעור ולהשאיר את העונש על כנו. אלרון כתב כי בן דרי "ניצב מול גל של מתפרעים, המון מוסת, שהשליך לעברו אבנים על מנת לפגוע בו, ובנסיבות אלה חש איום על חייו", והוסיף כי "מסיבה זו, עלינו לנהוג בזהירות יתירה שעה שאנו בוחנים את פעולותיהם של אנשי כוחות הביטחון סביב פעילות מבצעית או במצבי לחימה". אלרון התייחס לטענת הפרקליטות על הצורך בהרתעת הרבים באמצמעות החמרת עונשו של בן דרי, אולם ציין כי הוא מסופק אם הירי של בן דרי הוא המקרה המתאים להשגת התכלית של הרתעת הרבים. לאור טעמים אלה סבר אלרון כי יש להותיר את העונש על כנו.



מפרקליטות המדינה נמסר לאחר פרסום פסק הדין כי "יש לנקוט ענישה המבטאת את מידת הסלידה של החברה מהתנהגות זו". אולם פרקליטו של דרי, עו"ד ציון אמיר אמר כי הוא חושש "מההשלכות החמורות שיכולות להיות לפס"ד זה על מידת המוטיבציה של לוחמים, שמעתה ואילך ידם על ההדק תהיה קשה, ותוביל אולי לפגיעה ביכולת המבצעית שלהם".