שר ההגנה של איראן, הגנרל אמיר חתאמי, אמר כי היא תחשוף השבוע מטוס קרב חדש וכי היא תמשיך לפתח את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה. חתאמי אמר בראיון לטלוויזיה האיראנית ששודר היום (ראשון) כי מטוס הקרב החדש ייחנך ביום רביעי, במהלך יום התעשייה הצבאית של איראן. "מטוס, שעבר כמה שלבי פיתוח, יוצג ביום התעשייה הצבאית והעם יוכל לראות את מטוס הקרב הזה טס במרחק קרוב וכן את הציוד שבו נעשה שימוש לייצר אותו", אמר שר ההגנה האיראני.

עם זאת, חתאמי אמר כי איראן תמשיך להתמקד בפיתוח טילים בליסטיים. "המיקוד שלנו הוא על סדרי עדיפויות, כאשר העדיפות העליונה היא בנושא הטילים", אמר חתאמי. "אנחנו בעמדה טובה בתחום הזה, אבל אנחנו צריכים לפתח אותו. לא נחסוך במאמצים לשמר את כוח ההגנה שלנו ונפתח אותו. אין לנו דרך אחרת מפני שהאויבים רוצים לפרק אותנו מנשקנו. איראן פיתחה מערכות הגנה ותגרום לאויב להבין כי אם הוא יפגע בנו פעם אחת הוא יוכה עשר פעמים". 
שר ההגנה האיראני התייחס גם לתוכנית האמריקאית ליצור ברית צבאית בין מדינות ערב על מנת להוות משקל נגד לאיראן. חתאמי טען כי היוזמה, שהושוותה לברית נאט"ו, היא "בעיקר במילים" וכי היא חלק מאסטרטגיה ליצור פילוג במזרח התיכון. "זה מאוד בלתי סביר כי האמריקאים ובמיוחד המשטר הציוני יעזו להרשות ברית כזו בין מדינות מוסלמיות מאחר והם יודעים כי האומות המוסלמיות רואות את ישראל בתור האויב האמיתי באיזור", אמר.

אמיר חתאמי. צילום: רויטרס
אמיר חתאמי. צילום: רויטרס


בשבוע שעבר איראן הציגה טיל חדש מסוג "פאתח מובין", שעל פי הטענות הוא הדור החדש של טילי קרקע-קרקע וקרקע-ים מדויקים עם ראש נפץ חכם מתקדם. חנוכת הטיל החדש נעשתה בנוכחות שר הביטחון האיראני, הגנרל אמיר חאתמי.
 
בדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית פארס נטען כי מדובר בטיל מתוצרת מקומית של מאה אחוזים והוסבר כי מדענים איראניים בתעשייה האווירית השייכת למשרד ההגנה ערכו ניסוי מוצלח בטיל, ונכתב גם כי מדובר בטיל אשר יכול להיות משוגר בכל שעות היממה ובכל תנאי מזג האוויר, כולל בעת ירידת גשמים, ערפל וגם במסגרת מלחמת סייבר עוינת. 
 
עוד דווח, כי הטיל מסוגל לפגוע במטרות בצורה מדויקת ביותר גם ביבשה וגם בים, ואף לא להיקלט במערכות מכ"ם של מדינה עוינת. סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה כי עם כניסת הטיל הזה לייצור, מתחזקות מערכות ההגנה וההרתעה של איראן. 
 
אוניות חיל הים האיראני. צילום: רויטרס
אוניות חיל הים האיראני. צילום: רויטרס


בתוך כך, הצי האיראני הציב מערכת הגנה מתקדמת מתוצרת מקומית על אחת מספינות המלחמה שלו בפעם הראשונה, לאחר שביצע בה ניסויים במפרץ, כך אמר אתמול מפקדו. הצעד בא על רקע מתיחות הולכת וגוברת עם צבא ארצות הברית במפרץ הפרסי. מפקד הצי האיראני, אדמירל חוסיין קנזאדי, אמר כי "הניסויים בים וביבשה במערכת ההגנה לטווח קצר 'קמאנד' הושלמו בהצלחה, והמערכת הוצבה על ספינת מלחמה ותוצב בקרוב על ספינה נוספת", כך דווח בסוכנות טסנים.

כזכור, משמרות המהפכה של איראן אישרו מוקדם יותר החודש כי הם ערכו משחקי מלחמה במפרץ על מנת "להתעמת עם איומים אפשריים מהאויבים". גם הצי האמריקאי אישר "עלייה בפעילות חיל הים האיראני" בתוך המפרץ הפרסי, מיצרי הורמוז ומפרץ עומאן. "אנו עוקבים אחריהם מקרוב, ונמשיך לעבוד עם השותפים שלנו כדי להבטיח את חופש השיט ואת זרימת הסחר החופשית בנתיבי מים בינלאומיים", אמר מפקד חיל הים ביל אורבן, המפקח על כוחות ארה"ב במזרח התיכון.