משחקים באש: הפתעה גדולה לא נרשמה אמש כשהזכיינית "קשת 12" הודיעה כי היא מבטלת את שידור התוכנית הבאה של צמד המגישים הקבוע שלה, אופירה אסייג ואייל ברקוביץ', בעקבות התבטאות גזענית של שחקן הכדורגל לשעבר, שאמר כי חברי הכנסת הערבים הם: "סוסים טרויאנים ומרגלים". למרות שאתרי האינטרנט מיהרו לדווח על ביטול השידור, נראה שהחדשות לא הכו אף אחד בתדהמה, ובזכיינית מתחו את החבל של שני המגישים הפרובוקטיביים עד שלא נותרה להם ברירה אלה לעשות להם "נו, נו, נו" פומבי ומתחסד.

נכון לעכשיו, המהלך של "קשת" הוא בעיקרו סמלי. נראה שמנכ"ל הזכיינית, אבי ניר, לא הולך לוותר בקלות על צמד ממתקי הרייטינג שהפכו את רצועת שישי בצהריים שלו ממשבצת של תוכניות אוכל משעממות לזירת האגרוף המילולית הכי מטונפת על המסך. ניר בחר להמשיך לשדר את תוכניתם של השניים למרות שספגה ביקורות על קללות, צעקות, סקסיזם וגזענות עד שלא יכול היה יותר שלא להגיב, (ברכות יתרה), לביקורות מכל הכיוונים.



אופירה וברקו לא המציאו למעשה שום דבר חדש, הפרובוקציות ושערוריות היו מאז ומעולם כלי למשיכת תשומת לב, אך נראה כי עבור שעת השידור והגוף הממלכתי לכאורה "קשת", הם בהחלט הציבו רף תחתון חדש.

המבוגר האחראי השתגע

אפקט ה"וואו", ה"Shock Value" של התוכנית הוא למעשה הרוח המנשבת במפרשיה. באחד הפרקים אייל ברקוביץ' אמר לפרופסור אמיר חצרוני את המילים: "אתה לא עושה שום דבר טוב ליקום הזה, אתה רק אנטי. אני לא יודע מה עשו לך כשהיית קטן, או שהתעללו בך, יש לך איזה מום, אתה מסכים איתי?". החוויה של לשמוע מנחה שאומר בטלוויזיה: "ס'תכל איזה מכוער אתה", "אני בחיים לא אקרא לך פרופסור", "הוא חולה נפש, מה את מתייחסת אליו" וצועק "יא טיפש!", השאירה אותי המום. לא מאמין שהדברים האלו הרגע בקעו ממסך הטלוויזיה שלי, ערוץ 12, ולא מערוץ יו-טיוב פרובוקטיבי לבני 18 ומעלה. כמו ילד קטן ששומע בפעם הראשונה את המורה שלו ללשון מקללת מישהו בטלפון, ומגלה כמה לכלוך יכול לצאת גם מדמות סמכותית, הצופה נותר בתדהמה, כשהוא לא יכול להוריד את העיניים. המבוגר האחראי השתגע.

אופירה אסייג, אייל ברקוביץ' ואמיר חצרוני. צילום מסך
אופירה אסייג, אייל ברקוביץ' ואמיר חצרוני. צילום מסך


את הדרך אל המסך של "קשת 12", סללה אסייג בדיוק באופן הזה, כשהזניקה את אתר הספורט ONE אותו ערכה בדיוק באותן טכניקות צהובות, כותרות רעשניות ומדורי רכילות. אל מודל העבודה הזה, הצטרף ברקוביץ' בחדווה, והפעם חצה מעט את הגבול. וההתנצלות הרפה של הכדורגלן לא ממש הרשימה אף אחד.

מודל טראמפ

אופירה וברקוביץ' מצטרפים למגמה עולמית שתופסת תאוצה בשנים אחרונות. כמו שדונלד טראמפ הביא משהו חדש לפוליטיקה בארה"ב - כשהוא אומר את כל מה שאנשים מפחדים לומר בציבור בתוספת צעקות, קללות ואיומים - כך זוג המגישים הביאו את אותה הגישה בדיוק לטלוויזיה הישראלית. גם נשיא ארה"ב וגם שני המנחים לקחו את מושג ה"פוליטיקלי קורקט" ובעטו בו, בעטו בו שוב, עד מוות, אז צעקו לעבר גופתו שהוא בוגד, טיפש וגנב וגירשו אותו מהאולפן.

דונלד טראמפ. רויטרס
דונלד טראמפ. רויטרס


דווקא המושג שכל כך מזוהה עם נשיא ארה"ב, "פייק ניוז", בו הוא משתמש כדי לתקוף את גופי התקשורת המסורתיים, הופך לכל כך מדויק לתיאור התוכנית שנוצרה ברוחו. "אופירה וברקוביץ'" מתיימרת להיות תוכנית אקטואליה, אל לא מסתירה מאף אחד שהיא לא יותר ממופע היאבקות של צעקות וטקסי גירוש מהאולפן.

כך שאת הפרשיה הנוכחית אפשר לסכם בשלושה צמדי מילים: "פייק ניוז", "פייק התנצלות" ו"פייק נזיפה".