נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (שלישי) כי על המדינה לפתח את כוחותיה הצבאיים על מנת למנוע ממדינות אחרות להשתלט על שטחה ומשאביה. לדבריו, "אנחנו צריכים להגיע למצב בו אנו יכול להילחם בכוחות עצמנו נגד הכוחות הצבאיים הרוצים להשמיד אותנו". את הדברים אמר בנאום ששודר בשידור חי בטלוויזיה האיראנית. 



הנשיא האיראני התייחס גם למתיחות עם ארצות הברית, בעקבות הפרישה האמריקאית מהסכם הגרעין והטלת הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית. "למה ארצות הברית לא תוקפת אותנו? בגלל העוצמה שלנו, כי היא מבינה את ההשלכות של מהלך כזה", אמר הנשיא האיראני. 



הדברים מגיעים על רקע המטוס החדש שחנך היום הנשיא, מטוס כאוכ'ר, שכונה בתקשורת האיראנית מטוס הקרב האיראני המתקדם למטרות אימונים מהדור הרביעי. על פי הדיווח, המטוס מיועד גם לכיבוי שריפות.



עוד נמסר כי המטוס הוא בעל יכולת טכנולוגית גבוהה שמשתמש בתוכנות צבאיות, כולל מערכת מתקדמת לשימוש הטייס וזאת כדי להגדיל את הדיוק שלו ובנוסף משתמש במכ"ם מתקדם שמטרתו להעלות את הדיוק של פגיעה במטרות ואיומים. עוד יש במטוס מערך מפות חכמות. בטקס חנוכת המטוס ערך הטייס מפגן ראווה בפני הנשיא. 

חסן רוחאני. רואה בהתעצמותה הצבאית של איראן ערך עליון. צילום: רויטרס

 
סוכנות הידיעות 'פראס' דיווחה כי אפשר לייצר את המטוס גם לטייס אחד וגם לשני טייסים וכי הוא מיועד גם לאימונים צבאיים. בדיווח נאמר כי ייצור המטוס מקדם את איראן לרמתן של אותן מדינות להן טכנולוגיה לייצר מטוסי קרב מהדור הרביעי. 

שר ההגנה האיראני אמיר חתאמי אמר לפני מספר ימים כי תוכנית ההגנה האיראנית מקבלת מוטיבציה מיוחדת בעקבות זיכרון התקפות הטילים מהם סבלה במהלך מלחמת שמונה השנים עם עיראק, ובעקבות איומיהם של ישראל וארה"ב על המדינה, לפיהם "כל האופציות על השולחן".
 
"למדנו שאנחנו לא יכולים לסמוך על אף אחד חוץ מאשר על עצמנו. המשאבים שלנו מוגבלים ואנחנו מחויבים לביסוס הביטחון בעלות מינימלית", אמר חתאמי בראיון לטלוויזיה.

לפני שבועיים נכנסו לתוקפן הסנקציות החדשות שהטילה ארה"ב על איראן בדגש על המסחר בזהב, היכולות לבצע רכישות בדולרים ותעשיית ההרכב, בעקבות הפרישה מן ההסכם. הצעד האמריקאי החריף את המשבר הכלכלי החמור ממילא ברפובליקה האסלאמית. באיחוד האירופי הגיבו להטלת הסנקציות האמריקאיות והזהיר וחברות אירופיות כי אם ישתפו פעולה עם המהלך האמריקאי הם ייענשו על ידי האיחוד, אולם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי מדינות אירופה לא הראו מוכנות "לשלם את המחיר" של התנגדות לוושינגטון על מנת להציל את הסכם הגרעין.