צעיר בן 18 אושפז, כשהוא במצב קשה מאוד, ביחידה לטיפול נמרץ פנימי בבית החולים "סורוקה" שבבאר שבע לאחר שחלה בקדחת הנילוס, כך דיווח היום (שלישי) המרכז הרפואי. זאת, ימים ספורים לאחר שהמשרד להגנת הסביבה הוציא התרעות לרשויות באזורים שבהם נתגלה ננגיף בדגימות שביצע, ואף קרא לציבור להתריע לרשויות על מפגעים ולהתגונן מפני יתושים.



אמש פורסמו נתונים רשמיים על מספר החולים שנדבקו, אשר מעידים על כך שהמחלה מתפשטת. על פי נתוני משרד הבריאות, הנכונים לתחילת השבוע, נדבקו בנגיף 57 חולים, מהם 37 אנשים שאובחנו בוודאות כחולים במחלה, ועוד 20 חולים שאין אימות סופי על כך שנדבקו, אך ההערכה הרפואית היא שנדבקו בה.



עוד חושפים הנתונים, כי מקרי הדבקה התגלו ב-38 ישובים ברחבי הארץ, החל מסוף חודש יוני. כמו כן, לפחות שבעה חולים עדיין מאושפזים בבתי חולים בארץ, חלקם עם פגיעות מוחיות, ואחד מהם נכון לעכשיו מאושפז במצב קשה בבית החולים איכילוב.



המשרד להגנת הסביבה מדגיש כי הימצאות הנגיף בפריסה גיאוגרפית רחבה מצביעה על סבירות גבוהה לנוכחותו באזורים נוספים בארץ, וקורא לרשויות המקומיות ברחבי הארץ להגביר את פעולותיהן להפחתת מפגעי היתושים על ידי הרחבת פעולות הפיקוח וההדברה של היתושים שבשטחן.



קו אחד מחבר בין התגלות העכברת וקדחת הנילוס בישראל ואפילו להתאוששות החצבת באירופה שכבר כמעט הודברה בעולם המערבי ולא מדובר רק במחדל היערכות של רשויות הטבע, המים, החקלאות ובריאות הציבור. זה עשרות שנים מתריעים מדעני האקלים בעולם כי עם התגברות מגמת שינוי האקלים וההתחממות העולמית יעשו מחלות זיהומיות שוב נפוצות יותר גם בעולם המערבי. 
יתושים נושאי נגיף קדחת הנילוס ובכלל, כמו חיידקי עכברת, הם חובבי מים חמים ועומדים. הזרימה החלשה בנחלי הצפון והארץ בכלל בשל מיעוט הגשמים בשנים האחרונות לצד טמפרטורה ממוצעת גבוהה וזיהום כמו זה שנגרם בגולן מצואת בקר, הם כר פורה להתפתחות חיידקים ונגיפים נושאי מחלות המסוכנים לאדם. המגמה, אם להאמין לתחזיות המדענים, צפויה ככל שהעולם מתחמם רק להחמיר ועל הרשויות להיערך מבעוד מועד.

קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה, הנגרמת על-ידי נגיף קדחת מערב הנילוס ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים על-ידי עקיצת יתוש, שניזון מעופות נגועים. בארץ, המחלה מועברת בעיקר על-ידי יתושי Culex pipiens ו- Culex perexiguus. תקופת שיא של פעילות הנגיף בארץ היא בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר. כיום לא קיים חיסון נגד המחלה וקיימת אפוא חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים.



המלצת משרד הבריאות: ייבוש מקווי מים והתגוננות מיתושים


יש לציין כי תקופת הדגירה, מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא חמישה עד 21 ימים (בדרך כלל שישה ימים) ומשך המחלה עומד בדרך כלל על שלושה עד שישה ימים. סימני המחלה מתבטאים בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעתים בחילות ושלשולים.



אף שבמרבית המקרים מדובר במחלה קלה מאוד, דמוית שפעת, החולפת מאליה – עלולים להתלוות לה סיבוכים נדירים כדוגמת דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.



במשרד הבריאות פרסמו גם הנחיות להתגוננות מפני עקיצות יתושים, והמלצות למקרה של עקיצות. בין השאר המליצו במשרד הבריאות להשתמש ברשתות חלונות ומאווררים וללבוש בגדים ארוכים, כמו כן, ציינו במשרד כי ישנם מכשירים כימיים דוחי יתושים, למריחה ופיזור ומכשירים חשמליים למשיכת היתושים. עוד קראו במשרד לייבש מקווי מים עומדים - כגון מרזבים, אדניות ובריכות, בהן היתושות מטילות ביצים.



בנוסף לכך, במשרד הבריאות ציינו כי מרבית היתושים בארץ לא נגועים בנגיף, ועקיצתם גורמת רק לגירוי. במקרה של תגובה אלרגית חריפה או זיהום משני יש לפנות לרופא. במידה וחמישה עד 21 ימים לאחר העקיצה, מתפתחת מחלת חום דמוית שפעת, יש לגשת לרופא המטפל לצורך אבחון וייעוץ.