עמותת "חסדי נעמי", העמותה הגדולה בישראל בתחום חלוקת המזון התומכת ביותר מ־50 אלף בני אדם, חושפת בסקר שנעשה לראשונה לקראת שנת הלימודים הקרובה נתון מזעזע שלפיו 12% מההורים לילדים בגילאי בית ספר מודים: "שלחנו את הילדים ללימודים בלי אוכל, כי אין לנו מספיק כסף". בעמותה מוסיפים ואומרים: "התלמידים החלשים יותר הם בדרך כלל גם הרעבים יותר".



הסקר, נערך במסגרת קמפיין גיוס המונים של "חסדי נעמי" המתקיים בימים אלה באתר האינטרנט "גיוסים לקהילה". הקמפיין מבקש לאסוף כספים כדי לרכוש ציוד לבית הספר למען תלמידים ממשפחות קשות יום והוא בוצע באמצעות מכון המחקר ZETA TOOLS , בקרב מדגם מייצג של 400 הורים לתלמידים.



בנוסף, עולה מהסקר בקרב ההורים כי ככל שהעדר הביטחון התזונתי של התלמיד גדול יותר, כך עולה הסיכוי שרמתו בלימודים תהיה נמוכה יותר, ולהפך. 15% מההורים המעידים שילדיהם מתקשים בלימודים, הם הורים המתקשים לספק לילדיהם אפילו "ארוחת עשר" קלה מידי יום לבית הספר.



מעין, אם לארבעה מחיפה, מספרת על הקושי שהיא חווה עם ילדתה העולה לכיתה ג': "לפחות פעם בשבוע הילדה אומרת לי בפשטות 'אמא אני רעבה' ואני נקרעת לגזרים. אני משתדלת לשלוח אותה כל יום לבית ספר עם אוכל, אבל יש לי עוד שלושה ילדים ולפעמים אני מסתפקת במינימום. אני ממש מחשבת את האוכל קדימה ואת היכולת שלי לרכוש אותו. אני מאד רוצה שהילדים שלי לא יהיו דור שני לעוני, אבל קשה לשמור על ריכוז כשהבטן ריקה. איך הם יצליחו בלימודים אם הם כל הזמן חושבים על אוכל? לכל הרוחות, אנחנו מדברים על אוכל. אני לא מבקשת יותר מזה, אבל זה כל כך משפיל".



מתנדבי חסדי נעמי אורזים חבילות סיוע. צילום באדיבות הארגון
מתנדבי חסדי נעמי אורזים חבילות סיוע. צילום באדיבות הארגון



"בית הספר הפך למותרות"



בישראל כ־5,000 מוסדות חינוך שבהם לומדים 1.7 מיליון תלמידים מכיתות א'־י"ב. חוק ארוחה יומית לתלמיד מ־2005 קובע הסדר שלפיו הרשות המקומית תספק ארוחת צהריים חמה לכל תלמיד במוסד שבו מתקיים יום לימודים ארוך בשבוע שבו לפחות 41 שעות לימוד. אבל בפועל, מדובר רק בכ־680 בתי ספר זכאים בכל הארץ, שרק 460 מתוכם מספקים ארוחת צהריים לכל התלמידים וגם זאת לעיתים קרובות במימון חלקי, גם אם סמלי, של הורים שפעמים רבות ידם אינה משגת גם את הסכומים האלה. נכון ל־2016 רק מעט יותר מ־50% מהילדים הזכאים, שהם כ־120 אלף, בעיקר ביישובים חלשים סוציו־אקונומית ובמערכת החינוך החרדית, קיבלו ארוחת צהריים.



"גם זה לא פותר את הצורך של ילד לאכול לפחות כריך בבוקר עד שתגיע ארוחת הצהריים", מסביר משה כהן, מנכ"ל "חסדי נעמי", שמדגיש: "ממש לא מדובר בהורים מזניחים או רעים, אלא בהורים שיש להם קושי לכלכל את עצמם. ברוב המוחלט של המקרים מדובר או בהורים שנקלעו למצוקה כלכלית עקב ילד או מבוגר חולה במשפחה, או במשפחות ברוכות ילדים, או פשוט במשפחות בעלות הכנסה נמוכה מאד".



אחת המשפחות האלה היא של ד', אם חד־הורית לששה מישוב במרכז הארץ שבו לא קיימת תוכנית הזנה. ארבעה מילדיה של ד' בגיל בית ספר. בנה בן ה־16 היה אמור לעלות השנה לכתה י', אבל בחר לנשור מבית הספר. "התגרשתי מזמן ועוד עבדתי שנים אחר כך וכלכלתי את הילדים", מספרת ד', אבל בשנים האחרונות אני נתמכת ביטוח לאומי - הן במזונות, שאני לא מקבלת מהגרוש, והן בקצבת נכות. אני לא עובדת כמעט בגלל מחלת הסרטן שאני מתמודדת איתה כבר פעם שנייה ובעיות נלוות".



"כל מה שיש לעובד סוציאלי להציע לי זה להוציא את הילדים לפנימייה שגם בה אני זאת שצריכה לשלם מהכסף שאין לי את הנסיעות שלהם ואת חומרי הלימוד שלהם", מוסיפה ד', "אז אין לי ברירה אלא לעודד אותם לעבוד מגיל צעיר ולקחת אחריות על החיים שלהם. לאחד מהבנים שלי יש כבר תיק פלילי על גניבת מזון מהסופר, אבל אני לא נמצאת במצב שבו אני יכולה לחנך אותו או לתת לו יותר מקורת גג וקצת אוכל מעמותה שמסייעת לנו פעם בחודש. אין לי אוכל לתת להם לבית ספר, נקודה. אני עסוקה בהישרדות שלי ושלהם. בית הספר הפך כבר מזמן למותרות, לצערי".



"תוצאות הסקר הדהימו אפילו אותנו והגיעו מים עד נפש", אומרים ל"מעריב־ השבוע" אנשי סיוע ב"חסדי נעמי", "מדובר בנתון שאמור לגרום לכל אדם להחוויר. אסור להשלים עם מצב שבו כל כך הרבה תלמידים נמצאים בסיכון תזונתי, ושהוריהם אינם יכולים לשלוח אותם לבית הספר אפילו עם כריך. מדובר במציאות מרתיחה, קל וחומר שנראה שהתלמידים החלשים יותר מבחינה לימודית וחברתית הם גם הרעבים יותר".



ב"חסדי נעמי" מבקשים מהציבור להיכנס לאתר "גיוסים לקהילה", שם עלה קמפיין גיוס ההמונים של העמותה "לא חוזרים לבית ספר בלי תיק מלא", לקראת שנת הלימודים הקרובה, ולסייע לעמותה ברכישת ילקוטים, כלי כתיבה, מחברות ועוד לילדים ממשפחות נזקקות. אפשר להתקשר גם למוקד התרומות בטלפון 03-6777777.