פרשן ערוץ 20, העיתונאי שמעון ריקלין, ידוע בעמדותיו הימניות הנוקבות ובתמיכתו בראש הממשלה בנימין נתניהו וברעייתו, שזכתה בעבר ללא מעט ביקורת, כמו למשל בראיון עם שרה נתניהו, שכונה "מתחנף ומלטף". היום (רביעי) צייץ ריקלין דברים יוצאי דופן בחריפותם, כשהוא מתייחס להחלטת הפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר) לחקור שני אירועים, בהם עלה חשד כי חיילי צה"ל ביצעו פתיחה באש שלא לפי הנהלים. 



"במלחמת העולם השנייה סטלין הקים יחידות שירו בגבם של חיילים שפחדו להסתער. בישראל מינה הרמטכ"ל פרקליט צבאי שיורה בגב של החיילים שעשו את המוטל עליהם וירו במחבלים. איזו בושה", צייץ ריקלין. 



— שמעון ריקלין (@Riklin10) August 22, 2018

 

הפרשן אורן נהרי צייץ בתגובה: "אתה באמת משווה לסטלין? ומעדיף את המשטר הסטליניסטי??". ריקלין השיב לו: "אני משווה את חוסר האמון בחיילים וההפקרה שלהם לידיים של פקידים שאין להם מושג מהו שדה הקרב". 
אתמול כאמור, לראשונה מאז החלו האירועים האלימים וצעדות השיבה על הגדר, פורסם כי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ”ח) תחקור שני אירועים מהחודשים האחרונים. את ההחלטה קיבל הפצ"ר, האלוף שרון אפק, לאחר שבחן את ממצאי התחקירים המבצעיים של פיקוד הדרום ואת ממצאי צוות הבדיקה המטכ”לי, בנוסף לדיווחים שהגיעו מהצד הפלסטיני ומארגוני זכויות אדם.

ההחלטה של הפצ”ר התקבלה לאחר שבשני האירועים עלה החשד כי הפתיחה באש לא בוצעה בהתאם לנהלים. באחת התקריות נהרג עבד אל־נבי במהלך הפרות הסדר ב־30 במרץ, מזרחית לג’באליה. לפי התיעוד שהופץ על ידי הפלסטינים הוא נורה על ידי כוח צה”ל כאשר גבו מופנה אל החיילים. משפחתו של ההרוג טענה כי הוא אינו פעיל חמאס, ובצה”ל טענו לאחר האירוע אחרת. באירוע השני מת מפצעיו נער פלסטיני כבן 15, עותמאן חלס, שנפצע קשה בהפרות הסדר האלימות ב־13 ביולי סמוך למעבר קרני.

 
 עד להחלטה זו של הפצ”ר, באירועים אחרים שנבדקו טענו בצה”ל כי גם במקרים שבהם היו תקלות מבצעיות שהובילו למותם של פלסטינים, הנסיבות בשטח לא הצדיקו פתיחה של חקירת מצ”ח.