מתכונן לבחירות: שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון דיבר היום (חמישי) ב-103FM בתכנית "הקבינט" של רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור, בשיחה על המצב הביטחוני והמדיני, והצהיר כי הוא ממשיך להתכונן לבחירות. "אני חי בתוך עמי ונמצא בשירות המדינה כבר המון שנים", אמר. "תהליכי ההקצנה בחברה הישראלית הם מאוד בעייתיים ומשרתים מישהו. ההנהגה הזו מעודדת שיסוי נגד צה"ל ונגד הערכים הכי בסיסיים. מצאתי את עצמי בפרשת אלאור עזריה כשר היחידי שמגן על ערכים של צה"ל, החוק הישראלי, פקודות הצבא והרמטכ"ל".



כשנשאל אם ראש הממשלה יוצא נגד צה"ל ומפקדיו השיב בחיוב ואמר כי "אם זו לא הייתה רוח המפקד לא היו ההשתלחויות הללו, ולכן אני מאוד מאוד מודאג. מנהיגות היא מה שנכון ולא מה שפופולרי. לא סקרי דעת קהל ולא לייקים בפייסבוק".



יעלון התייחס גם למגעים להסדרה ברצועת עזה וציין שבשיחות ההסדרה עם חמאס נושא החטופים והשבויים חייב לעלות: "הסדרה בשטח כבר קיימת כי הפסיקו את ההתגרויות לאורך הגדר, את ירי הרקטות ועפיפוני התעברה. אינני מאמין שניתן להגיע להסכם יציב עם חמאס, אך אפשר ליצור הרתעה. התגובה לעפיפונים הייתה מאוחרת בעיני וטוב שהחריפו את הצעדים כנגד חמאס תוך הצבת קווים ברורים שהובילו אותו להבין שלא כדאי לו להחריף. אם יגיעו להסכם, נושא החללים חייב לעלות. יש להפעיל לחץ על חמאס שחטיפת שבויים לא תהיה נכס אלא נטל".



בהמשך, התייחס יעלון למאבק של משפחת גולדין והקשר המשפחתי שלו להדר שגופתו נמצאת בשבי חמאס, ואמר כי הוא לא מסכים עם כל צעד שלהם. "אני חושב שעסקת שליט הייתה טעות קשה, אך זו גם לא דרישת המשפחה. הם דורשים שחטיפת אזרח או חייל לא תהיה נכס אלא תהפוך לנטל. הבעיה שלהם הוא משבר האמון מול הדרג המדיני וראש הממשלה. הובטחו להם הבטחות שהייתי עד להן ולא קוימו. המשבר הראשון היה בהסכם עם תורכיה כשהתחייבו שהנושא הזה יעלה ובאופן מביך שכחו אותם. המשפחות מרגישות בצדק שאילו לא היו לוחצות לא הייתה נוצרת החלטת הקבינט בשנת 2017 על הרעת התנאים של האסירים בבתי הכלא הישראלי, התניה של הומניטרי מול הומניטרי ועוד. למרות אותה החלטה כל זה עדיין לא מתקיים".





נפגשת עם שר הביטחון אביגדור ליברמן בנוגע למינוי הרמטכ"ל?
"לא. לא הייתי בארץ באותה עת. אני לא אכנס לדיון מי צריך להיות רמטכ"ל אך יש שורה טובה של מועמדים. שום דבר אינו תנאי יסוד, אך הניסיון כאלוף פיקוד, ראש אגף או סגן הרמטכ"ל מכין את המיועדים להיות טובים יותר בתפקיד. אני די מגובש בעמדתי בנוגע למי צריך להיבחר, ואם היו שואלים אותי במערכת הביטחון הייתי אומר את דעתי. המבחן העליון של הרמטכ"ל הוא היכולת לנהל מערכה. עליו לשמור על היושרה ולא ליפול ללחץ הפוליטי. לשמור על קור רוח ואומץ הלב במקצועיות רבה. לניסיון בדבר הזה אין תחליף".



אנחנו שומעים רעשים על כך שסביבת הממשלה מקדמת את מועמדותו של אייל זמיר, שהוא קצין מצוין אך לא ביצע את כל התפקידים שציינת.
"שיטת המינויים בשנים האחרונות נהייתה שונה. הפוליטיקאים רוצים למנות אדם מפתיע לתפקיד. אדם שיש לו את כל הנתונים להיבחר זה טבעי שייקחו אותו ואז הוא לא ירגיש מחויבות לאלו שמינו אותו. זה לא מעיד דבר על המועמדים ואין זה אומר שהם יהיו נאמנים לראש הממשלה, אבל זו הציפייה מהם. זה דבר חמור בעיני".



תוך שנה התקיימו הבחירות, לאיזה כיוון אתה נוטה?
"אני ממשיך להתכונן לבחירות ולהוביל מפלגה, אך גם קורא לשילובים וחיבורים. אני ממשיך לחרוש את הארץ ולשוחח עם הישראלים. כשנדע מתי הבחירות אחשוף מי הכוח שנמצא איתי. אם אני אשווה את הבחירות לשדה קרב אני יכול לומר שנכון לעשות את המאמץ בעיתוי הנכון. אני בונה את הכוח ואפעיל את הכוחות המשמעותיים לקראת הבחירות".