שתי הצהרות ביום אחד, שמסמלות את כוחה העולה של טהרן במזרח התיכון: איראן וסוריה הודיעו היום (שני) על חתימת הסכם שיתוף פעולה צבאי בפגישה שקיימו שרי הביטחון של שתי המדינות בדמשק. שר ההגנה האיראני אמיר חתאמי, שמבקר בסוריה, נפגש גם עם נשיא סוריה בשאר אל אסד ועם בכירים בצבאו. במקביל לכך הודיע נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן כי בכוונתו לבקר בטהרן בעוד כשבוע וחצי, ושם יקיים פסגה עם מנהיגי איראן וטורקיה.



בנוסף לארדואן, הקרמלין הודיע כי ייתן וגם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ישתתף בפגישה עם ארדואן ומקבילם האיראני, חסן רוחאני, אך עדיין לא יצאה הודעה רשמית על ביקור רוסי ברפובליקה האסלאמית. במסגרת ההסכם שנחתם בין שתי טהרן לדמשק, תעזור איראן לשקם את הצבא הסורי, ובראיון לערוץ התקשורת אל מיאדין של החיזבאללה סיפר השר כי "ההסכם נועד כדי לבנות מחדש את הצבא הסורי, ואת התעשייה הביטחונית במגינה. הרפובליקה האסלאמית יכולה לעזור לסוריה בתחום הזה, ולסייע לה".



"יש לנו שליטה מוחלטת במפרץ הפרסי"



במהלך הראיון התייחס חתאמי גם לחיזבאללה, ולשיפור ביכולותיו במהלך מלחמת האזרחים הארוכה בה הוא השתתף. "מדובר בארגון עצמאי שהשתפר במהלך המלחמה בסוריה ונגד 'הפולשים' במלחמת לבנון השנייה", אמר. חתאמי העביר מסר לשאר המדינות הערביות באזור, טען כי איראן היא ידידתן, ואמר שאין צורך במירוץ חימוש חדש במזרח התיכון. "לא נוכל להגיע לביטחון אזורי באמצעות מדינות זרות שאין להן קשר לכאן, המודל הזה נכשל בעבר", אמר השר והוסיף כי על מדינות האזור "לשתף פעולה אחת עם השניה, בלי לאפשר לגורמים חיצוניים להתערב", סיים חתאמי את דבריו.

איראן אף שלחה איומים כלפי ארצות הברית, תוך שהיא טוענת כי היא שולטת לחלוטין במפרץ הפרסי וכי לצי האמריקאי "אין מקום בו". מפקד הצי של משמרות המהפכה עלי-ראזה טנגריסי, טען כי לאיראן יש שליטה מוחלטת על המפרץ הפרסי ועל מיצרי הורמוז, שמהווים את אחת מנקודות הסחר העולמי החשובות בעולם, ואמר: "אנחנו יכולים לשמור על ביטחון המפרץ הפרסי, ואין צורך לנוכחות זרים כמו ארצות הברית ומדינות נוספות שביתן לא כאן".

"המערב יביים תקיפה כימית", חסן נסראללה
"המערב יביים תקיפה כימית", חסן נסראללה



החזית הצפונית שיכולה לפרק את השותפות

הפגישה בין ראשי רוסיה, איראן וטורקיה, שמשתפות פעולה במסגרת מלחמת האזרחים, ועומדות לצדו של אסד, תתקיים לקראת אירוע שיכול לערער את הברית בין השלוש - מתקפה אפשרית של צבא אסד במחוז אידליב המוחזק בידי כוחות המורדים, ונהנה מתמיכה יחסית של טורקיה, וזאת לאחר שהצבא הסורי כבש את כל מחוז א-סווידא, מחוז המורדים האחרון בדרום המדינה. 

לקראת תקיפה אפשרית, וייתכן שאף שימוש בגז כפי שקרה מספר פעמים במלחמת האזרחים האכזרית, הפיצו במוסקבה ובדמשק דיווחים כאילו חברי ארגון הקסדות הלבנות משתילים ראיות מזוייפות למתקפה שכזו. גם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, התייחס לאפשרות שכזו ואמר כי "המערב מתכנן לביים מתקפה כימית על מנת לתקוף את סוריה וכי הם בוחרים להישאר בשקט מול הפשעים המבוצעים נגד הילדים בתימן", תוך שהוא שואל מה היה נגרם למדינות המפרץ, לו היו ג'בהת א-נוסרה ודאעש מנצחים בסוריה ובעיראק, תוך שהוא מאשים את ארצות הברית בתמיכה בארגון הטרור הסלפי.