לאחר איפיון של הצוות הרפואי הנדרש בשדה הקרב, צה"ל יוצא לדרך בתוכנית משותפת עם משרד הבריאות להכשרת אחים ואחיות שילמדו את המקצוע במשך שלוש שנים וישרתו בצה"ל במשך שנתיים. גם במשק האזרחי יש חוסרים ומדובר באינטרס לאומי, מסביר קצין בכיר. אבל מעבר למטרה הלאומית, בצה"ל מיעדים את התפקיד קודם כל לטובת התאג"דים ביחידות החוד של צה"ל. התאג"ד החדש, כפי שרואים אותו בצה"ל, המסגרת הרפואית של הגדוד, היא כנראה המסגרת החשובה ביותר בהצלת חיים עד הבאת הפצוע לבית החולים.

בקורס הראשון שיצא לדרך באוקטובר הקרוב יהיו 32 חניכים במחזור, כשרובו המוחלט בנות, אבל בצה"ל מעוניינים להגיע למאה חניכים כבר בקורסים הבאים. המטרה בסופו של דבר היא שבכל צוות רפואי ברמת הגדוד יהיה רופא, פרמדיק, אחות או אח.

צה"ל יכשיר אחיות לטובת התאג"דים. קרדיט: דובר צה"ל

ממחקרים שונים עולה כי 90% מן הפצועים שניתן היה להציל מתו לבסוף כתוצאה מאיבוד דם ועל כן נושא הטיפול בשטח הוא קריטי. בחיל הרפואה מתמקדים  ברמת הטיפול והעזרה הראשונה ומכשירים את החיילים בצורה יסודית ומקצועית. בידי כל לוחם יש ציוד ייעודי לטיפול בקטיעות ולטיפול בשטח שנחשב יקר מאוד ומעט צבאות בעולם עושים בו שימוש.

חיילים בתרגיל בשטח. צילום: דובר צה"ל
חיילים בתרגיל בשטח. צילום: דובר צה"ל

בתוכנית המכונה "שומר גדעון" שמים דגש על שיפור החוליה הרפואית ברמה הפלוגתית ביחידות החוד, כאשר היעד הוא שבכל פלוגה יהיה איש רפואה בכיר ובעל ניסיון. לאור ההערכות בשדה הקרב העתידי ולאור האיומים הרבים, הנחתת מסוקי פינוי בשטח אויב הופכת למשימה מבצעית מורכבת ומסוכנת ביותר, ולכן מבצע פינוי יעשה רק במקרים שבהם לא תהיה ברירה וגם אז הדבר ידרוש תכנון מבצעי וקפדני של חיל האוויר והיחידה המתמרנת בשטח.

פינוי הפצועים חייב להיות מהיר ככל האפשר עד לגדר הגבול, שם פלוגת הרפואה תסתער על הפצועים, תעניק להם את טיפול החירום הנדרש ואז העברתם תתבצע בדרך המהירה ככל האפשר לבתי החולים, באמצעות מסוקים ואמבולנסים מבצעיים.

על פי נתוני חיל הרפואה, כ- 83% מהפצועים באורח קשה מתים במידה והם לא רואים רופא בשעה הראשונה לאחר פציעתם. הדגש המרכזי שצה"ל הפיק מהמלחמות האחרונות מתמקד ביכולת להעניק לפצועים טיפול איכותי בשטח על ידי רופא ופינוי מהיר ככל האפשר. במבצעים האחרונים, כולל מבצע "צוק איתן", פינוי הפצועים הוטל כמשימה נוספת על כוחות הלוחמים בשטח או שהוקם בחטיבות צוותים משימתיים, שאולתרו ברגע האחרון. לאור הלקחים ועבודת מטה שעשה בנושא האלוף יוסי בכר, בכל חטיבות החוד צה"ל ממסד את הכוח לצוות לחימה שיקרא פת"נ - פינוי פצועים, תספוק וניוד.

מטרת הכוח היא לספק את כל צרכי הגדוד, מפינוי הפצועים ועד למשימות אספקה וניוד מורכבות. בראש הכוח יעמוד קצין שנמצא בתקופת לימודים לאחר שמילא תפקיד סמג"ד. הכוח מוקם בימים אלה כבר בחטיבות גבעתי וגולני והמטרה היא שבכל חטיבות החוד של צה"ל יהיה כוח כזה שיתאמן ככוח אורגני במסגרת אימוני הגדוד והחטיבה ולא רק כאלתור בעת מלחמה ומבצע, כפי שהיה במבצעים האחרונים.