רוסיה תערוך בחודש הבא את התרגיל הצבאי הגדול ביותר במדינה מזה כמעט ארבעה עשורים, כך אמר היום (שלישי) שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. התרגיל, שייקרא "ווסטוק 2018" יתקיים במזרח ומרכז רוסיה ויכלול כ-300 אלף חיילים, יותר מ-1,000 מטוסי קרב ושני ציים של חייל הים. מדובר בתרגיל הצבאי הגדול ביותר של רוסיה מאז 1981, כך ציין שויגו. 



התרגיל יתקיים על רקע המתיחות הגוברת בין רוסיה למדינות המערב וכן לברית החזקה והתמיכה של רוסיה במשטרו של אסד בסוריה. במוסקבה מתגברים במקביל את הצי הרוסי בים התיכון. הכוח הימי הרוסי באזור הוא הגדול ביותר מאז החלה ההתערבות הרוסית בסוריה, והוא כולל 10 ספינות, שתי צוללות ומערכות טילים נגד מטוסים. אתר האון-ליין של העיתון הרוסי "פראבדה" מדווח שהכוחות הרוסיים מתכוננים למלחמה על אדמת סוריה. מעיר הנמל סבסטופול בחוף הים השחור נשלחה פריגטה בשם "אדמירל גריגורביץ'" וכן ספינה נוספת בשם "אדמיאל אסן" שיש בה ציוד רב. כמו כן אוניה נגד מלחמה בצוללות בשם "סברומורסק" וטיליי שיוט על שם "המרשל אוסטיוב".  

הנשק נשלח לסוריה מחשש להתקפות של המערב והטענה היא שבמזרח התיכון מסתובבים אוניות של ארה"ב עם טילי טומהוק וכן במפרץ הפרסי. המומחים של משרד הביטחון הרוסי סבורים כי בעתיד הקרוב תהיה התקפה כימית, שתבוצע על ידי כוחות המערב לטענת הרוסים, כדי להצדיק את ההתקפות של המערב על עמדות הכוחות הסוריים. במקביל, ארה"ב מקימה קבוצות של נושאות מטוסים עם טילי שיוט בים ובאוויר באזור המזרח התיכון. בשלב זה הגיעו מטוסים מתקדמים של ארה"ב המצוידים בטילי אוויר-קרקע, אל בסיס חיל האוויר בקטאר שם הכוחות האמריקאים מתבססים.

כזכור, לפני כמספר ימים הזהיר בכיר רוסי את ארצות הברית מ"צעדים לא זהירים" בסוריה, זאת בתגובה לדבריו של היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ון בולטון, שהבהיר כי במקרה של מתקפה כימית נוספת באזור אידליב, ארצות הברית תגיב בחריפות. סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריאבקוב אמר: "אנחנו שומעים את האולטימטום שמגיע מוושינגטון וזה לא משפיע על נחישותנו להמשיך את מדיניותנו להשמיד לגמרי את מרכזי הטרור במדינה על מנת להחזיר את המדינה לחיים נורמליים".



תרגיל צבאי של רוסיה. צילום: רויטרס



בשאר אסד. צילום: רויטרס



בולטון הבהיר כבר במהלך השבוע בביקורו בישראל, כי ארצות הברית לא תהסס לפעול במקרה של מתקפה כימית ברוסיה. "אנחנו דואגים מהאפשרות שאסד ישתמש בנשק כימי שוב ואנחנו מקווים שזה לא יקרה שוב, אבל שלא יהיה בלבול, אם המשטר בסוריה ישתמש שוב בנשק כימי אנחנו נפעל שוב", אמר בולטון במסיבת עיתונאים בירושלים.



בנוסף לכך, האו"ם הזמין השבוע את רוסיה, טורקיה ואיראן לשיחות הנוגעות לעתידה של סוריה, שיתקיימו בחודש הבא בז'נבה. הנציגים הוזמנו לדיונים של ועדת החוקה הסורית בעקבות הצלחתו של משטר אסד להחזיר לידיו את השליטה במרבית האזורים במדינה. 



השבוע נחשף כי סעודיה פנתה אל סוריה בהצעה לעסקה משתלמת לכאורה מבחינתו של הנשיא בשאר אסד. לפי הדיווח יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן נפגש עם הנשיא אסד לפני שלושה חודשים ואמר לו כי ארצו תממן את שיקום סוריה לאחר מלחמת האזרחים, זאת תמורת ניתוק היחסים בין דמשק לבין איראן וחיזבאללה. עם זאת אסד לא ויתר על בנות בריתו ודחה את ההצעה של בן סלמן.