עשרות נכים הפגינו אתמול ליד קריית הממשלה בצומת עזריאלי בתל אביב וגרמו לשיבושי תנועה קשים באזור, בפעילות מחאה תחת הכותרת "צדק לכל הקשישים והנכים". במקביל הודיעו ראשי "מטה מאבק הנכים", הנחשב לארגון הנכים הגדול בישראל, כי הם תומכים בחידוש הפגנות הנכים ורמזו על התעצמות המאבק אחרי החגים, בטענה ש"הממשלה הונתה אותנו ורבים מהנכים נותרו בחיי עוני ומחסור כשהם מרגישים תסכול, ובצדק".



לטענת המפגינים, מדיניות הממשלה ממשיכה להתעלם ממצוקתם ומדרישתם לחיות בכבוד, ולהמחשת הדבר אף הציבו במקום מיצג "לזכרם של הנכים והקשישים האלמונים, שמתו בטרם עת עקב מצוקה שנכפתה עליהם על־ידי ממשלה זו". יונתן תדמור, מראשי המאבק, אמר בהפגנה: "שר האוצר כחלון הבטיח ולא קיים. קצבת הנכים הגבוהה ביותר מסתכמת בכ־3,200 שקל עבור 100% נכות, רחוק מאוד משכר המינימום שעומד על 5,300 שקל. לנכה יש הוצאות מחיה רבות יותר משל אזרח רגיל. אנחנו חיים כל היום בחישובים אם לקנות אוכל או תרופות. חסמנו את נתב"ג, את רכבת ישראל ואת נתיבי איילון ונשתק גם את מרכז תל אביב, אם הבעיה לא תיפתר".



בפברואר האחרון, אחרי שלוש שנים של מאבק הנכים, אישרה מליאת הכנסת פה אחד להעלות את קצבת הנכות, שלא עודכנה בישראל ב־17 השנים האחרונות והביאה כמעט רבע מיליון זכאי הקצבה בישראל למצב של שחיקה מתמדת נוכח יוקר המחיה. אבל גם לאחר הצבעת הכנסת בפברואר לא הוצמדה הקצבה לשכר הממוצע במשק והועלתה בפועל ב־470 שקל לחודש בלבד. זאת, אף שהנכים דרשו לאורך כל המאבק העלאה מדורגת בתוספת של 3,000 שקל לקצבה, שתשווה אותה לשכר המינימום עבור נכים שאינם מסוגלים לעבוד. הם הסבירו כי "לא ייתכן שהמדינה קבעה סף קיום מינימלי בכבוד לאדם עובד בדמות שכר המינימום, בעוד היא משליכה לשוליים את מי שנפלטו בעל כורחם משוק העבודה".



מחאת הנכים בתל אביב. "הממשלה העבירה חוק שכלל העלאה קטנה בלבד ממה שהובטח". צילום: אריאל בשור



כבר בפברואר, עם העברת החוק בכנסת, הכריז ארגון מטה מאבק הנכים, הפועל בחסות ההסתדרות, על פסק זמן במאבק, אבל לא על סיומו. כעת הודיע המטה, המאגד למעלה מ־13 אלף חברים, כי הוא תומך בפומבי - ובגיבוי ההסתדרות - בהתחדשות המאבק. "נכים רבים מרגישים מתוסכלים כי הממשלה באמת רימתה אותנו" אומרת ל"מעריב־השבוע" נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים. "בסופו של דבר, לאחר מופע יחסי ציבור תחת הכותרת 'פתרנו את בעיית הנכים', וספין שקרי שיצר את הרושם המוטעה שהסיכום הטוב שאליו הגענו עם הממשלה חמישה חודשים לפני שהחוק עבר יתורגם לחוק, העבירה הממשלה חוק שונה לחלוטין שכלל העלאה של חלק קטן בלבד ממה שהובטח".



פעילי הקבוצות המיליטנטיות יותר של הנכים, כמו "הנכים הופכים לפנתרים", שבניגוד למטה המאבק לא לקחו חלק בניסיונות להגיע להסכמות עם הממשלה, חידשו לאחרונה את הפגנותיהם ואתמול הצטרפו אליהם בהפגנה מול הקריה בתל אביב עמותות קטנות ופעילי נכים נוספים. כעת אומרים במטה מאבק הנכים כי יש בסיס איתן להמשך המאבק הצודק ומציגים חזית אחידה, לראשונה, עם הקבוצות המפגינות, לקראת מה שנראה כתוספת כוח משמעותית למאבק שיתחדש עם חזרת הכנסת לעבודה אחרי החגים.



פקק באיילון בעקבות מחאת הנכים. "רבים מאיתנו נידונו באכזריות לעולב ולרעב". צילום: תומר נויברג, פלאש 90



"ההסכמות שאליהן הגענו לפני שנה בתיווך יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן היו מול אנשי אמונם ושליחיהם הישירים של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון", מוסיפה מורביה. "לו ההסכמות האלה היו מתממשות, הן היו משפרות באופן דרמטי את מצבנו, גם אם לא ענו על כל דרישותינו. בשורה התחתונה נשארנו עם קצבת עולב שנמצאת בתחתית הסולם של המדינות החברות ב־OECD ומשאירה אותנו עמוק מתחת לקו העוני. זה אומר שרבים מאיתנו נידונו באכזריות לעולב ולרעב וייאנסו לבחור בין תרופה לפרוסה, וזאת עוד לפני השחיקה שכבר מכרסמת בפירורים שנזרקו לנו משולחן הגביר".