שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן התייחס בשיחה עם ראשי הקונגרס היהודי-אמריקאי לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה במשא ומתן עם הפלסטינים. בדיווח ב"ג'ואיש אינסיידר" פורסם הערב (רביעי) כי פרידמן ציין כי לא הייתה שום דרישה של טראמפ מישראל.
"הנשיא מרגיש שאם הצדדים יהיו ברי מזל מספיק כדי לשבת בחדר ולהתקדם, הוא יוכל לומר לישראלים, 'תראו, אתם יכולים לעשות קצת יותר? תראו מה עשינו בשבילכם. יש עוד משהו שאתם יכולים לעשות?", אמר פרידמן
"זה לא שהוא חושב על משהו ספציפי, אלא שהיו נסיבות שבהן ארצות הברית עשתה מאמצים משמעותיים בתום הלב כדי לחזק את ישראל. הייתי בהתרחשויות בזמן אמת - אין ולא הייתה שום דרישה מישראל לעשות משהו בתמורה להעברת השגרירות לירושלים", הבהיר השגריר.

טראמפ בשבוע שעבר. צילום: AFP


"העולם מותש מהנראטיב הפלסטיני"

על הסדר שלום אפשרי אמר פרידמן: "אני חושב שהעובדות השתנו והעולם השתנה יותר מאשר שסדרי העדיפויות השתנו. אם ישראל תעשה שלום מחר עם הפלסטינים,  ישנה הנחה גדולה שהם יוכלו לחבר את הגדה המערבית ועזה. השאלה היא עד כמה גדול הסיכון שאתה לוקח לשלום עם האויב החלש ביותר שלך, כאשר האויבים החזקים ביותר שלך עדיין בחוץ ולא פתרת את העניינים איתם?"
 
"העולם מותש מהנרטיב הפלסטיני", הוסיף, "כלומר, אני מבדיל בין הנרטיב הפלסטיני לבין העם הפלסטיני. העם הפלסטיני נהרס מאוד על ידי מנהיגותו במשך דורות. אבל הנרטיב שצריך להרוס את ישראל כבר לא תופס".
 
כזכור, טראמפ גרם בשבוע שעבר למבוכה במערכת הפוליטית לאחר שאמר שלשום בכנס בווירג’יניה המערבית כי במשא ומתן עם הפלסטינים ישראל תיאלץ לשלם “מחיר גבוה יותר” על העברת השגרירות - מכיוון “שהיא זכתה במשהו גדול מאוד”.
 
כבר עם ההכרזה על העברת השגרירות נשמעו קולות שאמרו שלמהלך יהיה מחיר מדיני. גם טראמפ עצמו כבר הזכיר זאת. בינואר, מיד לאחר ההכרה בירושלים כבירת ישראל, הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו: “הורדנו את ירושלים מהשולחן, אבל ישראל, תיאלץ לשלם על כך יותר” . באותו חודש נפגש טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידה בדאבוס, ושם חזר ואמר ש”ישראל תצטרך לשלם” על ההכרה בירושלים כבירתה.