מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, ג'ון קרי, ששירת באחת התקופות המתוחות בין הבית הלבן לישראל עומד לפרסם ספר זכרונות, שבוודאי ידליק כמה אורות אדומים בירושלים. ה'ג'ואיש כרוניקל', שהשיג עותק מוקדם מהספר, שאמור להתפרסם בעוד שלושה ימים, פרסם היום (שבת) מעט מהכתוב בו, תוך שהוא מתמקד במערכת היחסים בין קרי והנשיא ברק אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולניסיונות האמריקאיים להניע תהליך שלום במזרח התיכון.

בתחילה, על פי קרי, הייתה אווירה אופטימית אך חשדנית בבית הלבן כלפי נתניהו. "העובדה שנתניהו התעקש לפגוש אותי באופן אישי, סימנה לי שהוא מוכן לקחת סיכונים, ואפילו להציב את הקואליציה שלו בסכנה, אם התנאים שלו ייפגשו", אמר קרי, וכך הוא הצליח לצרף גם את אובמה למאמצים ו"לבחון את הנכונות של נתניהו לעשות פשרות".

"המקסימום שאני יכול לתת אולי לא יספיק לאבו מאזן"

 

אחד המקרים בהם נכונותו של נתניהו עמדה לידי מבחן הייתה ב-2014, כאשר הפלסטינים דרשו שחרור אסירים מלפני תקופת אוסלו, כתנאי לחידוש השיחות בינם לבין ישראל. "אמרתי לנתניהו באופן שלא משתמע לשני פנים, אם אתה לא מוכן לשחרר אותם אבין', אבל זה לא יעבוד אחרת ואני אפסיק לנסות", סיפר קרי והמשיך שבתגובה לאולטימטום האמריקאי, נתניהו הסכים לשחרר את האסירים ואמר "אראה מה אפשר לעשות".
עם זאת, על פי קרי, נתניהו הציב רף גבוה להתקדמות בשיחות. "הגישה של נתניהו הייתה 'אני פתוח לפתרונות כל עוד כל הדרישות שלי ייענו'", סיפר קרי תוך שהוא מציין שכוונתו של ראש הממשלה הייתה גם לצרכים פוליטיים. קרי אף סיפר על שיחה שהשניים קיימו מעט אחרי נאומו של אובמה בישראל, שם נתניהו אמר לו "אני מוכן לנסות, אבל יש שני דברים שאתם צריכים להבין: 'כולם פה באזור משקרים כל הזמן, ואתם האמריקאים מתקשים להבין זאת, והמקסימום שאני יכול לתת אולי לא יספיק לאבו מאזן". קרי הוסיף כי ההצהרה הזו גרמה לו להבין שנתניהו אולי מכוון לבלתי אפשרי.


מערכת יחסים סבוכה ומתוחה. ברק אובמה משוחח עם נתניהו כשרגליו על השולחן, צילום: פיטר סאוזה, הבית הלבן
מערכת יחסים סבוכה ומתוחה. ברק אובמה משוחח עם נתניהו כשרגליו על השולחן, צילום: פיטר סאוזה, הבית הלבן

 
 "אתה מציג אותי כמי שמקדם רעיונות של החמאס?"
 
אחת הדוגמאות הבולטות שנתן קרי הייתה הדחייה הישראלית של ההצעה הביטחונית האמריקאית שנוסחה על ידי הגנרל אלן, ותואמה עם בכירים במערכת הביטחון הישראלית. על פי התוכנית כוחות אמריקאיים היו אמורים להחליף את צה"ל ביהודה ושומרון, אך על פי קרי, נתניהו ושר הביטחון דאז, משה יעלון התעקשו לשמר נוכחות צבאית ישראלית ביו"ש. "אחרי זה היה ברור לכולנו שנתניהו לא מוכן לפנות לנושא הביטחון באופן שייאפשר נסיגה ישראלית מהשטחים. הגעתי למסקנה שזה לא העניין הביטחוני ואמרתי לו שהוא יוצר מכשול לא עביר אם הוא מסרב לקבל את עצתם של טובי המוחות של בעלת בריתו הקרובה ביותר". 
עניין נוסף שהעלה את זעמו של מזכיר המדינה לשעבר הייתה התנהלותו של נתניהו במהלך מבצע צוק איתן, שם לטענת קרי, ראש הממשלה הפר את אמון הממשל תוך שהוא חושף מסמכים רגישים. "אחת הפעמים היחידות שראיתי את נתניהו רגוע, ללא האנרגיות והראוותנות שלו, הייתה אחרי שהושהו הטיסות לנתב"ג בגלל החשש מרקטות", כותב קרי, "לראות אותו תחת מצור נגע בי, זה היה נתניהו הפגיע ביותר שראיתי אי פעם".
"במהלך המשא ומתן להפסקת אש במהלך המבצע, נתניהו נופף בטיוטה להפסקת אש, אותה הוא הציע לנו, וטען שזו הצעה של חמאס", סיפר קרי. "התקשרתי אליו ואמרתי: 'אנחנו במהלך משא ומתן סביב רעיונות שלך, ועכשיו אני אני רואה אותם בתקשורת, זה בלתי נסבל. הפסקת האש ההומניטרית הייתה הרעיון שלך, ועכשיו אתה מדליף את המסמך כדי שזה ייראה כאילו אני מקדם רעיונות של חמאס'?', האמון בינינו נשבר".