"אני מתנגדת לסטיגמות שטוענות שיש הבדלים בין גברים לנשים. זה פשוט מאוד - או שיש לך את זה או שלא", אומרת טלי שם טוב (47), מנכ"לית חברת קווליטסט, המייצגת את הכוח הנשי העולה במקצועות ההייטק בשנים האחרונות.

מהנתונים שנאספו על ידי מכללת INT, המתמחה בהכשרה למקצועות הטכנולוגיה והחדשנות, עולה כי אנו מתקרבים בצעדי ענק לשוויון בין המגדרים בתחום. כך לדוגמה, בשנת 2015, שיעור הנשים בקרב התלמידים במקצועות ההייטק היווה 27% בלבד לעומת 73% בקרב הגברים. בשנת 2018 הנשים היוו כבר 44% מקרב כלל התלמידים - מגמה מבורכת שרק גדלה. במכללת NIT מציינים כי העלייה היא ברוב המקצועות הנלמדים, ובעיקר בתחום הניהול הטכנולוגי.

שם טוב היא דוגמה מצוינת לשינוי המגמה הזו. כשהגיעה לחברת קווליטסט ב־2002, הקימה את תחום הגיוס הטכנולוגי וגיוס הבכירים בחברה וכעבור חמש שנים טיפסה לתפקיד המנכ"לית, שבמסגרתו היא אחראית על כ־1,500 עובדים בארץ. "זו החברה הגדולה ביותר כיום בתחום הבדיקות", אומרת שם טוב, "הגעתי לשם בשלב מאוד מוקדם, ועם הזמן הפכתי ליד ימינו של מי שהיה דאז המנכ"ל. כשהוא טס לחו"ל להקים שלוחה של החברה, הציע לי את התפקיד".

"סוד ההצלחה שלי הוא העובדה שמיניתי תחתי מנהלים חזקים", מוסיפה המנכ"לית. "לדעתי לנשים יש פחות אגו מגברים, ואנו מסוגלות להודות באלו תחומים אנו חזקות יותר, ודבר נוסף זו אינטליגנציה רגשית, לשלב בין תבונה ורגישות. הרגשתי שאני משמעותית, אפילו שלא באתי מהתחום. צמחתי מלמטה". היא מדגישה כי השנה הראשונה בתפקיד לא הייתה פשוטה, בתוך החברה ובחוץ. "היו לקוחות שנראו מאוד מופתעים כשנכנסתי לחדר, אבל לא היו תגובות קיצוניות מדי. בכל מקרה לא ייחסתי לזה חשיבות, ואני מאמינה שאם אני נכנסת לחדר ומראה שאני בטוחה בעצמי אז הדברים הטובים יבואו לידי ביטוי. היו אנשים שאמרו לבוס שלי: 'למה אתה נותן לה את התפקיד? היא לא באה מהעולם הזה'. היו כאלה שהעריכו אותי מקצועית, אבל היו גם תגובות קשות. אבל בסופו של דבר באתי עם ערך מוסף, וזה מה שחשוב".

שם טוב, כמו אמהות ואבות רבים, צריכה לשלב את תחום המשפחה והקריירה, והיא לא מוצאת הבדל בין המינים: "זה כמו שישאלו גבר את אותה השאלה. אני מחשיבה עצמי אמא טובה, והפתרון בעיני זה פשוט לשלב – אני מעודכנת בכל מה שקורה בחיי הבנות שלי, מקפידה לקום מוקדם ולהכין להן אוכל ומדברת איתן כל יום בין הפגישות. הטיפ הכי משמעותי שאני יכולה לתת לנשים הוא שאין תקרת זכוכית, זה תלוי רק בהן, ביכולות המקצועיות ובצורה שבה הן מביאות את עצמן לידי ביטוי. דבר נוסף זה לא לשכוח מהיכן באת ולאן את הולכת. נשים בתפקידים ניהוליים חושבות לפעמים שצריך להשתמש בכוח כדי שיעריכו אותך. אני נגד זה, ולפי דעתי צריך להישאר מי שאת. צריך לדעת לשלב בין אסרטיביות בעת הצורך לבין רגישות, כי אם אתה נוגע באדם בצורה הנכונה - אתה יכול לשנות אותו מקצה לקצה".

מנהלת התפעול במכללת INT, מריה וקסלר, מחזקת את דבריה של שם טוב ומספרת על העלייה המשמעותית בקרב הנשים המתעניינות בלימודי הייטק: "אחת הסיבות העיקריות היא שנשים וגברים מבינים שהעבודה המשותפת היא בעלת ערך רב, שכן הוכח שהיא מגדילה פוריות בעבודה, כאשר כל צד מביא את החוזקות שלו מבחינת ראייה עסקית, יכולת מו"מ, פרקטיקה וכדומה". היא מוסיפה: "החינוך הטכנולוגי מגיל צעיר השתנה לטובה ורואים שכיום יותר בנות לומדות מקצועות ריאליים, וכתוצאה מכך נשים מתחילות לפרוץ גבולות עוד יותר ממה שהעזו עד עכשיו. גם העובדה שכיום בחברות רבות (ישראליות וגלובליות) נשים מכהנות בתפקידים בכירים, נותנת מוטיבציה לנשים צעירות לשאוף להצליח".