"כ־650 סטודנטים ממעלות ילמדו השנה במוסדות להשכלה גבוהה, והיעד הוא שרובם יישארו כאן לאחר לימודיהם", אומרת רכזת ההשכלה הגבוהה של תוכנית היישום במרכז הצעירים העירוני במעלות, שמרית פדידה, המובילה את פרויקט הענקת המלגות לסטודנטים, בשיתוף מפעל הפיס. "המשימה המרכזית היא להגדיל את מספר הסטודנטים בכל שנה ולהנגיש את ההשכלה הגבוהה לפריפריה", מציינת פדידה.

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית יוענקו בשיתוף מפעל הפיס 105 מלגות לסטודנטים ממעלות, גידול של כ־5% לעומת אשתקד. הסכום של כל מלגה יעמוד על כעשרת אלפים שקל, והסטודנטים שיזכו במלגות יעניקו שעות התנדבות ונתינה לקהילה. מרבית הסטודנטים ישולבו בחונכויות תלמידים בבתי ספר במעלות. "כל סטודנט אמור לתת ארבע שעות חונכות בשבוע לתלמיד, ובסך הכל 130 שעות בשנה", מסבירה פדידה.

השנה עתידים ליישם במעלות פרויקט ייחודי: חלק מהסטודנטים ישולבו בסיירת סטודנטים מיוחדת שתוקם לסיוע בשמירת הסדר הציבורי ותפעל בעיקר בסופי שבוע כדי לתגבר את סיירת ההורים העירונית הפועלת במעלות. "המשימה של הסיירת תהיה לפטרל במקומות ציבוריים, כמו גנים, במטרה לשמור על הסדר ולמנוע אירועי ונדליזם, מטרדי רעשים, אלכוהול וסמים", אומרת פדידה.

"המלגות, המשותפות למפעל הפיס ולפרויקט פר"ח, מאפשרות לרבים מהסטודנטים ללמוד באקדמיה וגם מגבירות את המעורבות החברתית, יוצרות תחושת נתינה וקשר למקום ומסייעות רבות לקהילה", מציינת עוד פדידה.

לוטם שושן, רכזת מעורבות חברתית במרכז הצעירים במעלות, שבה לעיר שבה גדלה לאחר שסיימה תואר ראשון במינהל עסקים עם התמחות במשאבי אנוש. "אנחנו רוצים לגרום לסטודנטים להישאר במעלות ויוצרים מעורבות חברתית. יזמנו קורס צילום מיוחד במרכז הצעירים, כדי שסטודנטים יתעדו את החיים במעלות", היא מציינת – "כמו שאני גדלתי במעלות וחזרתי אחרי הלימודים, היינו רוצים לראות כמה שיותר סטודנטים חוזרים".

שחף טונר (26) ממעלות, סטודנט לחינוך גופני, שנה שלישית במכללת אוהלו בקצרין, העניק במסגרת המלגה שקיבל שעות חונכות לילד בכיתה ה' הלומד בבית ספר יסודי במעלות. "הסיפוק עצום. קיבלתי ילד מאוד ביישן ופתאום אתה רואה אותו משתלב חברתית ומצליח בלימודים", הוא סיפר – "אני מתכוון להמשיך עם אותו ילד גם השנה. נוצר בינינו קשר מיוחד. התחושה היא של נתינה והצלחה".

מנכ"ל מפעל הפיס, עמרי לוטן, ציין כי מפעל הפיס משקיע בחינוך יותר ממיליארד שקל בשנה. "ההשקעה מתחלקת למגוון פעילויות. הדובדבן שבקצפת הוא הענקת מלגות בשיתוף הרשויות בישראל", אמר לוטן. "אנו רואים בפרויקט המלגות חשיבות רבה, כיוון שהוא משותף לנו ולפר"ח. אנחנו מעניקים מלגות לכ־13 אלף סטודנטים מדי שנה, בהיקף של כ־130 מיליון שקל, וכל אחד מהסטודנטים מעניק מזמנו מכישוריו לקהילה. זוהי ההשקעה בעתיד המדינה - מתן אפשרות לצעירים ללמוד ולהשקיע בעצמם ובמקביל ליצור כוח חברתי התומך בקהילה".