מחר תתקיים בתל אביב "צעדת בשביל החיים". הצעדה תצא מרחבת בית אריאלה בשעה 19:00, תתקדם במסלול מעגלי ותסתיים בעצרת באותה הנקודה. מאות צועדים צפויים לדרוש מהממשלה להשיב את תקצובה של התוכנית הלאומית למניעת אובדנות, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה בשנת 2013. 
 
התוכנית החלה לפעול במחצית 2015. התקציב של היחידה למניעת אובדנות במשרד הבריאות נקבע על 55 מיליון שקל לשלוש שנות הפעילות הראשונות שלה. אבל מפרטים שהגיעו לידי "מעריב" עולה כי בשנה שעברה החל משרד הבריאות "לייבש" את התוכנית. בשנה שעברה קיצץ המשרד את תקציב התוכנית מ־18 מיליון שקל ל־14 מיליון. השנה, במקום להקצות לתוכנית 27 מיליון שקל, כפי שנקבע, הוקצו לה בפועל רק 10 מיליון שקל.
 
 יו"ר עמותת "בשביל החיים" ד"ר אבשלום אדרת אומר ל"מעריב": "המשמעות של הקיצוץ היא קיצוץ בחיי אדם, נקודה. העמותה שלנו, שקיימת 18 שנה וצברה הרבה ניסיון בתמיכה במשפחות מתאבדים, זכתה במסגרת התוכנית במכרז של משרד הרווחה להפעיל ארבעה מתוך שמונה מרכזי תמיכה למשפחות שמהוות אוכלוסייה בסיכון גבוה לאובדנות. את הכספים למימון הפעילות מקבל משרד הרווחה מתקציב התוכנית במשרד הבריאות. אם הכסף הזה לא יעבור, מרכזי הסיוע האלה ייאלצו להיסגר בשנה הבאה והפעילות פשוט תעלם".

"אפשר למנוע"

יש לציין כי אובדנות היא הגורם למותם של יותר מ־500 ישראלים מדי שנה. כ־6,000 אנשים בשנה מגיעים לחדרי מיון אחרי ניסיון אובדני, כמחצית מהם מתחת לגיל 24. "המספרים לא ייאמנו" אומר אדרת. "המשמעות של ייבוש התוכנית היא משיכת ידיה של המדינה מאחריותה למניעת אובדנות. בתאונות דרכים נהרגו בשנה שעברה 370 בני אדם, ותקציב הרשות לבטיחות בדרכים הוא כ־200 מיליון שקל בשנה. על מה אנחנו מדברים? על 27 מיליון שקל?". 
 
אדרת טוען: "את הכאב הנפשי והסבל שאובדנות גורמת לנותרים מאחור אי אפשר לכמת בכסף, אבל אפשר למנוע. את הנטל שלהם על מערכות הבריאות והרווחה דווקא אפשר לכמת. העלויות הישירות של אובדנות למשק הן 90־100 מיליון שקל בשנה, והעקיפות הן של כ־2.5 מיליארד שקל בשנה, על פי תחשיבים של משרד הבריאות עצמו. 
 
"כשמדברים על עכברת או קדחת הנילוס המדינה משתגעת. כמה אנשים מתו מזה? איפה הפרופורציות? כמה אנשים מתו ממוקשים? אבל לרשות לפינוי מוקשים במשרד הביטחון יש בדיוק את הכסף שאנחנו צריכים למניעת אובדנות. זה אפשרי, אבל הממשלה חייבת לעמוד בהתחייבות שלה". ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "תקציב התוכנית הלאומית למניעת אובדנות עומד על 10 מיליון שקל. אנו בוחנים את שינוי הרכב התקציב והגדלתו - לצד השתתפות של משרד החינוך. הנושא מצוי על שולחנו של מנכ"ל משרד הבריאות".