משבר מעונות הסתיים הבוקר (שני) ושמונים אלף הפעוטות שלא הלכו אתמול למעון, ובעיקר הוריהם, נושמים לרווחה. הדבר התאפשר בתום פגישת משא ומתן לילית מרתונית שכונסה בהתראה קצרה בהתערבות שר האוצר משה כחלון. במהלך כל יום אתמול היה נתק מוחלט בין האוצר לארגוני המעונות השובתים ופגישה שתוכננה אתמול אחר הצהרים בין הצדדים אף בוטלה בשל הפערים וסופה של השביתה לא נראה באופק. 
 
אבל, ראשי ארגוני מעונות היום ואנשי משרד העבודה והרווחה הממונים עליהם קיבלו בשעה 23:00 זימון למשרד האוצר בירושלים, אחרי שהשר כחלון, שעדיין שוהה בחו"ל, הורה על קווי המתאר לפתרון המשבר מול בכירי משרדו במטרה לפתוח את מעונות היום עוד הבוקר.  ישיבת המשא ומתן החלה קרוב לחצות והסתיימה בסביבות 5:30 בבוקר. סגן שר האוצר איציק כהן וראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, סיכמו את המתווה לפתרון המשבר.

מה הושג במהלך הלילה?
 
ממשרד האוצר נמסר כי הוסכם כי מטפלות וצוות המעון יקבלו תוספת למענקי החג בסך של 1,500 שקל בחגי תשרי, ו-1,500 שקל נוספים בחג הפסח. בנוסף, לשם בחינת ושיפור מערך מעונות היום, תוקם ועדה ממשלתית בראשות הממונה על זרוע העבודה, שתבחן, בין היתר, את נושא התקינה במעונות היום. במקביל הארגונים יגדילו את היקף המטפלות המוכשרות והמוסמכות. בנוסף, הארגונים יקבלו תקצוב ייעודי לטובת סיוע לצוותי המעונות שיאפשר למטפלות להתמקד בעבודה החינוכית טיפולית במעונות.
לצורך גיוס ושימור כוח האדם הקבוע במעונות היום המפוקחים, יינתנו בשנת הלימודים התשע"ט שני מענקי חג למטפלות וצוות המעון בשנת הלימודים הקרובה, בסך של 1,500 שקל ברוטו לעובדת במשרה מלאה בחגי תשרי, סך של 1,500 שקל ברוטו לעובדת במשרה מלאה בחג הפסח. ואת החלק היחסי בהתאם להיקף המשרה של המטפלות. לצורך כך משרד האוצר יקצה תקציב ייעודי לארגונים עבור מימון המענק למטפלות לחגי תשרי; משרד האוצר והארגונים יממנו את מענק חג הפסח באופן שווה.

משה כחלון. צילום: אבשלום ששוני
משה כחלון. צילום: אבשלום ששוני

 

כמו כן, תוקם ועדה ממשלתית לשיפור ובחינת המצב במעונות היום המפוקחים. הוועדה תוקם מכוח החלטת ממשלה ייעודית לנושא, ובראש הוועדה יעמוד הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, וישתתפו בה נציגי אגף התקציבים ומשרד ראה"מ. סמכויות הוועדה יהיו, בין היתר, יחס המטפלות אל מול הפעוטות שיהיה הנושא הראשון שייבחן על ידה; בחינת התעריף הקבוע כיום והתאמתו לנדרש; במידת הצורך, הצבעה על מקורות תקציביים ממשלתיים למימון המלצות הוועדה. הוועדה תגיש את המלצותיה לממשלה תוך קביעת יעדים לביצוע לא יאוחר מיום ה-30 באפריל 2019.
בנוסף, משרד העבודה והרווחה יבחן ויפעל לפישוט מנגנון ההכשרות המקצועיות, כך שהארגונים יפעלו להרחבת היקף המטפלות שיעברו הכשרה מקצועית, תוך ניצול מיטבי של תקציבי ההכשרה המקצועית שעומדים לטובת הנושא. בשנת הלימודים הקרובה יוקצה תקציב ייעודי לארגונים לסיוע לצוותי המעונות שיאפשר למטפלות להתמקד בעבודה החינוכית טיפולית במעונות.

פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית על סיום השביתה במעונות היום מסרה: "המאבק לקידום מעונות היום המפוקחים בישראל הוא מהחשובים והמוצדקים ביותר. ההישגים שהושגו הלילה יקדמו את מצבן של המטפלות בטווח המידי, אך עיקר חשיבותם בהתחיבות המדינה,  לראשונה מזה עשרות שנים - לשיפור משמעותי במצב ענף מעונות היום ותקינת המטפלות , בתהליך ציבורי מחייב! אנו מודים להורים הרבים שתמכו ומאחלים לכולנו פתיחת שנה מוצלחת ומייטיבה".
 
יו"ר נעמת גליה וולוך מסרה כי "הלילה הושג אופק חדש לגיל הרך. נקבע כי תוקם במהירות ועדה ממשלתית עם תאריך יעד ברור, מקורות מימון ומסקנות כבר בחודש אפריל. בכדי להקל על המצוקה עד אז, קיבלנו תקציבים נוספים מהאוצר לטובת מענקים למטפלות, הכשרות, סיוע בעבודות פיזיות, פתיחת סל התעריפים. תודה מיוחדת לציבור המטפלות המדהים שלנו ולהורים, שעל אף הימים הקשים, תמכו בנו בהמוניהם ואיפשרו ההישגים".
 
ליאורה מינקה יו"ר תנועת אמונה מסרה בתום הדיונים: "היום הובלנו סוף סוף לטיפול מקצועי ורציני בתחום מעונות היום וזאת באמצעות וועדה מקצועית וממשלתית מוגדרת בזמן ומחוייבת למקורות תקציביים. עד סיום עבודת הוועדה השגנו גם מענקים ותקציב לשחרור המטפלות מעבודות ניקיון קשות ושיחרורן לעבודה החינוכית עם הפעוטות וכן תוספת הכשרות למטפלות חדשות וותיקות". היא הוסיפה: "אני שמחה שהבאנו לסיום השביתה ולהישגים ממשיים בטווח המיידי למען  המטפלות וכמובן למען ילדי ישראל".
 
כזכור, לפני כשבועיים הארגונים המפעילים את מעונות היום, ובהם נעמת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, בית יעקב וכן עשרות ארגונים נוספים המפעילים מעונות יום התכנסו לדיון חירום והחליטו שלא לפתוח את שנת הלימודים ומאז התקיימו ניסיונות למציאת פתרון עם נציגי משרד האוצר. 

חיים כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חיים כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
הדרג המקצועי באוצר רצה אמש להוציא צווי מניעה למטפלות המעונות השובתות בבית הדין לעבודה ונקלע למסכת האשמות הדדיות עם השר הממונה על מעונות היום, שר העבודה והרווחה כץ. התברר לאוצר מהיועץ המשפטי לממשלה שרק שר העבודה יכול לדרוש את הפסקת השביתה בצו מניעה מבית הדין הארצי לעבודה. אבל כץ סירב ועמד מאחורי מטרות מאבקן של המטפלות על תוספת דחופה של תקנים ושיפור שכרן. 
לכל אורך המשבר שהחריף עם צאת השבת והיום שהה שר האוצר כחלון בחו"ל. בשעת ערב מאוחרת לאור התרבות הביקורת על היעדרותו מהמשבר בתקשורת ועל המבוי הסתום בין משרדו לבין משרד העבודה וארגוני המעונות, הורה השר כחלון לבכירי משרדו לכנס מו"מ לילי מואץ ולהגיע לפתרון המשבר בשיתוף שר העבודה והרווחה וארגוני מעונות היום.
יש לציין ששמונים אלף המשפחות הזכאיות למעון יום מסובסד לגיל הרך מאופיינות לרוב במצב סוציו-אקונומי שאינו מאפשר להן תשלום לגנים פרטיים בגילאי טרום חינוך חובה. עם זאת ולמרות מצוקת ההורים הקשה אתמול כשהמסגרות בכל הארץ לא נפתחו, ההורים עמדו ברובם המוחלט לצד מאבק המטפלות.