מחשש לפליטות פה? ביקורו מעורר המחלוקת של נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, בבית הנשיא לא יהיה פתוח לסיקור עיתונאי, כך הודיעה היום (שני) לשכתו של הנשיא ראובן ריבלין. בבית הנשיא הסבירו את השינוי מהנוהל הרגיל, בו עיתונאים מצטרפים לביקורים מעין אלו, בנסיבות טכניות וטענו שמספר העיתונאים הפיליפיניים שמלווים את דוטרטה גבוה ויקשה על קיום כיסוי בבית הנשיא, אך ברקע יצויין כי הנשיא המתארח ידוע בפליטות הפה שלו במסיבות עיתונאים, ובאמירות הפרובוקטיביות שלו, כמו ההצעה לירות באיברי מין במפגינות קומוניסטיות, או "בדיחתו" בנוגע לאונס מיס יוניברס.



סיבה נוספת שיכולה לגרום לרצון בבית הנשיא להסתיר את הביקור, היא הביקורת על עצם אירוחו של דוטרטה בישראל, וזאת בשל הפרות זכויות האדם במדינה מאז שעלה לשלטון, שכוללות הוצאות להורג ללא משפט של משתמשי סמים, ורדיפה אחרי ארגוני זכויות אדם ואופוזיציה במדינה. לקראת הביקור הופעל לחץ רב על בית הנשיא שלא להיפגש עם דוטרטה, בין היתר מצד יו"ר מרצ, תמר זנדברג. בנוסף לכך, 



ביקורת רבה נשמעה גם כלפי המוסד המרכזי להנצחת השואה, "יד ושם", על כך שאירחו את דוטרטה למרות התבטאויותיו בהן השווה את עצמו להיטלר כדי להסביר את מדיניותו נגד משתמשי הסמים. כמו בעבר, כאשר במהלך נאום, שעליו התנצל מאוחר יותר, אמר: "היטלר רצח שלושה מיליון יהודים, (הטעות במקור), אני ארצח שלושה מיליון מסוממים". במהלך הביקור כתב דוטרטה בספר האורחים של "יד ושם": "לעולם לא עוד, מי ייתן והעולם ילמד את הלקח מאירועים מזעזעים ואפלים אלה בהיסטוריה האנושית. מי ייתן ולבבות האנשים בעולם יישארו פתוחים וכולם ילמדו לעבוד יחדיו למען הענקת מקלט לנרדפים".



עוד קודם לכן נועד דוטרטה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "השניים דנו בקידום טיסה ישירה בין המדינות, בשיתופי פעולה בתחומי הטכנולוגיה, חקלאות, סיעוד ותחומים נוספים. הנשיא דוטרטה הזמין את רה"מ לביקור בפיליפינים ואילו נתניהו העלה בפגישה את סוגיית הישראלי הנעדר בפיליפינים מזה 3 שנים, וביקש מהנשיא סיוע במאמצים לאיתורו. הנשיא נענה לבקשת רה"מ.