חוקרים במעבדות המחקר של IBM באוסטרליה לפתח אב טיפוס של מערכת המאפשרת למשתמש להניע זרוע רובוטית ולשלוט בה בכוח המחשבה בלבד, תוך שימוש ברכיבים זמינים וזולים יחסית. הדבר יבטיח שממשקים כאלה יוכלו לסייע בעתיד ליותר אנשים הזקוקים להם, דוגמת קטועי ידיים, אנשים הלוקים בשיתוק בגפיים או אנשים שחוו שבץ מוחי.


החוקרים הציגו ממשק המחבר בין המוח האנושי לזרוע רובוטית המבוסס על מערכת EEG ואלגוריתמים חדשים של זיהוי תמונה ולמידה עמוקה המפענחים את גלי המוחי של המשתמש ומתרגמים אותם לכוונות ולפעולות הניתנות לביצוע על ידי זרוע רובוטית. המערכת, המכונה GraspNet, הוצגה במאמרים מדעיים שהתפרסמו החודש במסגרת כנס בינלאומי לבינה מלאכותית (IJCAI) ובכנס IEEE בנושא הנדסה בתחומי הרפואה והביולוגיה.

החידוש המרכזי במערכת נוגע לפשטות ההפעלה שלה, לזמינות של רכיביה ולמחירה הנוח. עד עתה בוצעו ניסויים דומים רק במערכת EEG יקרות, המופעלות בבית חולים או במעבדה בלבד שלא ניתן היה לעשות בהן שימוש בסביבה הביתית. כעת, בזכות הפיתוח של IBM, כל שנדרש על מנת להפעיל את הזרוע הרובוטית היא מערכת קריאת גלי מוח פופולארית וזולה מסוג OpenBCI, והקוד של IBM שפועל על מעבד בודד. המערכת דורשת זיכרון מועט לצורך עבודה בזמן אמת.



לאחר פענוח גלי המוח ותרגומם לכוונות ולפעילויות המיועדות, המערכת משגרת הנחיות מדויקות לזרוע הרובוטית. חיבור הזרוע למצלמה ומערכת GraspNet יכולה לקבוע את הפוזיציה הטובה ביותר שתאפשר לזרוע לאחוז ולהרים את האובייקט הנבחר. ב-IBM הסבירו כי מדובר בארכיטקטורה חדשה של למידה עמוקה העולה בביצועיה על מודלים מתקדמים של מבחינת הדיוק.