כמעט שנה חלפה מאז אוקטובר 2017, אז בישר שר העבודה והרווחה חיים כץ כי הממשלה “תעלה את כל הקשישים הנזקקים מעל קו העוני”. משרד הרווחה תקצב את התוכנית ב־662 מיליון שקל לשנה, שנועדו להעלות את קצבת השלמת ההכנסה לקשישים העניים ביותר מ־300 שקל בחודש. עד מהרה התברר כי כמו במקרים קודמים, שר הרווחה לא טרח לאשר את התקציב עם משרד האוצר לפני שהודיע על התוכנית לתקשורת. באוצר קברו את היוזמה וה”בשורה” נעלמה מסדר היום הציבורי בקול ענות חלושה. 
 
הפרת ההבטחה הממשלתית להעלות את הקשישים הנזקקים אל מעל קו העוני מורגשת היטב בימים אלה בעמותות פתחון לב, אחת מעמותות הרווחה הגדולות בישראל. מנתוני העמותה עולה תמונה מטרידה של עלייה מתמדת במספר האזרחים הוותיקים הפונים לקבלת מזון ומוצרי צריכה בסיסיים. מספר האנשים מעל גיל 65 שפנו לעמותה לסיוע עמד ב־2015 על 1,140 משפחות שבראשן אזרח ותיק או זוג קשישים. ב־2016 המספר עמד על 1,660 והשנה על 2,520 בתי אב המתקיימים מתרומות מזון של העמותה.
 
אתמול החלה העמותה במרתון חלוקת סלי מזון לנזקקים במרכזי החלוקה של פתחון לב. כשהגענו למרכז החלוקה של העמותה בראשון לציון בשבוע שעבר, פגשנו שם משפחות של אנשים עובדים, עולים חדשים ואפילו חיילים במצוקה, שהגיעו לקבל את סל המזון לחג. התמונה הייתה מכמירת לב. רוב הפוקדים את המקום בשעות הבוקר היו אנשים מבוגרים, שכבר אינם יכולים לעבוד. הסיטואציה הייתה מכבדת, אבל תחושה קשה ליוותה את הממתינים. אחד מהם, בצלאל כהן בן 69, הסכים לחשוף את סיפורו בפנינו.


“עבדתי רוב השנים כנהג אוטובוס שכיר ונאלצתי לפרוש מוקדם יחסית, לאחר שחליתי לפני עשר שנים”, הוא מספר. “אין לי פנסיה, היות שהמעביד לא הפריש עבורי. איבדתי את כושר העבודה מפני שאני בקושי מסוגל ללכת ומאז אני בן בית כאן. יש לי שני ילדים גדולים מנישואים קודמים, אבל אין לי קשר קרוב איתם. אשתי חולה בסרטן ואני מפחד מאוד לאבד אותה, כי למרות המצב הקשה של שנינו, היא כל מה שנשאר לי.

“אנחנו משתדלים לחיות בכבוד, מקבלים קצבת ניידות שמאפשרת לנו להחזיק ברכב, ויש לנו מטפלת מביטוח לאומי שמסייעת לנו לנקות ולבשל, אבל באוכל אנחנו נסמכים רק על חבילות המזון מתרומות וחיים רק מקצבאות. שנינו נכים 100% ואין לנו אפשרות לקנות שום דבר. אין לי בושה מהמצב שהגענו אליו כי לא בחרנו בו”.

יצוין כי קשישים שהכנסתם היחידה היא מקצבאות נסמכים על קצבת הזקנה בתוספת קצבת השלמת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי. מדובר בקשישים העניים בישראל. מנתוני המוסד לביטוח לאומי עולה כי מספרם עומד נכון ל־2017 על 194,638, שהם כ־20.1% מכלל האזרחים הוותיקים בישראל.
קצבת הזקנה לקשישים מקבלי הבטחת הכנסה עלתה בשנה האחרונה בשיעור זעום בלבד. הקצבה המאוחדת (זקנה בתוספת השלמת הכנסה) עלתה ביחס ל־2017 ב־41 שקל לקשיש בודד מעל גיל 80 וב־64 שקל לזוג ללא ילדים באותו גיל, והיא עומדת על 3,252 שקל לחודש ועל 5,139 שקל לזוג בלי ילדים באותו גיל.

רובם המכריע של הקשישים הללו עבדו רוב חייהם ואיתרע מזלם להיקלע בגיל זקנה למצוקה כלכלית קשה בשל היעדר תגמולי פנסיה, בעיות בריאות, מחלות, נכות ואובדן כושר עבודה, פיטורים, היעדר מקורות הכנסה אחרים או חסכונות ואף בני משפחה שניתקו איתם קשר והפנו להם עורף. החגים הם תקופה קשה במיוחד עבורם.
 
לדברי ח”כ איציק שמולי (המחנה הציוני), יו”ר השדולה למען האזרחים הוותיקים בכנסת ויוזם החוק להעלאת קצבאות הזקנה, “הבטחות ומעשים הם שני דברים שונים לחלוטין בממשלה הנוכחית. כמו במקרים אחרים, שר הרווחה כץ ושר האוצר כחלון זורקים מאחד לשני את האחריות למצבם של הקשישים ומצפים שנשכח את מה שהתחייבו לו, אבל אני יחד עם מאות אלפי קשישים כאן כדי להזכיר להם, והממשלה צריכה להתבייש. מצבם של הקשישים העניים רק הורע בשנה האחרונה, ואלמלא ארגוני הסיוע ותרומות אזרחים, אין סיכוי שהיו מצליחים לעבור את החג”.