מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום מתחדשת. הבוקר (שישי) יצאה מלטרון שיירה של כמאה מכוניות, ועשתה את דרכה לעבר משכן נשיא המדינה בירושלים. עם הגעתם למקום, נשאו מובילי המטה דברים, והעבירו לידי ריבלין מכתב מטעם מטה המאבק. את שיירת המכוניות הוביל ראש מטה המאבק, תא"ל במיל' אמל אסעד, שגם ארגן את עצרם המחאה הגדולה שהתקיימה בכיכר רבין. 



על המכתב שהועבר חתומים מלבד אסעד גם האלוף במיל' יורם יאיר, השופטת בדימוס סביונה רוט לוי, נציג העדה הבדואית, סא"ל במיל' אמיר מזאריב ונציג החברה הערבית סמיר סמאר. נוסף אליהם, חתומים גם ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, ראשי השב"כ לשעבר יובל דיסקין וכרמי גילון, הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף במיל' דן חלוץ ועוד רבים אחרים. 



אסעד נאם באירוע ואמר כי "בעוד שלושה ימים אני מחתן את רים, בתי הקטנה. אני רוצה שהיא תגדל את משפחתה במדינה דמוקרטית ושוויונית וילדיה יהיו שווים לכל ילד בישראל. אנחנו בעד מדינת הלאום היהודית, אך בעד שתהיה דמוקרטית ושוויונית. חוק הלאום נעשה עם טעות שאנחנו בטוחים כי תתוקן. בלי שוויון ודמוקרטיה ישראל תאבד מחוסנה הלאומי, ואנחנו כאן כדי להילחם על מנת לשמרו". באירוע נאמו גם נציגי החברה הבדואית והחברה הערבית, נוסף לבכירים לשעבר בצבא. 



מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום מול משכן הנשיא. צילום: חן גלילי



באגרת שנמסרה לנשיא נכתב: "אנו, 'מטה המאבק לתיקון חוק יסוד מדינת הלאום' ואזרחים מודאגים, רואים חשיבות עליונה בהיותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, בה במידה שאנו רואים חשיבות עליונה בהיותה מדינה שוויונית ודמוקרטית. בעינינו זה השלם הגדול מסך חלקיו".



"'חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי' מדיר מתוכו את ערך השוויון, המהווה תנאי יסוד להגדרת משטר דמוקרטי, ומתעלם מערכי מגילת העצמאות, שאיזנה בין היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, לבין היותה מדינה המבוססת על ערכי השוויון והדמוקרטיה", נכתב.



עוד נאמר באגרת שתימסר לנשיא, כי "חוק יסוד מדינת הלאום במתכונתו הנוכחית מחזק את הלאומנות, הגזענות, האיבה והפלגנות בקרב החברה הישראלית ופוגע קשות בחוסן הלאומי. אנו דורשים כי חוק יסוד: הלאום ישונה ויכלול שוויון זכויות מלא לכל אזרחי המדינה, כפי שנקבע על ידי האבות המייסדים בהסכמה לאומית רחבה במגילת העצמאות".



"בהוקירנו את עמדותיך ואת פועלך לשמירה על דמותה המוסרית ועל צביונה הדמוקרטי והשוויוני של מדינת ישראל אנו מבקשים את תמיכתך במאבק הציבורי לתיקון החוק".



כזכור, השבוע מתח הנשיא ריבלין ביקורת חריפה על חוק הלאום ואמר באירוע במרכז מורשת בגין בירושלים כי "חוק הלאום בנוסחו הנוכחי רע למדינת ישראל ורע לעם היהודי. בואו נחשוב על מחר, שבו, באמצעות החוק הזה, נתחיל להגדיר ולסווג יהודים. יהודים יותר, יהודים פחות".



"החוק הזה הוא חלק ממגמה רחבה יותר, עולמית אולי, שחותרת להשתיק את הוויכוח. שחותרת למציאות שבה יש שתי אפשרויות: או שאתה איתי - או שאתה נגדי, או שאתה איתי - או שאתה בוגד, אויב. בין אם אתה שמאלני, ובין אם אתה הנשיא", אמר ריבלין.