מנהיגי איראן, רוסיה וטורקיה - חסן רוחאני, ולדימיר פוטין ורג'פ טאיפ ארדואן - התכנסו לפסגה משולשת אתמול לדיון בהסדרה הפוליטית שלאחר מלחמת האזרחים שנמשכת זה שבע וחצי שנים בסוריה. בינתיים, גם במהלך פסגת המנהיגים וגם היום (שבת) נמשכו התקיפות האוויריות במחוז אידליב שבסוריה. לפחות שלושה אזרחים נהרגו בעיירה עאבדין במחוז.

מטוסי הקרב של משטר הנשיא בשאר אסד וחיל האוויר הרוסי החלו כבר ביום שישי בצהריים להפציץ את הכפרים והעיירות במחוז, הנמצא בשליטת המורדים. בשבת נספרו כ-140 תקיפות אוויריות, מתוכן 60 שביצעו מטוסים רוסיים בתוך שלוש שעות. במקביל, מסוקי קרב סוריים השליכו חביות נפץ.

מרכז אל-מרסד הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, דיווח כי בשעות הצהריים נספרו קרוב ל-12 תקיפות בכפר אל-לטמנה שבצפון מחוז חמה ובדרום אידליב. מדובר במתקפה החמורה ביותר במחוז מאז חודש אוגוסט אשתקד. מסוקים סוריים הפילו חביות נפץ על בתי מגורים בפרברי העיירה ח'אן שייחון, בה התרחשה אז המתקפה הכימית שהביאה למתקפה של עשרות טילי שיוט אמריקאים בהוראת הנשיא דונלד טראמפ. בסך הכל לפחות 20 חביות נפץ הושלכו במחוזות אידליב וחמה.
 
 כוחות אסד בסוריה. צילום: רויטרס
כוחות אסד בסוריה. צילום: רויטרס


הנשיא הטורקי ארדואן קרא אתמול לחתום על הפסקת אש במהלך הפסגה, אך מקבילו הרוסי פוטין סירב והדגיש שאין טעם בהפסקת הלחימה כשארגוני האופוזיציה אינם נכללים בהסכם. איראן ורוסיה ציינו כי כוחות שתי המדינות ימשיכו לסייע למשטר הסורי ״במלחמה נגד הטרוריסטים״. זאת, כאשר טורקיה מתנגדת להמשך התקיפות והנשיא ארדואן אף הזהיר מפני טבח.

 גם ממשל טראמפ והאו"ם הזהירו מפני אסון הומניטרי במחוז אידליב בעקבות התקיפות, כאשר ארצות הברית הדגישה כי מספר הקורבנות עלול להגיע למאות אלפים. הנשיא האיראני רוחאני אמר מנגד, כי ״אין מנוס ממאבק בטרור באידליב. המעורבות האמריקאית אינה חוקית ומנוגדת להחלטות מועצת הביטחון״. הוא הוסיף, כי יש להכין את הקרקע לחזרת הפליטים. 

ארדואן, רוחאני ופוטין. צילום: AFP
ארדואן, רוחאני ופוטין. צילום: AFP