מכה נוספת לפלסטינים: ארצות הברית הודיעה כי היא סוגרת את נציגות אש"ף בוושינגטון, השגרירות הלא רשמית של הפלסטינים בבירה האמריקאית. בנאום שנשא היועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הוא אמר כי מטרת השגרירות הייתה לתמוך במשא ומתן בין הפלסטינים לישראל אך כל עוד הפלסטינים מסרבים לשבת בשולחן המשא משמעותי וישיר עם ישראל, אין טעם בנוכחות הנציגות הפלסטינית בבירה האמריקאית. 

בנוסף לכך, איים בולטון על בית המשפט הבינלאומי בהאג שלא להפעיל הליכים נגד ארה"ב או ישראל, ואף הזהיר כי אם בית המשפט יפעל נגד ארה"ב או בעלות בריתה, אמריקה תפעיל על בית המשפט סנקציות כלכליות ומשפטיות נגד שופטיו.  הבכיר הפלסטיני סאיב עריקאת אישר כי ארה"ב הודיעה על סגירת משרדי הארגון, והביע זעם על ההחלטה. בנוסף לכך הודיע עריקאת כי הפלסטינים פנו לבית הדין הבין לאומי בהאג בעקבות הכוונה לפנות את הכפר הבדואי חאן אל אחמר שבמישור אדומים.

הימין הקיצוני חוגג בשוודיה, שמתקדמת למשבר פוליטי

אחרי אוסטריה, איטליה והולנד, הימין הקיצוני באירופה יכול לרשום הצלחה נוספת בשוודיה. מפלגת השוודים הדמוקרטים, המתנגדת למדיניות ההגירה השוודית, וקשורה לארגונים ניאו נאציים זכתה בבחירות שנערכו בלילה שבין ראשון לשני ב-17.6% אחוז מהקולות, וקיבלו 49 מושבים בריקסדאג, הפרלמנט בשטוקהולם, כמעט פי 2 מכוחה לפני הבחירות. אמנם השוודים הדמוקרטים נותרו המפלגה השלישית בגודלה אחרי המפלגות העומדות בראשי גושי השמאל, שזכתה ב-144 מושבים והימין-מרכז, ב-143 - אך נראה כי לא הסוציאל דמוקרטים ולא מפלגת הברית יוכלו להקים ממשלה יציבה אלא אם ישתפו עמה פעולה.

מפלגת השוודים הדמוקרטים, צילום: רויטרס
מפלגת השוודים הדמוקרטים, צילום: רויטרס

 
500 דונם של צמחים נדירים הועלו באש, שלושה פלסטינים נעצרו
 
כ-500 דונם של צמחים נדירים בשמורת הטבע עיינות צוקים, הסמוכה לים המלח, עלו באש לאחר שעל פי החשד הוצתו על ידי שני תושבי מזרח ירושלים ותושב הכפר אלעזריה. השלושה נעצרו לאחר שניסו להימלט מזירת השריפה, כשנודף מהם ריח חריף של דלק. הדליקה כובתה לאחר מאמצים ממושכים של צוותי כיבוי האש וההצלה, בהם גם שימוש במטוסי כיבוי.

מנהל השמורה, אלדד חזן, אמר כי "הנזק גדול, אנחנו מאמינים שהשטח ישתקם אבל הנזק לכל אותם בעלי חיים קטנים, זוחלים חרקים, בעלי חיים ייחודיים שעינות צוקים נודעת בהם נפגעו בצורה קשה". לדבריו, השמורה תישאר סגורה לקהל. "נעשה מאמצים לפתוח אותה בהקדם לאחר שניווכח שאין סכנה למבקרים". עמיר אלוני סגן מנהל מחוז דרום, הוסיף בגל"צ כי "קשה לאמוד את הנזק. האש כל כך חזקה היא מכלה אפילו את השורשים ואז אין התחדשות ומי התהום יורדים ולכן יהיה קשה מאוד לצמחייה להתחדש".


השריפה בעיינות צוקים. צילום: דוברות כבאות דרום
השריפה בעיינות צוקים. צילום: דוברות כבאות דרום


איראן מודיעה על מתקן גרעין חדש, ומאיימת על ישראל
 
ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, עלי אכבר סאלחי, הודיע בערב החג כי איראן בנתה מתקן גרעין חדש, לייצור צנטריפוגות מתקדמות. בנוסף לכך, בראיון שהעניק סאלחי, איים הבכיר האיראני על ישראל, לבל תפגע במדענים איראנים. "במידה וייפגעו מדעני גרעין בארצו - ההשלכות יהיו קשות".
 
סאלחי הדגיש כי תוכנית הגרעין האיראנית תהיה חזקה גם אם הסכם הגרעין בין טהרן לחמש המעצמות שנותרו בו יקרוס. "החלטת טראמפ לפרוש מההסכם מיקמה אותו ב'צד של המפסידים' בהיסטוריה", טען סאלחי. "ההסכם היה יכול לסלול את הדרך לבניית אמון וביטחון שאבדו", אמר. ראש הסוכנות הוסיף כי אם ההסכם יקרוס, תוכנית הגרעין של איראן תהיה "בעמדה חזקה" יותר מזו שהייתה בה לפני שנחתם ההסכם כאמור.

צילום לוויין של מתקן גרעיני באיראן. צילום: רויטרס
צילום לוויין של מתקן גרעיני באיראן. צילום: רויטרס


תשעה ימים אחרי, שוב תקלה ברשת פלאפון

תשעה ימים לאחר התקלה הנרחבת ברשת פלאפון, חלק מלקוחות החברה דיווחו היום (שלישי) על תקלה המונעת מהם להוציא ולקבל שיחות והודעות ולגלוש באינטרנט. בחברה אישרו כי חלה תקלה והוציאו הודעה לאחר מכן כי חל שיפור בשירות. "לקוחות יקרים, יש שיפור ניכר ביציבות הרשת ובתפקודה, כל מי שעדין חווה קשיים בזמינות, נא לכבות ולהדליק את המכשיר הנייד", נאמר בהודעה. 

מרכז שירות פלאפון. צילום: מרק ישראל סלם
מרכז שירות פלאפון. צילום: מרק ישראל סלם


לקראת תקיפה כימית באדליב? חילופי האשמות בין ארה"ב לרוסיה



חילופי האשמות בין רוסיה לארצות הברית בנוגע למי אחראי לתקיפה הכימית באדליב - עוד לפני שהיא התרחשה. עיתון הוול סטריט ג'ורנל דיווח ביום שני, שעל פי גורמים רשמיים בממשל האמריקאי, נשיא סוריה בשאר אל אסד אישר לצבאו להשתמש בנשק כלור באדליב, מחוז המורדים האחרון שנותר עומד במלחמת האזרחים הארוכה.
 
עם זאת, בת בריתה של סוריה, רוסיה האשימה דווקא את המערב בתכנון המתקפה הכימית, מתוך מטרה להפליל את משטר אסד ולתת לארה"ב ובנות בריתה תירוץ לבצע תקיפה נוספת נגד כוחות המשטר. משרד ההגנה הרוסי טען כי תמונות, שמטרתן לשמש כהוכחה לתקיפה כימית באדליב החלו להגיע לסוכנויות הידיעות, והטילה את ההאשמה בארגון הקסדות הלבנות, שפועל בשטחי המורדים בסוריה.




בשאר אסד. צילום: רויטרס
בשאר אסד. צילום: רויטרס


עפיפוני תקווה ועץ משאלות - 100 אלף מטיילים יצאו לגנים ולשמורות

כ-100 אלף מטיילים ביקרו במהלך היום (שלישי) בשמורות הטבע והגנים. בין האתרים הבולטים היו הגנים הלאומיים: אשקלון, קיסריה, ירקון תל אפק, גן השלושה ובית גוברין שם ערכה רשות הטבע והגנים פעילות 'עפיפונים של תקווה' לכל המשפחה על תל מראשה שבגן הלאומי. בין השמורות בלטו בעיקר שמורות הטבע עין פרת ועין גדי.

במהלך שני ימי החג לנו בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים אלפי לנים שנהנו מחוויית לינה מהנה בטבע תחת מיליון כוכבים. בין חניוני הלילה הבולטים היו חניוני הלילה בשמורות אכזיב והבונים ובגנים הלאומיים פלמחים ואשקלון.

הפרחת עפיפונים בבית גוברין, צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים
הפרחת עפיפונים בבית גוברין, צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

 

קים ג'ונג און: "לא נעשה עוד צעדים חד צדדים, הכדור בידי ארה"ב

"קים ג'ונג און לא מוכן לבצע צעדים חד צדדים בנוגע לפירוז גרעיני", כך אמרה ביום שני בכירה רוסייה שנפגשה עם הנשיא הצפון קוריאני בשבת האחרון. עוד הוסיפה הבכירה כי קים ממתין בשלב זה לצעדים אמריקאים לכיוון קוריאה הצפונית, וציין כי כעת "הכדור בידיים של ארה"ב". 
 
לדבריה, קים היה מנומס ודיפלומטי בדבריו על מקבילו האמריקאי, דונלד טראמפ. כמו כן, היא ציטטה אותו באומרו כי הוא מקווה לזכות בגיבוי מצד הקרמלין בהחלשת הסנקציות שהטילה וושינגטון על פיונגיאנג.

קים והבכירה הרוסית, צילום: רויטרס
קים והבכירה הרוסית, צילום: רויטרס


רוסיה חשודה בשימוש בנשק קולי נגד דיפלומטים אמריקאים בקובה

רוסיה היא החשודה העיקרית בפגיעה בבריאותם של אנשי הסגל הדיפלומטי של ארצות הברית בקובה ובסין, כך עולה מהחקירה של של סוכנויות המודיעין של של ארה"ב. על פי דיווח ב-NBC, שציטטה גורמים המעורים בפרשה, במחלקת המדינה מעריכים כי הפגיעה נגרמה מנשק אלקטרו-מגנטי או קולי. הפגיעה נגרמה מנשק אלקטרו-מגנטי או קולי.
 
ראיות למעורבות של מוסקבה הגיעו לידי ה-FBI, ה-CIA וסוכנויות נוספות. עם זאת, הן לא מספיק חד משמעיות על מנת שוושינגטון תפנה אצבע מאשימה כלפי רוסיה באופן רשמי. בשנה האחרונה דיווחו דיפלומטים רבים בשירות החוץ האמריקאי שהוצבו בקובה כי הם סובלים מאובדן שמיעה, טנטון באוזניים, ורטיגו, כאבי ראש ועייפות - מתאימים לפגיעת מוח קלה, כאשר הם מתארים שמיעת זמזום קודם לכן. ביוני השיבה החזירה מחלקת המדינה של ארה"ב כמה מאנשיה שהוצבו בגואנגז'ו, סין, בגלל חשש שהם סובלים ממחלה הדומה לפגיעת מוח.

שגרירות ארצות הברית בקובה. צילום: רויטרס
שגרירות ארצות הברית בקובה. צילום: רויטרס