אחרי חודשים ארוכים של דיונים, מאז זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון, לגבי המיקום האפשרי בו תתקיים התחרות האירופית בשנה הבאה, היום (חמישי) נחשף כי תל אביב תהיה העיר המארחת הרשמית של האירוע. על פי הודעה שהוציא ארגון השידור האירופי (EBU), אירוויזיון 2019 יתקיים בגני התערוכה שליד פארק הירקון.


כמו כן, פרסם הארגון את גם תאריכי האירוע. גמר האירוויזיון יערך במוצאי שבת, 18 במאי. חצאי הגמר יתקיימו מספר ימים לפני, ב-14 במאי יתקיים חצי הגמר הראשון, וב-16 במאי יתקיים חצי הגמר השני.

המפקח הכללי על התחרות, יאן אולה סאנד, הכריז על תל אביב כעיר המארחת. "הגענו למסקנה שתל אביב מציעה את האפשרות הטובה ביותר לארגן את מופע הבידור הגדול ביותר בעולם. אנחנו נרגשים להביא את האירוויזיון לעיר חדשה ולעבוד עם "כאן" והעירייה על מנת להפוך את אירוויזיון 2019 למדהימה אי פעם".  

פעם ראשונה מחוץ לירושלים

זוהי הפעם השלישית שישראל תארח את תחרות הזמר האירופית, והפעם הראשונה מחוץ לירושלים. פעם אחת ויתרה ישראל על האירוח - ב-1980, בעקבות זכייתו של השיר "הללויה", שנה קודם לכן, בתחרות שאף היא נערכה בישראל.


 

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר בתגובה להחלטה: "שמחים לארח את אירוויזיון 2019 בתל אביב-יפו. אני מבטיח לכם שנעשה הכל כדי שהאירוויזיון יהיה שמח, חי, בועט וללא הפסקה - בדיוק כמו העיר שלנו".
שר התקשורת איוב קרא אמר: "אני מברך על החלטת איגוד השידור האירופאי EBU לקיים את האירוויזיון בת"א. אני בטוח שהן העיר המארחת והן הגוף המשדר יעשו עבודה טובה ומקצועית ויאדירו את שמה של ישראל בעולם. זוהי הזדמנות פז לארח בישראל עשרות אלפי תיירים ותחרות בינ"ל מושקעת - 
ולעשות זאת על הצד הטוב ביותר. בהצלחה!"
שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה: "כפי שאמרתי בתחילת הדרך, חשבתי שנכון שירושלים בירת ישראל תארח את האירוויזיון. מרגע שהתקבלה ההחלטה על אירוח האירוויזיון בתל אביב, אין לי ספק שמדינת ישראל והעיר תל אביב יארחו את האירוויזיון בצורה הטובה והמכובדת ביותר. מאחלת הצלחה לתאגיד השידור שאמון על ההפקה ומאחלת כמובן הצלחה גם לביצוע הישראלי שייצג אותנו בתחרות".

בירושלים כועסים: "נתניהו צריך לשנות את רוע הגזירה"

ויש גם מי שפחות מרוצים. עופר ברקוביץ', המעמד לראשות עיריית ירושלים, אמר כי "האירוויזיון חייב להתקיים בירושלים. נקודה! ירושלים צריכה להיות גאווה לאומית אך לא פחות מכך, זו הזדמנות נפלאה עבור תושבי העיר להינות מהתקציבים שיכנסו לעיר בזכות האירוע וזו הזדמנות נדירה להראות בפני העולם כולו את כי ירושלים היא עיר רב תרבותית, סובלנית שנותנת מענה לכלל האוכלוסיות, יהודים, ערבים, דתיים, חילונים וחרדים"
 
עוד הוסיף ברקוביץ: "תוהה לעצמי מה יאמר כעת השר לענייני ירושלים זאב אלקין שהבטיח כי האירוויזיון יתקיים בעיר הבירה. הגיע העת שיפנימו פוליטיקאים כי ירושלים אינה עיר להבטחות ואם לא נפעל לטובתה גם בעולם יתנהגו כלפינו כך. ירושלים נשואה על פיהם של שרי הממשלה אך בפועל דיבורים לחוד ומעשים לחוד והגיע העת להראות לעולם כולו את עמדתנו כלפי העיר החשובה בעולם, היא ירושלים".
 
ברקוביץ קרא לראש הממשלה להפעיל את כל כובד משקלו על מנת לשנות את הגזרה: "בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לשינוי כפי שעשה בדברים רבים למען העיר ועתידה".

כם יוסי חביליו, יו"ר תנועת "מצילים את ירושלים" ומועמד לראשות העיר, זועם על ההחלטה" "זה לא אירוויזיון, זה ביזיון. הממשלה מוכיחה פעם נוספת שהיא מעולה בדיבורים על ירושלים וכושלת במעשים והעירייה מתנהלת שוב ברפיסות ונמנעת אפילו מלהיאבק על האירווזיון. בהיעדר ממשלה שנאבקת עליה, ירושלים ראויה לעירייה חזקה שתפסיק להרים דגל לבן במאבק על ירושלים".

אירוויזיון 2017. צילום מסך
אירוויזיון 2017. צילום מסך

 
כזכור, לפני כמעט שבועיים, העביר איגוד השידור האירופי לממשלת ישראל מסמך דרישות לקראת קיום האירוויזיון. יו"ר איגוד השידור האירופי ומנהל האירוויזיון, שביקרו בארץ בשבוע שעבר, הגישו את המסמך לידי הממשלה, ואף דרשו הצהרה רשמית של נציג ממשלה, בעדיפות לראש הממשלה בנימין נתניהו, לעמוד בדרישות, שנוגעות לחופש הביטוי והתנועה של המשתתפים בתחרות.

הדרישות שעלו במסמך הן מתן אשרות כניסה לישראל ללא קשר לדעה פוליטית, המבקרים יהיו רשאים לטייל בישראל ללא הגבלה בלי קשר לדעה פוליטית, לדתם או לנטייתם המינית, חופש עיתונות וביטוי מוחלט לכל המשתתפים והמשלחות, הסרת מגבלות דתיות וביצוע חזרות גנרליות בשבת ועצמאות מוחלטת לתאגיד "כאן" בעריכת המשדר.

לוגו אירוויזיון 2019. כאן
לוגו אירוויזיון 2019. כאן


בין הסעיפים שיכולים להוות מכשול להצהרה ישראלית נמצאים, כמובן, סעיף החזרה הגנרלית בשבת, אך גם עצמאות מוחלטת לתאגיד "כאן", בעקבות דבריה בעבר של שרת התרבות מירי רגב כי היא מעוניינת להתערב בתכנים שישודרו, ומתן אשרות הכניסה, וטיולי המבקרים לכל חלקי הארץ - דבר שיכול לעמוד בניגוד למדיניות הישראלית בנוגע לכניסת פעילי BDS לארץ. מאיגוד השידור האירופי נמסר כי מדובר במסמך סטנדרטי, אך בישראל מרגישים כי העלאת הדרישות נובעת מחשש אירופי ממדיניות ישראל. במשרד ראש הממשלה אישרו את הדיווח ומסרו כי הוא בטיפול משרד התקשורת.