הצוות הדיפלומטי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכין את הקרקע לחשיפת תוכנית השלום שלו עם או בלי השתתפות של הרשות הפלסטינית, כך אמר היום (שבת) גורם אמריקאי בכיר. צוות השלום למזרח התיכון, בהובלת ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של הנשיא, וג'ייסון גרינבלאט, שליחו המיוחד לאזור, עדיין משלים את החלק הכלכלי של התוכנית, אותה החל להכין לפני 19 חודשים. 
"אנחנו בשלב של 'לפני שיגור' בתוכנית ועדיין צריכים לסגור את הקצוות, למרות שזה יכול לקרות בקרוב מאוד",  אמר הבכיר האמריקאי. "בעולם אידיאלי אנחנו רוצים להציג תוכנית בעת שתיתן לה את הסיכויים הטובים ביותר להצליח". אך צוות השלום מוכן להציג את התוכנית בפני הנשיא גם ללא שיתוף פעולה מצד הפלסטינים.

כזכור, בשבועות האחרונים ארצות הברית הטילה מספר צעדי ענישה על הרשות הפלסטינית, בהם סגירת נציגות אש"ף בוושינגטון וקיצוץ הסיוע האמריקאי ליהודה ושומרון ורצועת עזה ולסוכנות האו"ם לפליטים הפלסטינים אונר"א. טראמפ אמר בשבוע שעבר כי הקיצוצים נועדו להפעיל לחץ על הפלסטינים לגשת לשולחן המשא ומתן עם ישראל.

אבו מאזן. צילום: רויטרס
אבו מאזן. צילום: רויטרס

 

"הייתי אומר להם: תקבלו כסף אבל אנחנו לא משלמים עד שנעשה עסקה. אם לא נעשה עסקה, אנחנו לא משלמים", אמר הנשיא בשיחת טלפון עם מנהיגים יהודיים בראש השנה. הרשות ניתקה קשר עם הבית הלבן בדצמבר שעבר לאחר שטראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר אליה את השגרירות האמריקאית מתל אביב חמישה חודשים לאחר מכן.
שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, שהתייעצה באופן קרוב עם צוות השלום, אמרה כי השפה הפלסטינית החריפה על הנשיא תרמה לקיצוצים. "זה לא תפקידנו לחטוף את המכות שאתם נותנים לנו, כשאתם אומרים שאנחנו לא נחמדים לפלסטינים ואז שנסתובב ונשלם בשבילכם", היא אמרה בחודש שעבר. בכירים אמריקאים אמרו כי הם מבינים שהקיצוצים יכולים לפגוע במאמצם. "אלה החלטות שצריך לקבל בלי קשר, אך אנחנו מבינים, כמו בהכרזת ירושלים, שעלולה להיות השפעה על מאמץ השלום", אמר הגורם.

"פרות קדושות"
 
קושנר, שהוביל את המאמץ הכולל אך פעיל במיוחד בחלק הכלכלי שלו, אמר השבוע ל"ניו יורק טיימס" כי הצוות "שוחט פרות קדושות" שמנעו את מאמצי השלום בעבר. מנהיגי הרשות התייחסו לאחרונה לממשל טראמפ כאל "אויב העם הפלסטיני" ואמרו כי תוכנית השלום "מתה לפני שהגיעה". אך הצוות האמריקאי מאמין כי מדינות ערב לא יסבלו את סירובה של הרשות לדון בתוכנית כאשר תוצג. 
הגורם האמריקאי הדגיש כי התוכנית תשאיר מרווח לרשות לנהל משא ומתן על פתרון לסכסוך. "אם נצליח בהשגת הסדר שלום כולל, שזו מטרתנו, אז כל ההחלטות האלה יהפכו להיות נתונות לדיון", אמר הבכיר. "אם הצדדים יסכימו על פיתרון לירושלים, אז החלטת ירושלים והשגרירות תהיה נתונה לדיון. אם הצדדים יסכימו לפיתרון לבעיית הפליטים, אז החלטת אונר"א תהיה נתונה לדיון מפני שאונר"א עצמה תהיה נתונה לדיון. מה שיביא את שני הצדדים לשולחן תהיה תוכנית השלום עצמה". 

ניקי היילי. צילום: AFP
ניקי היילי. צילום: AFP