כאילו לא הספיקו לצה"ל האתגרים שהציבו המסתננים ופעילי הטרור בחזית הדרומית, כעת מתברר שיש עוד גורם שבחטיבה מרחבית יואב, אוגדה 80, צריכים לקחת בחשבון: בעלי החיים שנפגעים מהקמת הגדר בין ישראל למצרים. "כשהקימו את הגדר לא חשבו על בעלי החיים שצריכים לעבור ממקום למקום", אומרת קצינת החינוך של אוגדה 80, סרן שילת פרץ. כעת מובילים באוגדה את מבצע "שעון החול" להצבת מצלמות מיוחדות שיעקבו אחר צירי המעבר המרכזיים של בעלי החיים. על פי הממצאים יוקמו מעברים מותאמים לאורך הגדר.
 
הפעילות נעשית בשיתוף החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, והיא חלק מהפרויקט המשולב "צבא ההגנה לטבע", שבו מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם המדברית ופועלים לשמור על הטבע ולהגן על חיות הבר ועל הצמחייה הייחודית בגזרה.

אוגדה 80 חולשת על שטחים ענקיים, מים המלח עד אילת, ובכללם על כל אזור הערבה וגבול מצרים עד ניצנה. עם בעלי החיים ששטחי המחייה שלהם יגדלו כשיוקמו המעברים בגדר נמנים תנים וגרבילים.


אתם לא חוששים שמסתננים ינצלו את המעברים כדי להסתנן לארץ?
"המעברים קטנים מאוד ורק בעלי חיים יוכלו לעבור בהם. נוסף על כך, הכל מתועד במצלמות".
 
החיילים. "משימה חשובה לשמור על ערכי הטבע". צילום: דו"צ
החיילים. "משימה חשובה לשמור על ערכי הטבע". צילום: דו"צ


באיזה שלב נמצא המבצע?
"רכשנו את כל המצלמות, הצבנו אותן על הגדר, ואנו בשלב עיבוד הנתונים. היכן שהוקמה הגדר כבר אי אפשר לשנות, אבל בשלבים הבאים של הגדר יהיו מעברים מיוחדים לבעלי החיים ומרחבי המחייה שלהם יגדלו משמעותית".

סרן פרץ מדגישה את הצורך להעלות את שמירת הטבע לסדר היום של האוגדה. "אנחנו משתפים את המפקדים בתהליך ומדברים עם החיילים. אנו יוזמים לצורך הגברת המודעות טיולים להכרת ההיסטוריה והמורשת", היא אומרת. "מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם ופועלים לשמירת הטבע ולהגנה על חיות הבר והצמחייה הייחודית לגזרה. חשוב מאוד לשמר את הטבע הייחודי והנוף עוצר הנשימה". 

"היעלים לא מפחדים מבני אדם"

במסגרת הפרויקט הסביבתי החיילים והמפקדים מתנדבים בחיק הטבע, התנדבות שנועדה גם לחבר בינם לבין האזור שבו הם משרתים. במסגרת פרויקט "צבא הגנת הטבע", הוחלט במפקדת החטיבה המרחבית יואב, הכפופה לעוצבת אדום בפיקוד דרום, על עוד מבצע מיוחד בבסיס "מצודת אילת" הסמוך לעיר.
 
חיילים ופעילים. "לסייע להתרבות היעלים". צילום: דו"צ
חיילים ופעילים. "לסייע להתרבות היעלים". צילום: דו"צ

במחנה, שהוא שמורת טבע, שפע של צמחייה ובעלי חיים. "עיקר בעלי החיים הם יעלים. בשטחי החטיבה המרחבית יואב חיים כ־300 יעלים. רק במחנה ישנם לפחות 40 יעלים שמסתובבים חופשי. הם לא מפחדים מבני אדם", מספרת סרן פרץ.

לדבריה, היעלים אוהבים לאכול אשפה של בני אדם. הם נהגו לאכול מהפחים החשופים שבבסיס ורבים נחנקו ומתו. "החלטנו על מבצע של החלפת כל הפחים בבסיס לפחים מיוחדים, מקובעים וסגורים, שהיעלים לא יוכלו לפתוח", היא מספרת. "מדובר בהצבת 100 פחים, שיצילו בעתיד יעלים רבים. כך נסייע להם להתרבות".

במקביל למבצעים בגדר שבגבול מצרים ובבסיס מצודה - יתקיימו מבצעים נקודתיים. "החיילים ערים למתרחש ורוצים להשתתף בשמירת הטבע המיוחד. לאחרונה חיילים נסעו לנקות פסולת צבאית באזור בערבה שבו צה"ל פועל", מוסיפה סרן פרץ. 

לדבריה, "אני בטוחה שמבצעי שמירת הטבע יניבו פירות ויגרמו לחיילים להעריך את המקום שהם משרתים בו. ערכי הטבע בעוצבת אדום נדירים וזו משימה חשובה לשמור עליהם".

חיילות בפעילות. "אני בטוחה שמבצעי הטבע יניבו פירות". צילום: דו"צ
חיילות בפעילות. "אני בטוחה שמבצעי הטבע יניבו פירות". צילום: דו"צ