המתיחות עם רוסיה בעקבות הפלת מטוס ביון רוסי ביום שני בלילה, לאחר שישראל תקפה מטרות איראניות בלטקיה שבסוריה, נמשכת. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והביע צער על מות החיילים. פוטין מצדו נמנע מלהאשים את ישראל בתקרית ואמר שמדובר ב“שרשרת נסיבות טרגיות”.



מעט לפני תחילת צום יום כיפור שוחחו נתניהו ופוטין. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הביע צער בשם מדינת ישראל על מותם של החיילים הרוסים ואמר שהאחריות להפלת המטוס מוטלת על סוריה. בנוסף ציין נתניהו את החשיבות של המשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה, שהצליח למנוע אבידות רבות משני הצדדים בשלוש השנים האחרונות. 



בהודעת הקרמלין לאחר שיחת הטלפון נכתב כי הנשיא פוטין אמר לנתניהו כי פעולות כאלה של חיל האוויר הישראלי נעשות תוך כדי הפרת הריבונות של סוריה. במקרה הזה, אמר פוטין, הסכם בין ישראל לרוסיה שמטרתו למנוע אירועים מסוכנים לא נשמר, וכתוצאה מכך המטוס הרוסי היה חשוף לירי הסורים. “הנשיא הרוסי דחק בצד הישראלי לא לאפשר למצב כזה לקרות מעתה ואילך”. יצוין כי טרם שיחת הטלפון אמר פוטין במסיבת עיתונאים כי “ישראל לא הפילה את המטוס שלנו” וכי ”מדובר בשרשרת נסיבות טרגיות”.



השיחה בין נתניהו לפוטין נערכה לאחר מתקפות חסרות תקדים מצד בכירים ברוסיה נגד ישראל. בשיחה שהתקיימה בין שר הביטחון אביגדור ליברמן לשר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, הטיח שויגו בליברמן כי “מעשי ישראל לא אחראיים”. כמו כן, הוא טען בפניו כי ירושלים “אחראית למותם של 15 החיילים הרוסים שהיו במטוס”, כך דווח בכלי התקשורת ברוסיה.




בתוך כך, סגנית השגריר במוסקבה, קרן כהן־גת, זומנה לשיחה במשרד החוץ הרוסי בעקבות האירוע. מילים חריפות הופנו כלפי ישראל גם על ידי דובר משרד ההגנה הרוסי, שאמר כי 15 אנשי צבא רוסים נהרגו בהתרסקות המטוס בשל “פעולותיה חסרות האחריות של ישראל”, והוסיף כי מוסקבה שומרת על זכותה לנקוט צעדים הולמים לאחר “פעולתה העוינת” של ישראל, כך דווח בסוכנות הידיעות RIA.

נראה כי אחת הפעולות הראשונות שרוסיה כבר מבצעת בשטח היא תגבור מערך ההגנה האווירית שלה בסוריה. בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דווח כי בעקבות התקרית רוסיה תציב מערכות הגנה אוטומטיות בבסיסים הרוסיים בחמיימים ובטרטוס כדי להגביר את ביטחון הכוחות הרוסיים בסוריה.

הסערה המדינית סביב התקיפה הישראלית בסוריה, שבמהלכה הופל המטוס הרוסי, שמה בצד את תוצאות התקיפה עצמה. חברת ImageSat International - ISI פרסמה אמש דוח מודיעיני שביצעה, ובו תמונות ראשונות מהתקיפה. בצילומי הלוויין נראה מבנה, שעל פי אנשי החברה שימש כמחסן תחמושת. בתמונה נראה המבנה עומד במקומו רק לפני שנה וחצי ואילו כעת נראה שיש שם הריסות.

משלחת צה"ל תמריא למוסקבה

דובר צה"ל הודיע אמש כי הבוקר תצא למוסקבה משלחת של צה"ל, בראשות מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין. המשלחת תציג את תמונת המצב של האירוע על כלל היבטיה כולל המידע המקדים ועיקרי ממצאי תחקיר צה"ל אודות האירוע. כמו כן יציגו את המשך הניסיונות האיראניים להעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה ולהתבססות בסוריה. אל מפקד חיל האוויר יצטרפו ראש חטיבת קשרי החוץ של צה"ל, תת-אלוף ארז מייזל וכן קצינים נוספים מאגף המודיעין, חיל האוויר ואגף המבצעים.
 
הקרמלין הודיע היום כי ראשי משרד ההגנה הרוסי ממתינים לביקורו של מפקד חיל האוויר הישראלי, עם המידע שהבטיח ראש הממשלה נתניהו. בהודעה נאמר, כי מומחים מטעם משרד ההגנה במוסקבה יבחנו את המידע שיועבר, והדגישו כי יש בידיהם מידע לגבי כל כלי הטיס שהיו באזור בכל שנייה בה התכוון מטוס התובלה הרוסי לנחות, עד להתרסקותו לחופי סוריה.
 
בתוך כך, נשיא סוריה, בשאר אסד, שלח לפוטין מברק תנחומים בעקבות מות 15 אנשי צוות המטוס שהופל. "בשם העם הסורי, אני שולח לך את תנחומי על התרסקות המטוס בים התיכון", כתב הנשיא הסורי. הוא גם הביע תקווה שהטרגדיה לא תעצור את המלחמה של שתי המדינות בטרור. אסד לא שכח להאשים את ישראל ואמר כי הפלת המטוס היא תוצאה של השחצנות הישראלית.

ואילו הטלוויזיה הסורית פרסמה הערב צילומים ממקום התקיפה בלטקיה, בה נראה בניין הרוס, ככל הנראה מחסן התחמושת שהופצץ על ידי ישראל.