הפיגוע בעיר אהוואז מוכיח פעם נוספת את פגיעותה של איראן למתקפות טרור שמקורן בפסיפס האתני המורכב שלה, אם כי אין בהן כדי לערער את יציבות המשטר. איראן מתמודדת זה שנים עם פיגועים שבאים בגלים מצד קבוצות בדלניות-אתניות שונות. הפיגוע אתמול במהלך מצעד צבאי מזכיר, לפחות בשיטת הפעולה, את רצח נשיא מצרים אנואר סאדאת ב-1981, גם כן בעת מצעד צבאי.



זהו הפיגוע הקטלני ביותר מאז קיץ 2017, כשמחבלים מתאבדים תקפו את בניין הפרלמנט והמוזוליאום של חומייני בבירה טהרן. אז ביצעו את הפיגוע כורדים שפעלו במסגרת ארגון ערבי סוני בדלני, שהיה משויך לדאעש, שגם קיבל עליו את האחריות למעשה. גם הפעם קיבל עליו דאעש את האחריות לפיגוע, אך להערכת ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, מי שעומד מאחוריו ככל הנראה הוא אחד מארגוני המחתרת הערבית הבדלנית "אל אהואזיה".



אהוואז היא בירת חבל ח'וזיסטאן, שגרים בו בעיקר בני המיעוט הערבי, המהווים כשני אחוזים – כשני מיליון - מאוכלוסיית איראן. עם זאת, יש לזכור כי רוב הערבים באיראן, כמו מרבית האוכלוסייה, הם שיעים ורובם גם אינם תומכים בטרור. עם זאת גרים בח'וזיסטאן גם מוסלמים סונים, שלחלק מהם יש נטיות אירדנטיות (בדלניות) שנעות בין דרישה לאוטונומיה נרחבת, לעצמאות מוחלטת או הצטרפות לעיראק. ח'וזיסטאן הוא חבל ארץ עשיר בנפט, והשילוב של הזהב השחור ואוכלוסייה ערבית, היו בין הסיבות שהניעו את שליט עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, לפתוח במלחמה ב-1980 נגד איראן, תוך ניצול חולשת המשטר המהפכני האסלאמי החדש, שזה עתה תפס את השלטון.



רוב פעילי המחתרת הבדלנית הזו הפועלת באזור הם גולים הנמצאים מחוץ לאיראן. מנהיגם ככל הנראה חי בדנמרק. המנהיג הקודם חוסל בנובמבר שעבר בהולנד בידי סוכנים של המודיעין האיראני. מבחינת הבדלנים האלה, מדובר בפיגוע המוצלח ביותר בשנים האחרונות, אם כי פעילותם בח'וזיסטאן אינה חריגה. בשנים 2005-2006 היה שם גל פיגועים גדול, וכעבור חמש שנים התחוללו בו מהומות. גם בשנים האחרונות היו מקרים בודדים של פיגועים באזור, בעיקר במתקני נפט.



ממשלת איראן מאשימה את ערב הסעודית, את אחוד האמירויות ואת ארה"ב, בריטניה וישראל בעזרה למחתרות ולארגוני הטרור במדינה. יודגש כי בעבר היו פרסומים זרים לפיהם המוסד קיים קשרים וסייע למחתרת הבלוצ'ית. מדובר במחתרת הפועלת באזור בלוצ'יסטאן במזרח המדינה, בגבול עם פקיסטאן, ונקראת "ג'ונדאללה" (צבא האל). זוהי מחתרת סונית במהותה, שגורמת פגיעות קשות במשטר. ראש המוסד בעבר מאיר דגן דיבר בכמה הזדמנויות, גם בפומבי, על כך ש"הבטן הרכה" של איראן הם המיעוטים האתניים שחיים במדינה ומופלים לרעה מבחינה כלכלית חברתית ומשוללי זכויות פוליטיות. דגן אף קרא, לא אחת, לנצל מצב זה להחלשת משטר כוהני הדת האסלאמיים, ששולטים באיראן כמעט ארבעים שנים.



להערכת ד"ר צימט, אף שהפיגוע אתמול שוב מאתגר את המשטר בטהרן, הוא דווקא עשוי לצאת מחוזק ממנו בטווח הקצר וינצל אותו לצורכי הסברה ותעמולה, מבית ומבחוץ. לדבריו, הציבור האיראני הכללי מאוד רגיש לפיגועים מהסוג הזה. כך למשל לאחר הפיגוע אשתקד בפרלמנט גברה התמיכה הציבורית במערכה בסוריה. גם אתמול ניתן היה לראות ברשתות החברתיות את ההתגייסות הציבורית נגד המפגעים במצעד אהוואז.