אבא, יש לנו אורחים השבת? שואלים אותי הילדים כל שישי בציפייה דרוכה. למה? קודם כל כי הם רוצים לדעת כמה מקומות הם צריכים לערוך סביב שולחן השבת. אבל בעיקר כי הם מאוד מקווים לשמוע תשובה חיובית, שאכן כן, שיש לנו אורחים, ורצוי חדשים והרבה. הם כבר יודעים הילדים, שכאשר יש לנו אורחים לשבת, הכל הרבה יותר כיף.



ראשית, כולם, הילדים וגם ההורים, משתדלים להתנהג הרבה יותר יפה, שהרי אורח לרגע רואה כל פגע. שנית, כשיש אורחים - שולחן השבת ומאכליו עשיר ומפנק הרבה יותר, ככה זה כשיש בשביל מי להשקיע. אבל בעיקר הם מצפים לאורחים, כי כשיש אורחים הופך שולחן השבת שלנו להיות מעניין ומרתק הרבה יותר.



תבינו, אורח טוב מביא איתו לא רק בקבוק יין או זר פרחים. אורח, כל אורח, מביא איתו קודם כל את עצמו, וזה אומר הזדמנות פז לשמוע סיפור חיים מרתק, ללמוד על מקצוע מעניין ותחום עיסוק ייחודי, ובעיקר להכיר עוד פנים חדשות, אישיות ודעה. שהרי יותר מכל ספר טוב, סרט או הצגה, החיים עצמם הם הדבר המעניין ביותר, ולהכיר אנשים נוספים זו החוויה המרתקת והמעשירה ביותר.



כפרפרזה על מאמר חכמים ניתן לומר ש"יותר ממה שעושה בעל הבית עם האורח, עושה האורח עם בעל הבית". וכשאני חושב על עצמי, על מי שאני היום ועל כל מה שאני חושב ויודע, אין לי ספק שהרבה מאוד מכל אלו רכשתי מאותם אורחים רבים ומגוונים שפגשתי בימי חיי סביב שולחן השבת, הן בילדותי בבית הורי והן סביב שולחן השבת בביתי שלי.



זה נכון לגבי אורחים מוחשיים, ונכון עוד יותר לגבי אורחים "וירטואליים", ואני מתכוון כמובן ל"אושפיזין" - אותם שבעה אורחים רוחניים הבאים להתארח בסוכתו של כל אחד מאיתנו במשך שבעת ימי חג הסוכות הבא עלינו לטובה:



אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון, יוסף ודוד - דמויות ההוד, אבות האומה, קופצים אלינו לביקור לא רק כדי לראות את הסוכה החמודה שהקמנו ולהתרשם מהקישוטים שהכינו הילדים. הם באים אלינו לביקור בעיקר כדי שנוכל לספוג, ולו מעט, מרוחם וממורשתם, שנלמד ונפיק לקח מחכים מאישיותם ומהשראתם.


אין צורך להילחץ, אלו אורחים קלים ביותר לאירוח. הם אפילו לא נכנסים אלינו הביתה פנימה, ומסתפקים בביקור קצר בסוכה, כך שאין להם כל ציפיות מאיתנו ולא צריך לטרוח ולהכין שום דבר מיוחד עבורם.



כל מה שנדרש מאיתנו הוא רק להיות קשובים, לחוש את נוכחותם ולשמוע את סיפוריהם. ללמוד מאברהם אבינו חסד מהו, מיצחק אבינו מסירות נפש מהי, מיעקב אבינו את סוד התפארת – יכולת המיזוג והשילוב, ממשה רבנו את חוכמת התורה, מאהרון הכהן אהבת ישראל, מיוסף הצדיק על התמודדות מול ניסיונות, ומדוד המלך את תכונת המנהיגות.



לא כל יום אנו זוכים לאורחים רמי מעלה שכאלה. השאירו עבורם את שערי הסוכה פתוחים, ובעיקר את דלתות הלב, לא לחינם נאמר "גדולה הכנסת אורחים – בסוכות, יותר מקבלת פני השכינה - בראש השנה וביום הכיפורים".



הכותב הוא שליח חב"ד בשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" ת"א