גורמים בקהילה האתיופית אמרו אתמול ל"מעריב אונליין" כי מבין כעשרת השרים שהוזמנו לוועדת השרים לקידום שילובם של אזרחי אתיופיה בחברה הישראלית, הגיעו רק השרים אורי אריאל, הידוע בתמיכתו בעליה שנים ארוכות, שר הכלכלה אלי כהן, שרת הקליטה סופה לנדבר ושרת המשפטים איילת שקד, זאת למרות שלא הוזמנה. שקד הביעה תמיכה בתהליך עליית הממתינים באתיופיה בשנה האחרונה, ואף הייתה לשרה הראשונה שבקרה אי פעם באופן רשמי בקהילת הממתינים באדיס אבבה, בירת אתיופיה. הוועדה אישרה ל-1,000 עולים לעלות ארצה. 
 
בעדה האתיופית הלינו על כך שאושרו עולים שילדיהם נמצאים בארץ בלבד, תוך ידיעה שקיימים 1,500 כאלו, שעל קיומם דווח לגורמים העוסקים בנושא. רה"מ נתניהו, אמרו בעדה האתיופית, הטיל על השר דרעי ליזום החלטת ממשלה בנושא תוך שבועיים (הדרך הפרוצדורלית היחידה לביצועה על פי חוק יסוד הממשלה), "תוך הבנה שהשר דרעי", המתנגד לעלייה לדעתם, "יעשה הכל כדי לטרפד אותה".
 
בנוסף, ציינו בעדה כי שר הפנים לא הגיע לשתי הישיבות האחרונות של הוועדה. וממילא, ציינו המקורות, "הועדה המתאימה לנושא היא ועדת השרים לענייני קליטה ועלייה. שילוב נושא העליה בוועדה הנוכחית היא עוד תעלול שנועד לטרפד את הנושא".

הרצוג. צילום: AFP
הרצוג. צילום: AFP


יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר על החלטת ועדת השרים להעלות 1,000 עולים חדשים הנה "החלטה בכיוון נכון, אבל חובה להעלות את יתר הממתינים לעלייה מאתיופיה כמה שיותר מהר".

"אני מברך את ראש הממשלה על הובלת החלטת ועדת השרים להעלאת קבוצה נוספת של עולים מאתיופיה", אמר יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג. יו"ר הסוכנות ציין כי "זהו אמנם צעד בכיוון הנכון להשלמת חובה היסטורית ומוסרית, אבל הכרחי להתחייב להביא ארצה את יתרת הממתינים במחנות בגונדר ובאדיס אבבה כדי לאפשר להם להגשים את החלום הציוני. מכאן, המבחן הוא ביישומה המהיר ביותר של ההחלטה הנוכחית ובמחויבות להעלאת קהילת הממתינים כולה בהקדם. הסוכנות היהודית תהיה נכונה לקלוט אותם בכל עת ולממש את חלומם להתאחד עם קרוביהם החיים במדינת ישראל. אין סיבה לחששות ולכל מיני תירוצים המונעים את השלמת המהלך כולו".
 
"ביקרתי במרכזי הקליטה שמפעילה הסוכנות היהודית ונפגשתי עם עולים שקרובי משפחתם נותרו באתיופיה. שמעתי סיפורים על מצבים אבסורדים של כאלה הממתינים במחנות שנים ארוכות לעליה או כאלה שממתינים לעלות בעוד בניהם משרתים בצה"ל. עלינו לסיים את הפרשה הכאובה הזאת ולאפשר להם לממש את חלומם", סיפר הרצוג. "אני מצפה שהממשלה תאשר בעתיד הקרוב את עלייתם של כל שאר הממתינים בתהליך מסודר. אני מזכיר כי כל העולים עוברים השלמת הליך גיור תוך כדי תהליך הקליטה ברוח פסיקתם של הרבנים הראשיים לאורך הדורות ובהם סבי הרב הרצוג זצ״ל והראשון לציון עובדיה יוסף זצ״ל".
 
ח"כ הכנסת ויו"ר ועדת העליה והקליטה והתפוצות ד"ר אברהם נגוסה הוסיף: "זה ברור שהדרישה הממשית שלנו זה להביא את כולם. אבל זה לא הולך לפי הרצון שלנו. אני מברך על ההחלטה של להביא השנה כ-1,000 עולים. אני מניח שנעשה מאמץ להגדיל קצת. כרגע זה מי שיש לו ילדים כאן. מי שהילדים שם זה עוד לא. זה לא עוצר אותנו. אנחנו ממשיכים במאבקנו כאילו לא קרה שום דבר. כרגע, מינואר עד היום הזה אף עולה לא הגיע לארץ. אנחנו נמשיך בכל הכלים הדמוקרטיים שעומדים לרשותנו כדי להביא את אחינו שנשארו שם. המאבק קשה אבל אנחנו יודעים מניסיון שהמאבק ממשיך יחד עם החלטות הממשלה. אנחנו נמשיך לאחד את המשפחות. הלוואי שיהיה פתרון כולל לכל ה-8,000 הממתינים באתיופיה. יצחק הרצוג, ראש הסוכנות החדש פועל בכיוון הזה עם הפדרציות".

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "בוועדת השרים לענייני קידום שילובם בחברה הישראלית של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי, שהתכנסה בשבוע שעבר, נכחו רה"מ והשרים אלי כהן, סופה לנדבר ואורי אריאל שהנם חברי הוועדה, וכן השרה איילת שקד שהוזמנה לישיבת הוועדה כיוון שאחד הנושאים שהוצגו הינו באחריות משרד המשפטים. השר דרעי הודיע באותו הבוקר למזכיר הממשלה שנבצר ממנו להגיע עקב מחלה וסוכם עמו כי את הצעת ההחלטה בדבר העלאת כ-1,000 עולים נוספים מאתיופיה הוא יזום ויגיש לממשלה אחרי חג הסוכות. מדובר על הבאת הורים לילדים השוהים כבר בארץ, כאשר לפי רישומי רשות האוכלוסין ישנם כ-1,000 כאלה".