1. "אמירה גזענית מקוממת", אמר ראש הממשלה על דרישת הרב של קריית גת שידיה של אתיופית לא ייגעו בהכנת מזון, עד שיוכח שהיא יהודייה. צודק ראש הממשלה, מסכימה המומחית לתיקוני צבע - אבל מה פתאום הוא קופייץ, אחרי ששתק שנים על דברי הבלע, האפליה, ההסתה והשנאה על היהודים השחורים והטלות הספק ביהדותם, והדרתם מבתי ספר חרדיים ודתיים, והכנסתם לגטאות והזנחתם שם; אחרי העלבונות שספגו ביינות ברקן ובמקומות אחרים, המסונכרנים עם דרישות הרבנות והחרדים? האם מעתה יש לצפות שראש הממשלה יתקומם גם על הגזענות בכלל, שברובה באה מהבייס שלו? ומתי, בטיימינג שלו, יתקומם על תופעות כמו ההדתה המתרחבת במשרד החינוך, ההגבלות הדתיות על חיילות בצה"ל, האלימות הגזענית כלפי אזרחים ערבים, הדרת הנשים והרפורמים בכותל ושאר תחלואי הרגרסיה השמרנית־ימנית־דתית? (התשובה, במהופך: בהצהרה הבאה שלו. הכל דיבורים).



2. אומנם אנו מתקוממים מול הדוח של נציב הקבילות האלוף במיל' יצחק בריק על אי־מוכנות צה"ל למלחמה הבאה, כמו הרמטכ"ל איזנקוט, שקובע בדיוק ההפך, נאנח כתבנו לענייני נכונוּת נכונה - אבל מה עושים כששני הטוענים ראויים וידועים ביושרם, במקצועיותם ובאחריותם? התשובה, למישרין: אין ברירה. ניסיוננו במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון השנייה מלמד שחובה לבדוק ולאשר כל ספק בהיערכות הביטחונית של צה"ל. והרי האלוף במיל' מציין את נקודות התורפה, אז בוחרים ועדה שתבדוק אותן ותאשר או תשלול. גם לרמטכ"ל מעולה כשלנו חייב להיות מישהו שמנדנד לו באוזן לבדוק שוב, להיות מוכן.



3. כמה מקוממת הקביעה הראשונה של שלטונות רוסיה, שלפיה ישראל אחראית להתרסקות מטוס הביון שלה וצוותו בהתקפה על מחסני החימוש בלטקיה שבסוריה, מתמרמר המקצוען שלנו לענייני שינויים באקלים הפוליטי. רוסיה גם איימה בתחילה שתנקוט צעדים, עד שפוטין ריכך קצת, כשקבע שזו שרשרת טראגית של טעויות, אבל תיקונן המשוער באספקת טילי 300־S לסורים עלול לפתוח שרשרת חמורה יותר של אי־הבנות. נקווה שפוטין לא שוכח שלרוסיה אין סייענית ותווכנית גדולה מישראל הקטנה וכל מה שעשינו למענו אצל טראמפ, ובאוקראינה (טימושנקו?) ובמזרח אירופה. הרי לא בא לו לחטוף, חלילה, ביקור חירום של הרה"מ והרה"מית בקרמלין או בסוצ'י.



4. השמאל הישראלי מקומם את שרת המשפטים. הגברת שקד התייצבה בהפוכה לשמור על כבוד בית המשפט העליון בדיון בכנסת: "אתם לא באמת רוצים בית משפט עצמאי חזק וזקוף. אתם מעדיפים אותו אחרי אילוף", הטיחה באופוזיציה. ואני משתומם על מה שמקומם אותה, כך המומחה שלנו לענייני קוממיות קומית. שהרי זה בדיוק מה שהאיילת בעצמה חותרת אליו, בתום הלב הידוע שלה: לאלף, לסרס ולנטרל את העליון ושופטיו. בדיון אחר קבעה השרה ש"בית המשפט העליון הופך את העם ללא רלוונטי". וואלה. האם השרה, ש"דמוקרטיה" כידוע הוא שמה השני, שואפת - לאחר שתפחיד ותשתיק את השופטים - להעביר את השיפוט לידי אגף הימין של "העם" ונבחריו, בנוסח הזכוּר לטוב של ועדות שיפוט וטריבונלים עממיים, כבשיאו של הקומוניזם העולמי, וישראל תהפוך ל"דמוקרטיה עממית", כמו בברית המועצות פעם? ואולי שקד בכלל סוכנת רוסית נסתרת? ואולי כדאי להתחיל לרכוש מפוטין שטחים בטונדרה לבניית מחנות בסיביר?