פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, הודיעה היום (שלישי) כי הארגון יקים גוף משפטי שיאפשר עסקאות כלכליות עם איראן על מנת להמשיך את הסחר עמה, על אף הסנקציות הכלכליות עליה מצד ממשל טראמפ. זאת, בעקבות החלטת הצדדים שנותרו בעסקת הגרעין המקורית להמשיך ולעבוד על מנת לשמור על המסחר עם טהרן. ההחלטה מגיעה למרות הספק שהדבר אפשרי, היות והסנקציות האמריקאיות כנגד מכירת הנפט האיראני צפויות להתחדש בחודש נובמבר בהתאם להחלטתו של הנשיא טראמפ בחודש מאי האחרון.

בהצהרה לאחר פגישה בין נציגי בריטניה, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה ואיראן, נמסר כי הם נחושים להמשיך את המסחר עם איראן: "בהתייחס לדחיפות ולצורך בתוצאות מוחשיות, המשתתפים בירכו על הצעות מעשיות לשמירה ופיתוח ערוצי המסחר במטרה להקל על התשלומים הקשורים לייצוא האיראני, כולל נפט".
דיפלומטים אירופאים אמרו שהרעיון הוא להקים מערכת סחר חליפין, הדומה לזו ששימשה את ברית המועצות במהלך המלחמה הקרה, על מנת להחליף נפט איראני בסחורות אירופאיות ללא העברה של כספים. הרעיון הוא לעקוף את הסנקציות האמריקאיות שכאמור יחזרו לתוקף בנובמבר, במסגרתן תוכל וושינגטון לנתק מהמערכת הפיננסית בארה"ב כל בנק המאפשר עסקאות נפט עם איראן.

מוגריני אמרה כי ההחלטה כבר נקבעה וכי "מבחינה מעשית, זה אומר כי המדינות החברות באיחוד האירופי יקימו ישות משפטית שתקל על ביצוע עסקאות לגיטימיות עם איראן. זה יאפשר לחברות אירופאיות להמשיך לסחור עם איראן בהתאם לחוקי האיחוד האירופאי, וייתן פתח גם לשותפים אחרים בעולם".

דיפלומטים ואנליסטים רבים מטילים ספק באפשרות המהלך לסכל את הסנקציות האמריקאיות, שכן ארה"ב יכולה לתקן את חוקי הסנקציות שלה ולאסור על עסקאות סחר חליפין כאלו. "המפתח הוא להשאיר את כל האפשרויות פתוחות, על מנת שנוכל לסמל לאיראנים שהדלת לא סגורה", אמר דיפלומט צרפתי בכיר. 
 
האיחוד האירופי לא הצליח עד כה למצוא מסגרת משפטית מעשית להגנה על חברות אירופאיות מפני הסנקציות המבקשות לחנוק את המשטר האיראני כלכלית בעקבות תוכנית הגרעין שלו. חידוש הסנקציות והאיום להחריפן בנובמבר, גרם להתדרדרות ולשפל חסר תקדים באיראן, כאשר מטבע הריאל המקומי ירד בכשני שליש מערכו במהלך השנה והגיע החודש לערכו הנמוך ביותר מול הדולר.