הרמטכ"ל גדי איזנקוט הנחה את מבקר צה״ל, תא"ל (מיל׳) אילן הררי, לקיים בחינה סביב נושאים שעלו במסמך של נציב קבילות החיילים, בנושא כשירות ומוכנות צה"ל, תוך 45 ימים.  כזכור, במהלך החודש פורסם כי האלוף במיל' יצחק בריק שלח מסמך לשר הביטחון, לוועדת חוץ וביטחון, לרמטכ"ל ולאלופי צה"ל ובו הוא מבקר את מצב הכשירות והמוכנות של צה"ל למלחמה. האלוף בריק קרא למנות ועדה חיצונית בראשות שופט בדימוס שתבדוק את מצב מוכנות הצבא. 
 
מצה"ל נמסר כי "הבחינה תערך במסגרת הביקורות שמקיים מבקר צה"ל בשיתוף עם האלוף (מיל׳) אבי מזרחי ואנשי מילואים בכירים נוספים, בשקיפות ותוך שיתוף פעולה של כלל יחידות צה״ל".
 
הרמטכ"ל ציין: "מוכנות צה"ל וכשירותו ללחימה ולניצחון גבוהות ועם זאת רואה ומוצא חשיבות לבחון טענות שמועלות, באופן מקצועי ובכלי הביקורת הרוחביים והמעמיקים המצויים בידי גורמי הביקורת הרשמיים ובהם גם מבקר צה"ל".

המסמך בן 200 העמודים מסווג סודי, והוא נשלח כבר בתחילת החודש, כפי שפורסם ב"הארץ". המסמך הוא פירוט של שני מסמכים קודמים ששלח בריק, שבהם טען כי בצה"ל יש משבר כוח אדם חריף, המשפיע על מצב הכוננות והכשירות ביחידות. בביקורות הקודמות התמקד בריק במצב מחסני החירום וטען כי על פי הממצאים שיש בידיו גם היום המצב ממשיך להיות חמור. במרכז הביקורת של האלוף בריק נמצאת זרוע היבשה, שלדבריו לא נמצאת במוכנות וכשירות מספקת למלחמה הבאה.

בריק. צילום: פלאש 90

 
הדברים שאמר בריק בעת פרסום דוח נציבות קבילות החיילים האחרון, ובפרסומים הנוספים שאותם שלח עוררו ביקורת קשה כלפיו בצה"ל, משום שקבע קביעות חמורות וחריפות מבלי שיש בידיו הכלים המקצועיים לעסוק בכך. בתגובה למסמכי בריק שלח הרמטכ"ל גדי איזנקוט לחברי הקבינט ולוועדת חוץ וביטחון מסמך מיוחד, שעליו חתומים אלופי המטה הרלוונטיים, כל אחד בתחומו, על מצב הכשירות בזרועות ובמערכים השונים. במסמך זה חתם הרמטכ"ל למעשה על כך שהצבא נמצא בכשירות גבוהה מאוד למלחמה הבאה, בכל הזירות. 
 
על פי תפיסת הרמטכ"ל, כדי לעמוד בתקציב הביטחון ובכוח האדם הקיים בצה"ל יש צורך לנהל סיכונים באופן מושכל, ועל פי עמדה זו הצבא מנהל סדרי עדיפויות בנוגע למרכיבים המבצעיים. יש פערים בין יחידות במקומות שבהם רמת הכשירות נמוכה יותר על פי פרמטרים שונים שנקבעו (חלפים, ציוד, רכבים, תחמושת וכוח אדם). בצבא טוענים כי מדובר בנתונים שנקבעו בהתאם לאיכות היחידות השונות ותפקידן במלחמה.  
 
עוד נטען כי לבריק אין הכלים והמדדים שיש בידי הצבא כדי לבחון את מידת הכשירות הנדרשת, ולמסקנות החמורות שהגיע אליהן ניתן להגיע רק באמצעות ניתוח אמפירי ולא באמצעות שיחות ותחושות ששמע מקצינים בצה"ל.
 
בריק במסמכיו האחרונים ביסס את דבריו על המפגשים הרבים שביצע בשטח עם קצינים בדרג השדה, מפקדי גדודים ומח"טים, שרבים מהם לטענתו מציגים מצב שונה לחלוטין ממה שעולה בדיונים ובסקירות המטה הכללי. אחת הנקודות המרכזיות עוסקת במשבר כוח האדם נוכח הקיצוץ הגדול באנשי הקבע וקיצור השירות. הפרמטרים הללו יחד משפיעים על המצב בצבא כבר היום, וצה"ל מתקשה להתמודד עם משבר כוח האדם, והמטה הכללי אינו ער למצב בשטח, כך על פי תפיסתו של בריק.