נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שב והדגיש אתמול בעצרת האו"ם השנתית בניו יורק כי הוא תומך ב"פתרון שתי המדינות" לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אולם במהלך במסיבת עיתונאים שערך הלילה (חמישי) בוושינגטון ציין הנשיא האמריקאי כי הוא מסכים לתמוך גם ב"פתרון מדינה אחת", אם הישראלים והפלסטינים יהיו מעוניינים בכך. 



"אם הישראלים והפלסטינים רוצים מדינה אחת, זה בסדר מבחינתי. אם הם רוצים שתי מדינות, זה גם בסדר, אני מתווך", אמר. "אני שמח אם הם מאושרים".


טראמפ אמר כי הוא "חושב שפתרון שתי המדינות יקרה. זה מסובך יותר, אבל במובן מסוים זה יעבוד טוב יותר כי אז הפלסטינים ימשלו בעצמם". עוד הוסיף הנשיא, כי "אם תשאל את האנשים בישראל רובם יסכימו עם זה". 



בשיחה שקיימו טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם עיתונאים לפני שנפגשו לשיחה "בארבע עיניים", אמר טראמפ: "אני רוצה שלום ושגשוג בין ישראל והפלסטינים. טוב שהסרנו את בעיית ירושלים מהשולחן. עסקה צריכה להיות שווה לשני הצדדים. ישראל קיבלה את הצ'יפ הראשון והוא גדול, והיא תצטרך לעשות משהו בתמורה.



בנוגע לפלסטינים, אמר טראמפ כי "אנחנו עכשיו לא משלמים להם כלום. נוצלנו על ידי המנהיגות שלהם במשך השנים והם השתמשו בזה למטרות לא טובות, אבל הם יחזרו לשולחן. אני אוהב את פתרון שתי המדינות. אנו עובדים על תוכנית השלום, שתפורסם בעוד 4-2 חודשים בערך. זו תוכנית מורכבת".



נתניהו, יש לציין, בחר להתעלם מההצהרה וכתב בחשבונו בטוויטר: "פגישה מצוינת עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ. תודה על התמיכה האדירה שלך במדינת ישראל!". אולם, בתדרוך העיתונאים, התייחס ראש הממשלה להצהרה ואמר כי "אנו עוסקים במהות. השאלה היא מה זה מדינה? איזה מין מדינה תהיה? האם זו תהיה קוסטה ריקה או איראן? מבחינתי כל עוד אני ראש הממשלה השליטה הביטחונית של ישראל תהיה מלאה ממערב לירדן".



ראש הממשלה ציין בשיחה כי כי כל מדינה פלסטינית עתידית חייבת להיות מפורזת ולהכיר בישראל כמדינתו של העם היהודי, וכי בעלות הברית הערביות של ארצות הברית הן תומכות חזקות בפתרון של שתי מדינות.



המון ספקות עלו באשר לשאלה האם ממשל של טראמפ יכול להבטיח את מה שהוא כינה "העסקה האולטימטיבית", לאחר שהוא הכיר בירושלים כבירת ישראל ולאחר מכן העביר את שגרירות ארצות הברית לשם.



טראמפ אמר כי השגת הסכם לפני תום כהונתו, אשר אמורה להסתיים בתחילת 2021, מהווה "חלום עבורו". טראמפ הוסיף כי "אני לא רוצה לעשות את זה בכהונה השנייה שלי, נעשה דברים אחרים בתקופת כהונתי השנייה, אני חושב שיש התקדמות רבה".