ועידת המדינות התורמות החליטה להעביר סיוע חירום של 50 מיליון דולרים עד סוף השנה כדי להקל על מצוקת החשמל והמים בעזה. ההחלטה התקבלה בדיון הלילה (שישי) במטה האו"ם בניו יורק. את הכסף יעבירו בעיקר קטאר, ערב הסעודית, כוויית ומדינות אירופה. בשלב המידי יועברו 15 מיליון דולר לרכישת דלק לתחנת הכוח בעזה שיגדיל את תפוקת החשמל מארבע שעות כיום לשש עד שבע.
 
בנוסף לכך יוקמו בריכות אגירה למים שיאפשרו לשפר את איכות מי השתייה ברצועה וכן לפתח עוד כמה מיזמים קטנים. שמה הרשמי של ועידת המדינות התורמות הוא  "ועידת הקישור אד הוק". היא נוסדה לפני כ-25  בעקבות הסכמי אוסלו ויש בה כארבעים נציגים ממדינות ערב, אירופה, ארצות הברית יפן ועוד.
משלחת ישראל בראשות השר לפתוח אזורי צחי הנגבי ומתאם פעולות הממשלה (מתפ"ש) בשטחים אלוף כמיל אבו רוקון תמכו בהצעה, על אף שהעמדה המוצהרת היא שעל חמאס להפסיק את הטרור, להתפרק מנשקו ולהחזיר את גופות שני החיילים וגופות שני האזרחים.

ההגשמה באה על רקע המצוקה הקשה של עזה הנמצאת על סף אסון הומניטרי החליט הקבינט להגמיש את עמדתו ולאפשר לסייע לעזה. החשש הישראלי כפי שנלמד בחודשים האחרונים הוא שקריסה כלכלית של עזה על 1.9 מיליון תושביה תביא לגל אלימות חדש וגדול. לפני הדיון נפגשו בני משפחת גולדין בסיוע השר הנגבי, שגריר ישראל לאו"ם דני דנון עם נציגי חלק מהמדינות וניסו לשכנעם שלא להעביר שום סיוע הומניטרי לעזה לפני שחמאס יחזיר את 2 גופות החיילים ושני האזרחים המוחזקים בידיו.


עצרת האו"ם. צילום: רויטרס
עצרת האו"ם. צילום: רויטרס

 

נציגי המדינות הערביות: כוויית, ערב הסעודית מצרים וירדן תמכו כולם בהחלטה. מי שדחפו במיוחד לקבלת ההחלטה היו שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב והמודיעין המצרי שמנסה זה שנים להשיג פיוס בין הרשות לחמאס אך לפי שעה ללא הצלחה. האחריות לביצוע המיזמים היא בידי ממשלת נורבגיה שאליה מועברים הכספים ומשם דרך הרשות הפלסטינית הם אמורים לעבור לעזה.
 
כעת תלוי בצוע ההחלטה ברשות הפלסטינית שעד כה סרבה לכל סיוע לרצועה כל עוד אין הסכם  פיוס עם חמאס שיחזיר את השליטה המלאה כולל על הנשק לידיה. גם אתמול בנאומו בעצרת הכללית של האו"מ הבהיר ראש הרשות הפלסטינית כי לא יסכים לשום הסדר שבמהותו מקים בפועל שתי ישויות נפרדות של הגדה ועזה ומפלג את העם הפלסטיני.
 
ראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה ושר האוצר שלו לא הביעו התנגדות למהלך. אך עדיין מקור ישראלי בכיר אמר ל"מעריב" שלא ברור עדיין אם אכן תסכים הרשות לסיוע החירום המיוחד הזה "תוך ימים אחדים נדע" הוא הוסיף. 

השר הנגבי אמר למעריב כי "בפורום המדינות התורמות הובעה נכונותה של הקהילה הבינלאומית ליזום סיוע חירום למניעת המשבר ההומניטרי הצפוי בעזה. מדובר בעיקר באספקת חשמל ומים שמצויים במחסור תמידי. ישראל הבהירה כי כל פעולה נרחבת לשיקום בעיות היסוד של עזה מותנית בכך שחמאס יחדל מהפעלת טרור, יתפרק מנשקו ההתקפי, ובראש ובראשונה ישיב את השבויים והנעדרים שבהם הוא מחזיק למעלה מארבע שנים תוך הפרה בוטה של עקרונות החוק ההומניטרי הבינלאומי".