איראן מציבה דד-ליין לאירופה. סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, אמר היום (שבת) בריאיון לסוכנות הידיעות הרשמית IRNA כי החלטת האיחוד האירופי להקמת תוכנית תשלומים על מנת לאפשר לחברות נפט ועסקים להמשיך ולסחור עם איראן תוך כדי התעלמות מהסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ, צריכה להיכנס לתוקף ב-4 בנובמבר.



"האירופים מכירים את עמדתנו שעד אז, לפחות חלק מהמנגנונים צריכים להיכנס לתוקף, גם אם באופן חלקי", ציין סגן שר החוץ האיראני.



כזכור, פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, הודיעה ביום שלישי האחרון כי הארגון יקים גוף משפטי שיאפשר עסקאות כלכליות עם איראן על מנת להמשיך את הסחר עמה, על אף הסנקציות הכלכליות עליה מצד ממשל טראמפ. זאת, בעקבות החלטת הצדדים שנותרו בעסקת הגרעין המקורית להמשיך ולעבוד על מנת לשמור על המסחר עם טהרן. ההחלטה מגיעה למרות הספק שהדבר אפשרי, היות והסנקציות האמריקאיות כנגד מכירת הנפט האיראני צפויות להתחדש בחודש נובמבר בהתאם להחלטתו של הנשיא טראמפ בחודש מאי האחרון.

בהצהרה לאחר פגישה בין נציגי בריטניה, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה ואיראן, נמסר כי הם נחושים להמשיך את המסחר עם איראן: "בהתייחס לדחיפות ולצורך בתוצאות מוחשיות, המשתתפים בירכו על הצעות מעשיות לשמירה ופיתוח ערוצי המסחר במטרה להקל על התשלומים הקשורים לייצוא האיראני, כולל נפט".
דיפלומטים אירופאים אמרו שהרעיון הוא להקים מערכת סחר חליפין, הדומה לזו ששימשה את ברית המועצות במהלך המלחמה הקרה, על מנת להחליף נפט איראני בסחורות אירופאיות ללא העברה של כספים. הרעיון הוא לעקוף את הסנקציות האמריקאיות שכאמור יחזרו לתוקף בנובמבר, במסגרתן תוכל וושינגטון לנתק מהמערכת הפיננסית בארה"ב כל בנק המאפשר עסקאות נפט עם איראן.