"אם אתה עבריין לא כדאי לך לחשוב על מגורים באזור הדרום", כך מסכמים גורמים בכירים במחוז הדרומי את הפעילות הבלתי פוסקת של המשטרה למיגור הפשיעה ועבירות הפע"ר (פשיעה – עבירות רכוש) בתחומי המחוז.

מבדיקת נתוני המחוז הדרומי של המשטרה עולה כי סיכויי העבריין להיתפס במחוז דרום הם 23% - גבוהים בשיעור ניכר מאשר במישור הארצי (17.6%).
אל ההצלחות של המחוז הדרומי במשטרה מתווספים נתונים מחמיאים לרבעון השלישי של 2018 ביחס לרבעון המקביל אשתקד: עלייה של 16% במספר התיקים שהועברו להגשת כתבי אישום, עלייה של 11% לרבעון בהגשת כתבי אישום, עלייה של 14% בהגשת כתבי אישום תוך תקופת מעצר וירידה של 4% במספר התיקים שנסגרו. ללא ספק מדובר בנתונים שמבטאים לחימה בלתי מתפשרת של המחוז הדרומי בפשיעה.


זאת ועוד: לצד מיגור ומאבק בפשיעה השוטפת ופיצוח פרשיות חמורות באמצעות חיסול ארגוני פשיעה גדולים וטיפול עיקש של היחידה המרכזית (ימ"ר) בפעילות ה"טרור הפלילי" של משפחות הפשע, החליט מפקד מחוז הדרום במשטרה, ניצב מוטי כהן, להרחיב את מה שעשו קודמיו, ניצב יורם הלוי וניצב דוד ביטן, בכל הקשור לטיפול במוקדי הפשיעה במגזר הערבי ובמגזר הבדואי.

על פי הנחייתו של מפקד המחוז הדרומי, רושתו מרבית הכבישים הבעייתיים במחוז הדרומי במצלמות מהירות ואבטחה, ומאז אירוע הירי החמור שהתרחש לפני כארבעה חודשים בדרך לחתונה, נערכו במגזר יותר מ־500 חתונות ללא שום אירוע ירי. אולם ניצב כהן לא הסתפק בכך: לפני כחמישה חודשים הוא הורה על הקמתה של תחנת משטרה נוספת לטיפול בפשיעה במגזר הבדואי בדרום, בשיתוף פעולה עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ועם מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, ובעוד כשבועיים, בזמן שיא, תיפתח התחנה בערוער.

"מדובר במחוז לוחמני שהכה את הפשיעה בדרום מכה ניצחת", מציינים גורמים בכירים במשטרה, "ישנה פרישה רשתית של מצלמות ה־MPR, ונעשה בטכנולוגיה זו שימוש נרחב ואפקטיבי בתקופת כהונתו של כהן. הוא הוכיח יכולת להרחיב את מה שהתחילו קודמיו ופיתח את זה בכיוונים נוספים. בכהונתו הוקמה מפקדת צירים, הוקמו והתפתחו יס"מים ונעשו פעולות מהותיות רבות נוספות".