אין כמו אמא, ואין לכם מושג עד כמה: מחקר חדש שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת דרום דנמרק באודנזה ומהאוניברסיטה הרפואית בווינה, אוסטריה, מצא שאת השומן ה"טוב" שבגופנו אנו יורשים מהאם, ואילו את השומן ה"רע" – המסוכן – יורשים מהאב. תוצאות המחקר יכולות לסייע בטיפול במחלות הקשורות בעודף משקל, כדוגמת סוכרת, השמנת יתר חולנית ומחלות לב וכלי דם.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature Communications, כיוון את הזרקור על גן מסוים המכונה H19. בעזרת עכברי מעבדה, החוקרים זיהו שלאותו הגן נקשר תפקיד נוסף, שקשור בהגנה כנגד התפתחות של משקל יתר – תופעה שבתורה עלולה להשפיע על הופעת מחלות הקשורות במשקל יתר כגון סוכרת ומחלות לב.

הגן המדובר שייך לסוג ייחודי של קבוצת גנים המהווה אחוז אחד ממכלול הגנים אשר בגוף האדם, שבניגוד ל־99% הנותרים, אנו יורשים באופן בלעדי מהאם או מהאב. החוקרים הוכיחו כי לגן האמור השפעה מגוננת באופן ייחודי נגד התפתחות עודף משקל.

במחקר נערכו ניסויים נרחבים, והחוקרים גילו בהם כיצד גנים שאנו יורשים מהאב מובילים בעיקר להתפתחות של רקמת שומן לבן – שבדרך כלל נמצאת בבטן, בירכיים ובישבן, ושעלול להוביל למחלות מטבוליות. לעומת זאת, התברר שהגנים שאנו יורשים מהאם מובילים בעיקר להתפתחות של רקמת שומן חום, שמאופיינת בהשפעה הגנתית מפני התפתחות משקל יתר.

"התוצאות יכולות להוות צעד ראשון בכיוון של פיתוח טיפולים חדשים פורצי דרך ויעילים יותר עבור מחלות שקשורות במשקל יתר", אמר אחד מראשי המחקר, פרופ' ז'אן־ווילהלם קורנפלד מהמחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת דרום דנמרק.

"באמצעות מודל בעל חיים, זיהו החוקרים כי הגן H19 מבצע צורה של בקרת גנים בתאי השומן החום", מסביר פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון ורופא סוכרת והשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת. "החוקרים הוכיחו כי ביטוי יתר של הגן H19 בעכברים מגן מפני השמנת יתר ותנגודת לאינסולין. כמו כן, הם הצליחו לזהות דפוסים דומים של בקרת גנים אצל אנשים שמנים".