ראש מדרשת או"ת לינדנבאום, הרב אוהד טהרלב, ורבה הראשי של צפת, שמואל אליהו, התעמתו בתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM בעקבות הנתונים החדשים שפורסמו אמש בכנס של האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון ומצביעים על שיא בגיוס בנות דתיות לצה"ל דרך מסלול גרעיני המדרשות.



למרות עלייה של כ-15% בגיוס בנות דתיות לצה"ל, רבה הראשי של צפת הרב שמואל אליהו עדיין סבור שזהו לא המקום הראוי לנשים. "הכותרות קצת מבלבלות את הנתונים", אמר, "אין באמת גידול במספר המתגייסות בגיוס דתיות אלא גידול במספר הבנות שמתגייסות מתוך המדרשות המיועדות לכך. זאת אומרת, יש מדרשות שאחרי שנה מכשירות את עצמן לגיוס בצורה הנכונה. במספר המדרשות הללו יש גידול בגיוס. נו שויין".





"אני חושב שצבא הוא עניין לגברים", הוסיף, "כמי ששירת בעצמו, בני וחברי משרתים וכולנו יודעים שהצבא נועד על מנת שנלחם על חיינו, לעיתים גם באכזריות גדולה. השאלה היא מה קורה לצבא שמכניס בנות לשדה הקרב. ברגע שנכנסים לעזה אין בדל של חיילות והסיבה לכך היא שזה לא מתאים להן. לא מתאים לנשים לקחת רובה ולירות במישהו. בצבא האמיתי, שנלחם, חבל להשקיע בבנות בטנקים וביחידות החי"ר שלא ילחמו רק על מנת לקדם אג'נדה פמיניסטית. במלחמת לבנון ובצוק איתן לא היו נשים בשדה הקרב. יכולות להיות חיילות בצה"ל בתנאי ששום גבר לא יהיה בסמכות מעליהן. הצבא לא בנוי לזה ולכן יש את מסלול השירות הלאומי. כשגבר ממונה על חיילת יש הפקרות וניצול".



הרב אוהד טהרלב בניגוד אליו סבר שהגיוס לצה"ל הוא דווקא הנכון ביותר עבורם. "אני חולק על הרב אליהו", אמר, "המלחמה של הצבא היא גם ביחידות תומכות הלחימה, המודיעין וחיל האוויר, אך אני נגד שילוב נשים לוחמות ביחידות מעורבות. אני חושב שמסלול המדרשות הוא נכון כי הוא משלב את לימודי התורה עם השירות הצבאי ביחידות התומכות של הלוחמים. אותן נשים עושות שם שירות טוב. הבנות מהמדרשות אינן הולכות לקרבי, אנחנו לא מחנכים לשם".



עוד הוסיף כי "אני חושב שבנות יכולות לעשות הכל אך מבחינת המרקם החברתי בצבא יכולה להיווצר בעיה. אם יצליחו להקים גדודי טנקים לנשים בלבד זה אולי יכול לעבוד. בעיני גדודים מעורבים הם בוודאי לא נכונים בגלל המתח המיני שיכול להתעורר".



ענת דוידוב התייחסה לדברי הרבנים ואמרה כי "אני מאוד תומכת בגיוס נשים לכל יחידה שירצו וקוראת לבנים להתאפק. לא לכל דבר יש קונוטציות מיניות. נשים יכולות לשמש בכל תפקיד בצבא". ינון מגל השיב לה ש"אי אפשר לומר שכל הגברים מטרידים נשים ומצד שני להכניס גברים ונשים לסיטואציות מורכבות. איך זה מסתדר? מתפתחים רומנים וזה לא לגיטימי, זה אסור. מכניסים לגברים ונשים לסיטואציות שברור שיש בהם מתחים ואוסרים עליהם לעשות את זה. פשוט גאונות".



הרב אליהו ענה לשניים ואמר כי "כששמים את ילדיי והתלמידים שלי בשמירה בחמ"ל למשך שעות, מה הם עוד יעשו? אני מסכים עם העובדה שהגברים צריכים להתאפק, אך גם צריך לשמור על השכל הישר ולא להכניס את הגברים והנשים לסיטואציות שאחר כך הם יצטערו עליהם. ברוך השם שלגבר ולאישה יש יצרים כי כך נבנה העולם. החוכמה היא לשים את היצרים במקום הנכון. מנגד כששמים חייל נשוי וחיילת דתייה בנגמ"ש צפוף וחם זה קורה והשם ירחם".



"הגיוס של החבר'ה החרדים הוא ברכה", סיכם, "הוא חיוני והכרחי. אי אפשר לשלב אותם בתוך הצבא כשהרמטכ"ל אינזקוט מנסה לערבב אותם בכוח. אני מקווה שיפרוש בקרוב".



הרב טהרלב הוסיף כי "מספר הבנות הדתיות המתגייסות עולה משנה לשנה וגם מספר בנות המדרשות שהולכות לצבא. זה אומר שהן נשים רציניות ורוצות להתגייס. אני חושב שיש לנו רמטכ"ל מעולה, הוא קשוב ובא לקראתנו ואני מוחה בתוקף על ביקורת נגדו".