קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, צפויה לנחות הערב (רביעי) בישראל לביקור רשמי. פרופ' דן שיפטן, ראש המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, ניסה להעריך כיצד תתייחס לתמיכה המוחלטת של ארה"ב בישראל, ולביטול הסכם הגרעין עם איראן. בשיחה שקיים עם אראל סג"ל ב-103FM. אמר שיפטן כי "מרקל מגיעה בתקופה לא כל כך נוחה מבחינה פוליטית". 


"לחלק גדול מהממשלות הדמוקרטיות בעולם יש בעיות קשות, וגרמניה במצב קשה במיוחד, אך הביקור שלה בישראל הוא חשוב בעקבות יחסי אירופה וארצות הברית", הסביר שיפטן. "מכיוון שישראל מזוהה עם המדיניות של טראמפ, הפיל בחדר במפגש בין מרקל לנתניהו יהיה נשיא ארצות הברית. לגרמניה יש מחלוקת עם ארה"ב גם בנושא איראן, הסחר, גז, רוסיה, נאט"ו ואפילו בנושאים שקשורים בישראל כמו העברת השגרירות לירושלים. באלו גרמניה ניצבת לצד אירופה כנגד המדיניות האמריקאית".

על המחלוקת סביב איראן ציין: "איראן היא סמל לדבר עמוק יותר. אנחנו נמצאים בניסיון אמריקאי לשנות את כללי המשחק, ואירופה מתקוממת נגד העניין הזה. ארה"ב הכריזה שאיראן היא אויב של המזרח התיכון, ואירופה פועלת נגד ארצות הברית וטוענת שתכשיל את המדיניות האמריקאית בנושא. בתגובה לכך טראמפ מאיים לערער את הסדר של הסחר העולמי עם אירופה והסחר העולמי בפרט, בדרך בה יכריח את העולם להתבסס על גז ונפט מרוסיה ולא מאיראן".

נתניהו וטראמפ. צילום: אבי אוחיון, לע"מ


לסיום הבהיר שיפטן כי "אין ויכוח על כך שרוסיה היא גורם מסוכן, אך האירופים לא מוכנים לבנות לעצמם כוח צבאי מרתיע ולהסיק את המסקנה שאם הם תלויים בארצות הברית יותר מאי פעם, הם לא יכולים להציב מדיניות אנטי אמריקאית כמעט בכל התחומים. לאירופים אין סיכוי בעניין הזה. גם אם אירופה תנסה לפצות את האיראנים על הסנקציות של ארצות הברית, כל החברות יקומו ויסכימו לוותר על השוק האיראני כדי שלא להפסיד את השוק האמריקאי".