נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (רביעי) כי מוסקבה רוצה שכל הכוחות הזרים, כולל הצבא הרוסי, ייסוגו "בסופו של דבר" מאדמת סוריה. הנשיא הרוסי הוסיף כי הכוחות הרוסים יעזבו את המדינה הערבית כאשר מלחמת האזרחים בה תסתיים, אם המשטר הסורי "יבקש" זאת מהם. הוא אמר את הדברים במהלך ועידה בנושא אנרגיה שנערכה בבירה הרוסית.
פוטין טען גם כי נוכחות הכוחות האמריקאים בסוריה מפרה את אמנת האו"ם מפני שלא קיבלו את הזמנת המשטר הסורי. מוקדם יותר, נשיא סוריה בשאר אל אסד אמר לעיתון כווייתי כי הושגה "הבנה משמעותית" עם מדינות ערביות אחרות, לאחר שנים של עוינות לגבי מלחמת האזרחים במדינה.

במהלך המלחמה נאבק המשטר העלאווי, בסיוע כוחות איראנים וחיזבאללה, נגד המורדים הסונים שנתמכו על ידי מדינות ערביות. אסד אמר כי נציגים ממדינות ערביות ומערביות הגיעו לאחרונה לדמשק על מנת להתכונן לפתיחה מחדש של נציגויות דיפלומטיות.

כוחות של צבא רוסיה נוחתים בסוריה. צילום: רויטרס
כוחות של צבא רוסיה נוחתים בסוריה. צילום: רויטרס


כזכור, רוסיה נכנסה לסוריה ב-2015 על מנת לסייע למשטרו של בשאר אל אסד לכבוש מחדש את השטחים שאיבד לידי כוחות המורדים. רוסיה עדיין מפעילה בסוריה את בסיס האוויר חמיימים ואת הבסיס הימי בטרטוס. משרד ההגנה הרוסי האשים את חיל האוויר הישראלי באחריות לתקרית הפלת מטוס הביון הרוסי מעל אדמת סוריה בחודש שעבר. 

לטענת הרוסים, מטוסי קרב ישראליים "התחבאו" מאחורי מטוס האיליושין הרוסי בעת תקיפת צה"ל בסוריה, וכתוצאה מכך נגרמה הפלתו על ידי אש נ"מ סורית. בתקרית, שהעלתה את המתיחות בין מוסקבה לירושלים, נהרגו 15 אנשי צבא רוסים.

אתמול דווח כי העברת מערכת ה-S-300 הראשונה מרוסיה לסוריה כבר הסתיימה, ומשרד ההגנה הרוסי אף הודיע לנשיא פוטין כי הושלמה העברת מערכת הנ"מ המתקדמת, שבאה בתגובה לתקרית הפלת המטוס הרוסי והמתיחות עם ישראל.

את הדברים אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לפוטין בפגישה בין השניים ששודרה בערוץ רוסיה 24 המקומי. בנוסף לכך הודיעו במשרד ההגנה הרוסי כי תושלם הצבת מנגנון אחיד למערך ההגנה האווירית עד ה-20 באוקטובר וכי במשך שלושת החודשים הראשונים, מומחים רוסים ילוו את הצוותים הסורים שיתפעלו את המערכת.
   
איליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו
איליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו