זה הפך לשגרה, וכנראה שרק בישראל יכול להתרחש מראה מביש כזה; במשך חודשים ארוכים נשרפים אלפי דונמים של טבע מרהיב ושל גידולים חקלאיים ביישובי עוטף-עזה. בכל יום משוגרים מרצועת עזה עשרות בלוני תבערה, ולחלקם מוצמדים מטעני נפץ, שרק בנס לא הביאו עד היום להרוגים בקרב תושבי העוטף.

בשבוע האחרון נמסר על כ-12 שריפות ליום המתרחשות בשל טרור העפיפונים, שכתוצאה מהן נשרפים גם יערות שניטעו מלכתחילה כדי להסתיר את קו הראייה בין רצועת עזה ובין יישובים ישראלים וצירי תנועה באזור. הדבר מגביר את יכולתם של הטרוריסטים הפלסטינים לצפות לפגוע בצורה יעילה יותר בישראלים לאורך גבול הרצועה, וזאת באמצעות ירי שטוח מסלול ותלול מסלול. 
 
הצבא, כדרכו, מעוניין "להכיל" את האירועים  כמצוות המונח הלועזי containment, שמי שלמד אותו שכח כנראה מזמן את המונחים "השמדת אויב" ו"כיבוש שטח". כך, למשל, גורם צבאי שדיבר עם כתבים לפני כמה שבועות, הודיע לחיזבאללה כי כוחות שלו שייכנסו לשטח ישראל ויבקשו לכבוש שטחים בגליל "יכותרו" לבסוף על ידי צה"ל. "יכותרו" – לא "יושמדו". 

חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

 
הכניעה המבישה לחמאס מתבצעת, כנראה, כדי לא לדרדר את המצב הנוכחי לעימות בשתי חזיתות אפשריות – עזה ולבנון, כך לפחות מסבירים במערכת הביטחון ובצבא את מדיניותם הרופסת. הסוף ברור; הכניעה לחמאס ולטרוריסטים שלו לא תמתן את המצב, אלא רק תחריף אותו.

היא תעודד את המחבלים ותגביר עוד יותר את תאבונם לפגוע בישראל ובישראלים. את החולשה המבישה, שמביאה בסופי השבוע האחרונים עשרות אלפי מחבלים להתקיף את כוחות צה"ל לאורך גדר הרצועה ולהרוס את הגדר, יריחו בסוף גם בלבנון וביהודה ובשומרון. 


הדבר הראשון

לו היו קציני צה"ל לומדים באמת את מה שקרה בשנות ה-30 באירופה (ולא את מה שהציע לכולנו ללמוד אדם מוזר שכבר לא יהיה רמטכ"ל) היו בוודאי נתקלים בדבריו של סר ווינסטון צ'רצ'יל, שפירש כך את הכניעה של מנהיגי אירופה לגרמניה הנאצית במסגרת התחנונים שלא תפתח במלחמה כוללת באירופה: "הייתם צריכים לבחור בין התבזות ובין מלחמה. בחרתם בהתבזות ותקבלו מלחמה".

לו היו מיישמים את תובנותיו של המנהיג הבריטי החשוב הזה היו מצליחים שר הביטחון והסרים למרותו להפוך את התבזויות העבר בצפון ובדרום, ב-2006 וב-2014, לניצחון שיביא להרתעת הטרור ולחיסכון בחיי ישראלים רבים. 
 
אני קורא לשר הביטחון, המתעכב בחיסולו של הנייה, לרמטכ"ל ולקציני צה"ל הבכירים הכפופים להם לעשות את הדבר הראשון שהם צריכים לעשות לפני כל דבר אחר – להגן על אזרחי ישראל מפני הטרור המאיים לשרוף אותם ואת מפעל חייהם, וזאת תוך פגיעה אנושה בטרור ובמבצעיו. אם לא יעשו כן, על רה"מ להורות להם לעשות כן, למרות שהוראה כזו נשמעת פחות טוב באנגלית, ולא תמיד אפשר לומר אותה מעל במה עטורת שיש ירוק ומכוער, עם מיקרופונים ומצלמות.